Hlavní obsah

Nespíte, nic vás nebaví. O vyhořelosti manažerů se nemluví, říká miliardář

Jan Bednář ze ShipMonk mluví ve 3. části rozhovoru pro SZ Byznys víc o soukromí. O syndromu vyhoření, volném čase, příštím byznysu.Video: Petra Krmelová, Seznam Zprávy

 

Reklama

E-shopy a logistické firmy narážejí ve vánoční špičce na strop svých možností a kapacit. Koronavirus růst ještě urychlil. SZ Byznys přináší pohled dvou ikon e-commerce, Jana Bednáře ze ShipMonk a Simony Kijonkové ze Zásilkovny.

Článek

Úspěšný český start-up Shipmonk se sídlem na Floridě zajišťuje pro e-shopy příjem zboží, skladování, složitější přípravu zásilek a jejich odeslání. Dnes patří k nejrychleji rostoucím americkým firmám s hodnotou převyšující miliardu amerických dolarů. Jeho zakladatel Jan Bednář, podle žebříčku Forbesu 32. nejbohatší Čech, v rozhovoru pro SZ Byznys přiznává, že byl už několikrát blízko tak zvanému „burnoutu“ - syndromu vyhoření.

„To pak člověk třeba tři dny nespí, ztrácíte motivaci, do ničeho se vám nechce. Jste v depresi, máte noční můry. Blízko jsem tomu byl vždycky právě o Vánocích, kdy je největší stres a tlak a je toho fakt hodně,“ říká nováček mezi miliardáři Forbesu.

ShipMonk

  • Vznikl jako český logistický start-up.
  • Má dva tisíce zaměstnanců.
  • Hodnota firmy: 800 mil. USD (neoficiálně podle zakladatele Jana Bednáře až 1,6 mld. USD).
  • Obrat 2020: 155 mil. USD, oproti 2019 to byl 100% růst.
  • Dvakrát za sebou v prestižním žebříčku Inc. 5000, který hodnotí nejrychleji rostoucí soukromé firmy v USA.
  • Janu Bednářovi se podařilo dostat se jako druhému Čechovi do dalšího prestižního žebříčku: 30 pod 30 amerického časopisu Forbes. Poukazuje na mladé lidi, kteří vynikají ve svém oboru.
Každý vnímá stres jinak. Je to poměrně dost nebezpečné a moc se o tom nemluví.
Jan Bednář, zakladatel ShipMonk

„Ještě jsem se nikdy naštěstí nedostal do fáze, kdy bych zkolaboval, ale je to tenký led. Podle mě s tím hodně lidí bojuje, každý vnímá stres jinak. Je to poměrně dost nebezpečné a moc se o tom nemluví. Většina lidí vnímá jen slávu, ale už nevidí ty stovky hodin, které v tom nejsou vidět. Hodně lidí trpí po psychické stránce a nemají se s kým o tom pobavit,“ je přesvědčen Jan Bednář s tím, že ne každý je ochotný o tom vůbec mluvit.

Je to podle něj dáno i tím, že soukromý život má dost provázaný s pracovním. „Takováhle firma se bez toho dost těžko staví. Snažím se nepracovat během víkendů, už se mi to docela daří. Chci si líp nastavit rovnováhu mezi osobním životem a prací.

Rozhovor s Janem Bednářem si pusťte v úvodním videu. Mluví v něm i o tom, proč nechce firmu předat jednou svým dětem a proč podle něj v rychlém tempu e-commerce nelze vydržet dlouho.

Trh e-commerce

Podle údajů Asociace pro elektronickou komerci rostl český e-commerce trh (on-line prodeje) meziročně o 26 % a přiblížil se hranici 200 miliard korun.

Jedná se o téměř dvojnásobné tempo růstu v porovnání s růstem mezi roky 2019 a 2020.

Na celkových maloobchodních prodejích se e-commerce podílí z 16 %.

Mě hned tak něco neskolí

Jinak vnímá problematiku Simona Kijonková, první dáma české e-commerce. Zakladatelka logisticko-technologické firmy Zásilkovna je známá tím, že si čas od času dopřeje digitální detox a tím si odpočine. Odloží mobil, nečte firemní maily. Měsíc a půl tráví o prázdninách tímto způsobem i se svým manželem a třemi dětmi. Poslechněte si ve videu, co k syndromu vyhoření říká.

Simona Kijonková, zakladatelka Zásilkovny, v nejnovějším depu firmy popisuje, jak problém vyhoření manažerů vnímá ona.Video: Petra Krmelová, Seznam Zprávy

„Jsem potomek lidí, kteří bojovali proti komunismu a moje babička byla partyzánka. Živila tehdy celou vesnici, protože převážela zboží přes Beskydy a vždy říkala, že co tě nezabije, to tě posílí. Takže mě hned tak něco nedostane,“ říká spolumajitelka firmy s několikamiliardovým obratem s tím, že ona jakožto bývalý technolog a programátor, když objeví chybu, opraví ji. A tak přistupuje k problémům ve firmě, proto se z nich podle jejích slov nehroutí a zůstává v klidu.

Nesmíte se snažit být dokonalí. Já sama dokonalá nejsem a nikdy nebudu.
Simona Kijonková, zakladatelka Zásilkovny, generální ředitelka Packety

Také je to podle ní o prioritách. „Nesmíte se snažit být dokonalí. Já sama dokonalá nejsem a nikdy nebudu. Snažím se život si užívat, trávit s rodinou hodně času a setkávat se s přáteli. To je to nejvíc, co vás dostává od toho, že v práci máte nějakou starost. Vědomě se tomu bráním,“ vypráví žena, která jedenáct let řídí holding, jenž dnes čítá už dva tisíce zaměstnanců.

Packeta

Holding řídí Simona Kijonková.

Má více než 7000 vlastních výdejních míst (v Česku téměř 4800), téměř 91 600 partnerských výdejních míst a spolupracuje s více než 30 000 e-shopy.

Obrat skupiny byl v roce 2020 téměř 2,5 miliardy korun, počet přepravených zásilek dosáhl 40,5 milionu kusů.

Letos plánuje skupina obrat 5,2 miliardy korun a 70 milionů přepravených zásilek v celkové hodnotě 84 miliard korun.

Zdroj: Packeta

U podřízených to ale vnímá velmi vážně. Některým dokonce doporučila vzít si dlouhodobé volno. „Já to školím, já ty lidi učím. Když na kolegovi vidím, že něco není v pořádku, tak se mu snažíme pomoct,“ popisuje s tím, že už se staly případy, že poslala zaměstnance na měsíc až na rok na tak zvaný sabatikl, tedy placené nebo částečně placené volno.

Firma v souvislosti s tím využívá i firemního psychologa a manažerku štěstí. „Víte, oni si to ti lidé ani nepřiznají. Neřeknou do očí: Vím, že mám problém. Ten problém není vědomý, je potřeba, aby si k tomu člověk sám došel, že potřebuje pomoct,“ uzavírá Simona Kijonková.

Reklama

Doporučované