Článek
Společnost Bound4blue, vývojář systémů větrného pohonu lodí, oznámila nové kolo financování v objemu 44 milionů dolarů (916 milionů korun), píše agentura Bloomberg. Mezi klíčové podporovatele patří family office norské rejdařské skupiny Odfjell a singapurská investiční společnost Octave Capital, za níž stojí logistický konglomerát Tsao Pao Chee Group.
Technologie španělské firmy Bound4blue využívá válcové konstrukce vysoké až 36 metrů umístěné na palubách lodí, které během plavby nasávají vzduch a pomocí ventilátorů generují tah. Podle vyjádření společnosti tento systém dokáže snížit emise a srazit spotřebu paliva až o 40 %. Mezi zákazníky, kteří tuto technologii již nasadili na sedmi lodích, patří i giganti jako Maersk Tankers či Eastern Pacific Shipping.
Získaný kapitál, na kterém se podílel i fond ReOcean – spoluspravovaný Nadací knížete Alberta II. Monackého a společností Monaco Asset Management – poslouží k rozšíření výrobních kapacit ze Španělska do Číny a dalších částí Asie.
„Čína, Jižní Korea a Japonsko zajišťují téměř 90 % celosvětové činnosti v oblasti stavby lodí, takže expanze společnosti do tohoto regionu dává velký smysl,“ uvedl v rozhovoru pro Bloomberg generální ředitel José Miguel Bermúdez. Výroba zařízení v Číně podle něj „snadno“ sníží celkové náklady o 20 až 30 %.
Technologie Bound4blue přichází do doby, kdy odhodlání jednotlivých států řešit emise v lodní dopravě kolísá. Tento sektor přitom v roce 2024 zodpovídal za téměř 1,4 % celosvětového znečištění skleníkovými plyny, což je více než letecká doprava.
Říjnové rozhodnutí Mezinárodní námořní organizace (IMO) odložit hlasování o zavedení přelomové uhlíkové daně pro plavidla ohrozilo příliv miliard dolarů, které měly směřovat do ekologizace námořního sektoru. Podle zprávy Konference OSN o obchodu a rozvoji (UNCTAD) z roku 2023 by dekarbonizace světové flotily vyžadovala až do roku 2050 roční investice v rozmezí 8 až 28 miliard dolarů.
„Argumenty pro technologii větrného pohonu jsou skutečně ukotveny v úsporách paliva, nikoli v cenách uhlíku,“ vysvětlila May Liew, generální ředitelka Octave Capital. „Sledujeme snížení spotřeby, které přináší přímé, finančně hmatatelné provozní úspory.“















