Hlavní obsah

Když se přestanou prodávat pracovní rukavice, je tu problém, říká šéf stavebnin

Agenda SZ Byznys s Petrem Vaněrkou, generálním ředitelem prodejce stavebnin Pro-Doma.Video: Zuzana Hodková, Seznam Zprávy

 

Reklama

Jak poznat, že se česká ekonomika dostala do potíží? „Říká se, že když se přestanou kupovat pracovní rukavice, je to první signál,“ říká šéf stavebnin Pro-Doma Petr Vaněrka s tím, že právě rukavice se už prodávat přestaly.

Článek

Rozhovor si můžete poslechnout i v audioverzi.

Zájem o stavební materiály opadá. V průměru se prodeje stavebnin propadly „jen“ o 20 až 25 procent, některé materiály na trhu se ale nyní prodávají ještě méně a zájem o ně klesl o 60 procent.

„Jsou to přesně ty materiály, které se ocitají na stavbě v počáteční fázi, tedy zdivo a základní materiály,“ říká v rozhovoru pro pořad Agenda SZ Byznys šéf Pro-Doma Petr Vaněrka s tím, že i když teď může mluvit každý výrobce jinak, na každého postupně dojde. „Je to právě tím, v jaké fázi chronologie té stavby se ocitá. Vlastně se dá říct, že na každého dojde,“ dodává a říká, že v příštím roce uvidíme podobný pokles také u dalších materiálů. Prodejci navíc v tuto chvíli vyprodávají skladové zásoby, takže od výrobců nové zboží příliš neobjednávají.

Společnost Pro-Doma je součástí žebříčku 100 nejhodnotnějších českých firem Česká elita, který sestavily Seznam Zprávy ve spolupráci s odborným poradcem společností Deloitte.

Vrchol byl loni

Petr Vaněrka zároveň upozorňuje na fakt, že stavebnictví zažilo svůj vrchol v minulém roce. „To byl rekordní a nesrovnatelný rok, proto je potřeba brát ta čísla taková, jaká jsou, a řídit se pravidlem, že všechno, co má příčinu, má i následky,“ vysvětluje Vaněrka.

Popisuje, že zatímco doba předcovidová byla ve znamení růstu stavebnictví, doba covidová byla ve znamení zmatků, výpadků a logistických překážek, což vedlo k tomu, že se stavebnictví „zbláznilo“. „To bláznovství vygradovalo v minulém roce, nicméně pak ta křivka začala strmě padat a v letošním roce se zkáza dokonala,“ říká Vaněrka s tím, že důvodů je několik, od sociálních přes politické, od úrokových sazeb přes ceny energií až po cenu materiálů.

Podívejte se: Seznam Zprávy sestavily žebříček 100 nejhodnotnějších českých firem. Kliknutím na řádek v tabulce nebo na interaktivní grafiku je možné zjistit další podrobnosti o umístěné společnosti.

„Můžeme spekulovat o tom, jestli je ta cena správná, vysoká, nebo nízká. Tento rok ale na prodeji stavebních materiálů v celém řetězci neprofituje nikdo. Je pravda, že investor vše svádí na drahé stavební firmy, ty zase na drahý materiál – tedy na nás prodejce – a my na výrobce. Výrobci situaci svádí na dodavatele primárních surovin. Každý má svého viníka a sám se cítí obětí. Faktem ale je, že letos na tom nevydělá nikdo a všichni hledají řešení, jak z toho vybruslit,“ říká Vaněrka s tím, že není pravděpodobné, že dojde k výrazným slevám, protože dnes se prodává do ztráty.

Naopak zdražení už trh nedovolí. „Situace, která nastala, nemá jiné řešení než nějak přežít a začít znovu profitovat,“ dodává.

Oživení? Sazby 4,3 procenta nebudou stačit

Upozorňuje přitom, že aktuálně jde o obrovský, alarmující propad, který nebude jednoduché nastartovat zpátky. A výrazné oživení neočekává ani v příštím roce, i kvůli tomu, že peníze budou stále ještě drahé. „Za předpokladu, že inflace klesne někam ke dvěma procentům, budou sazby 4,3 procenta a to určitě nebude stačit na to, aby se oživil trh ze strany zájmu investorů a kupujících,“ dodává Vaněrka.

Výrobci stavebních materiálů v Česku

Diton – Společnost založená v roce 1999. Řadí se mezi největší výrobce a dodavatele betonových výrobků – například dlažeb, palisád, obrubníků či zdiva.

Heluz – Česká firma vyrábí cihly již od roku 1876. Momentálně je jeden ze tří největších výrobců zdicích systémů na našem trhu. Zbývající dva výrobci pocházejí ze zahraničí.

Kámen a písek – Výrobce drceného kameniva. V současnosti provozuje po celých jižních Čechách deset kamenolomů.

Kronospan – Jihlavský Kronospan se specializuje na stavební materiály ze dřeva. Firma zaměstnává 700 lidí.

Wienerberger – Je součástí nadnárodního koncernu Wienerberger Group. V Česku má 900 zaměstnanců a je největším výrobcem pálených cihel a střešních tašek. V roce 2019 dokončil fúzi se společností Tondach ČR, výrobcem střešních krytin.

Rukavice se už přestaly prodávat

Stavebnictví je podle něj určitý hegemon ekonomiky a také „věrozvěst“, který říká, jak to v budoucnu bude. Právě i díky tomu, že v oboru fungují určité zákonitosti a stavba se relativně dlouho připravuje a staví. „Říká se, že když se přestanou kupovat pracovní rukavice, je to první signál,“ dodává Vaněrka s tím, že rukavice se už prodávat přestaly.

„Je to opravdu taková pomůcka na které můžete hned vidět, co se děje.“ I proto se Pro-Doma na současnou situaci připravuje od poloviny roku 2022.  Zastavila se expanze, tlačí se na úspory, efektivitu a náklady. „Jsme velká firma a nechceme dopadnout jako Titanic,“ říká Vaněrka.

„Já dělám ve stavebnictví 20 let a za těch 20 let tady byly krize, ale my jsme je vlastně nikdy neviděli. Teď ji cítíme všude okolo,“ dodává.

Na celý rozhovor se můžete podívat v úvodním videu.

Agenda

Čtvrthodinka o byznysu z první ruky. Rozhovory s top lídry českého byznysu, zakladateli firem, odborníky.

Od pondělí do čtvrtka na SZ Byznys a ve všech podcastových aplikacích.

Odebírejte na Podcasty.cz, Apple Podcasts nebo Spotify.

Reklama

Doporučované