Hlavní obsah

Agresivita, neslušnost a hulvátství. Majitel lázní popisuje proměnu hostů

Agenda SZ s Martinem Plachým, spolumajitelem skupiny Royal Spa a také viceprezidentem Svazu léčebných lázní. Video: Zuzana Hodková

 

Reklama

Klienti tuzemských lázní se během pandemie proměnili a jsou mnohem náročnější. Zároveň s tím stoupla agresivita, neslušnost a hulvátství, říká spolumajitelem skupiny Royal Spa a viceprezident Svazu léčebných lázní Martin Plachý.

Článek

Rozhovor si můžete poslechnout i v audioverzi.

V českých lázních se rozehrál milionový spor. Druhým čtením totiž prošla novela zákona o místních poplatcích, která počítá s tím, že by nově platili poplatek z pobytu všichni hosté – tedy i „křížkoví“ pacienti, kterým pobyt platí zdravotní pojišťovny a kteří jsou od něj od roku 2019 osvobozeni.

Obce se těší na vyšší zisky, jež jim dosud unikaly – v případě menších lázeňských měst jde přitom o stovky tisíc ročně, u větších měst o miliony korun. Provozovatelé lázní však varují, že takové zdražení mnoho lidí – a to i těch, kteří se bez lázní neobejdou – odradí.

„Ve chvíli, kdy je klient na třítýdenním či čtyřtýdenním pobytu, je to tisíc až 1400 korun navíc. Pro některé lidi je to dost vysoká částka, která ovlivní jejich rozhodování,“ říká Martin Plachý, spolumajitel skupiny Royal Spa a také viceprezident Svazu léčebných lázní.

Poplatek podle něj může odradit 15 až 20 procent lázeňské klientely, často i pacientů, kteří lázně nutně potřebují. To, že mají platit poplatek z pobytu, je navíc podle Plachého nespravedlivé.

„Například na řadu pobytů v lázních přijíždí pacienti po operacích rovnou z nemocnice a třeba 14 dnů vůbec nevyjdou ven. Vláda také vůbec nebrala v potaz, že řadu lázeňské infrastruktury vlastní soukromé společnosti a ty odvádějí poplatky do obecních rozpočtů,“ dodává Plachý, podle kterého jsou dnes poplatky na trojnásobku toho, co bylo v roce 2019, kdy je museli platit všichni bez rozdílu.

„Stane se pouze to, že pobyt v lázních bude pro lidi zase dražší. To je v době, kdy stoupají náklady, které už jsou ve všech oblastech života dostatečně vysoké, přesně to, co nepotřebujeme,“ říká Plachý.

Zaměstnanec jako protivník klienta na vybití zlosti

Právě současná situace navíc může za to, že se pacienti a klienti lázní od roku 2019 výrazně proměnili.

„Lidé jsou obecně náročnější. Očekávají mnohem víc, dokážou srovnat úroveň služeb v Česku a v zahraničí. Mám pocit, že po covidu, kdy jsme zažili složité období, je řada zákazníků mnohem agresivnější,“ říká Plachý s tím, že zákazníci přijíždějí s určitým nervovým vypětím, řada z nich má své nejrůznější problémy a často pak berou zaměstnance lázní jako svého protivníka, na kterém si vybíjejí zlost.

„Rozhodně stoupla agresivita, neslušnost a hulvátství, ale to je možná obecně rys celé společnosti. V lázních tomu dřív nikdy takto nebylo, lidé k sobě byli daleko slušnější a ohleduplnější,“ dodává s tím, že za zhrubnutím klientely jsou i ekonomické důvody.

Ty pak mají vliv na to, že samoplátci své wellness pobyty odkládají na poslední chvíli a jezdí na kratší dobu.

Agenda

Čtvrthodinka o byznysu z první ruky. Rozhovory s top lídry českého byznysu, zakladateli firem, odborníky.

Od pondělí do čtvrtka na SZ Byznys a ve všech podcastových aplikacích.

Odebírejte na Podcasty.cz, Apple Podcasts nebo Spotify.

Reklama

Doporučované