Článek
Tesle klesají prodeje a zejména v Evropě a v Číně ji vytlačuje konkurence. Globální prodeje v říjnu klesly meziročně o 23 procent, vyplývá z dat banky Wells Fargo. A v USA automobilka minulý měsíc prodala 45 tisíc aut oproti zářijovým 60 tisícům, kdy končila platnost daňových úlev při nákupu elektromobilu v USA.
Automobilka proto hledá způsoby, jak přilákat novou klientelu. A to i takovou, která není nutně nadšená z nějaké konkrétní značky a u nového auta hledá spíš kompromis. Pro podobné zákazníky je možnost zrcadlení telefonu v podstatě samozřejmostí.
Analytické společnosti McKinsey i AutoPacific nezávisle na sobě provedly výzkumy, které mluví jednoznačně. Apple CarPlay a Android Auto, umožňující přenesení obrazovky telefonu na displej vozu, jsou dnes už faktorem, který při výběru nového auta hraje zásadní roli.
Tesla dlouhá léta odolávala tomu, aby tyto služby vpustila do svých aut. Podle Bloombergu teď ale přesně na zavedení zmíněných služeb ve svých automobilech pracuje.
Zasvěcení manažeři pod příslibem anonymity vypověděli, že Tesla může do svých operačních systémů zatím integrovat jen Apple CarPlay. Na zrcadlení telefonů s operačním systémem Android se prý nepracuje.
Z pohledu automobilky to ostatně může dávat smysl – americkému trhu s mobily dominuje Apple iPhone a jeho uživatelé tak představují velkou část možné klientely. Případná spolupráce mezi Applem a Teslou by ale i přesto byla překvapivá.
Nakouslé jablko versus Elon Musk
Šéf Tesly Elon Musk vede s Applem celou řadu sporů. Na značce se znakem nakousnutého jablka kritizuje ledacos. Applu vyčítá jeho dominantní postavení na trhu a tvrdí, že se ve svém obchodě s aplikacemi zvýhodňují jen některé služby – a ty spojené s Muskem, jako je sociální síť X, pak mají menší šanci na úspěch.
Samostatnou kapitolou jsou Muskovy dlouholeté spory s firmou OpenAI, do kterých se Apple zamotal až dodatečně, když s vývojáři AI upevnil spolupráci. Manažeři Tesly zároveň nemůžou Applu zapomenout to, že jim odlákal spoustu předních vývojářů, když se pokoušel o vývoj vlastního elektroauta.
Velká část z toho je ale minulostí. Apple už své ambice na poli elektromobilů vzdal. A Muskovi se zlepšení vztahů s Applem hodí i v jiných oblastech. Například s ohledem na sociální síť X, kterou si lze stahovat přes obchod s aplikacemi AppStore – kde rozhodují žebříčky oblíbenosti a teoreticky i doporučení ze strany Applu v rámci takzvaného editorského výběru.
Házení nápadů do koše je součástí firemní kultury
To, že Tesla pracuje na propojení palubních systémů svých vozů se službou CarPlay, ale ještě nemusí zaručovat, že projekt dotáhne do konce. Automobilka má za sebou celou řadu projektů, které zarazila až ve velmi pokročilém stádiu.
Zdroje agentury Bloomberg tvrdí, že novinka by se mohla v autech objevit buď do několika měsíců – anebo až někdy později. Výsledek by ale oproti konkurenci měl být odlišný.
Tesla chce dál udržovat svůj digitální ekosystém, ve kterém auto spoléhá na speciálně navržené aplikace. Výrobce právě díky tomu získává zpátky data, na základě kterých může pracovat na vylepšeních.
I to je mimochodem důvod, proč se Tesla zrcadlení telefonů dlouho vyhýbala – řidiči pak začnou využívat služby na mobilu, a zpětnou vazbu potom dostávají jiní, v čele s Applem a Googlem. Také kvůli tomu se od jejich služeb odvrací i jiní hráči. Nově například i General Motors. Koncern chce do roku 2028 přijít s vlastní digitální platformou, která má v jeho vozech nahradit jako Android Auto, tak i Apple CarPlay.
Zrcadlení iPhonu v Tesle by mělo být jen částečné. Údajně se obraz z telefonu bude ukazovat jen v jednom rohu centrální obrazovky a telefon nebude mít přístup k citlivějším datům. Například k samořiditelným systémům a prý ani k navigaci.
V tomto kontextu tak ani není překvapivé, že se Tesla spokojí jen se standardní verzí aplikace CarPlay. Apple přitom vyvinul i pokročilejší model s názvem Ultra, a výrobcům se ho dlouhodobě snaží prodat. Kromě Aston Martinu ale zatím marně.
Nové řešení totiž v podstatě ovládne infotainment v celém autě a řidič má přes operační systém telefonu přístup ke všemu – od přehrávání hudby až po stav pneumatik.
Tesla se ale v tomhle hodlá držet zpátky. A mobily od Applu vpustí do svých aut jen natolik, aby tím oslovila nové zákazníky.
















