Hlavní obsah

Expert: Unie řeší, jak na městský elektromobil. Konečně si uvědomuje rizika

Petr Novák z vedení JTEKT je v pořadu Inside Talks expertem na automobilový průmysl. Video: Zuzana Hodková

Evropská komise hledá způsoby, jak podpořit malá městská elektroauta. Rok 2035 a zákaz spalovacích motorů totiž zatím i po jednání zástupců automotive s unijními představiteli stále zůstává v platnosti.

Článek

Rozhovor si také můžete poslechnout v audioverzi.

Hybridy, elektromobily, nebo plug-in hybridy nyní v Evropě představují 60 procent prodejů automobilek. Největší zájem je o klasické hybridy, kterých se prodá více než třetina, na druhém místě jsou s šestnácti procenty elektromobily, devět procent zabírají plug-in hybridy. Zbytek tvoří spalovací motory.

„Ukazuje se, že ten trh se zásadně mění a ta elektrifikace vozového parku tady je,“ říká v pořadu SZ Byznys Inside Talks Petr Novák z koncernu JTEKT a viceprezident Sdružení automobilového průmyslu.

Jenže ani hybridní technologie, která kombinuje bateriový pohon se spalovacím motorem, podle aktuální návrhu Evropské komise nemají po roce 2035 budoucnost. A to chce trh změnit.

Branže je poprvé jednotná, ale výsledek žádný

„Bylo to třetí kolo dialogu mezi zástupci evropského průmyslu a Evropské komise,“ popisuje Petr Novák s tím, že poprvé se branže sjednotila a Evropské sdružení výrobců automobilů i dodavatelů do automobilového průmyslu přišli s jednotným stanoviskem – přehodnotit cíle konce spalovacích motorů.

„Samotné jednání už ale tak pozitivně nevnímám. Z Evropské komise zaznělo, že nejsou příliš otevřeni změně tohoto termínu, ale že jsou otevření k určité technické neutralitě,“ říká Novák. Pak by do hry mohly nastoupit právě hybridy či syntetické pohony. Komise přislíbila, že toto rozhodnutí, které bylo dosud naplánováno na rok 2026, otevře ještě letos.

Dalším výstupem jednání bylo otevření tématu malého kompaktního městského elektromobilu. „Evropa se bude snažit najít cestu, jak tomu legislativně pomoci. To by mohly být třeba nižší daně, kterým by tato třída vozidel podléhala, nebo podpora firem, aby tyto modely v nižších třídách uváděly,“ vysvětluje Novák.

Právě malé a dostupné elektromobily na trhu chybí a s koncem spalovacích motorů tak hrozí, že malá levná auta zmizí úplně. „V minulosti bylo oznamováno, že se budou uvádět na trh vozidla za 500 tisíc, pak ta částka byla zvýšena na 600 tisíc korun. Stále se ale věří, že pokud půjdeme ještě na tu nižší modelovou řadu, mohli bychom se dostat ještě níž,“ říká Petr Novák.

Evropská komise si podle něj ale začala uvědomovat, že striktní termíny týkající se elektrifikace mohou u lehkých užitkových vozidel a nákladních vozidel způsobit obrovské problémy - z hlediska nákladů i infrastruktury, takže i v této oblasti se případně budou dělat nějaké ústupky. Zatím ale stále není na stole nic konkrétního.

747 tisíc aut

Co se týče výroby jako takové, Česko stále hlásí dobrá čísla. Do června se tu vyrobilo 747 tisíc vozidel, což je proti rekordnímu loňsku sice pokles o 3,5 procenta, ale oproti počátku roku se tento propad snižuje. „I čísla z Evropy, která máme, ale ukazují, že zásadnější pokles trhu se nekoná,“ dodává Novák.

Zatímco Škodě Auto se ale extrémně daří a v prodejích se stala dokonce evropskou trojkou, v Hyundai v Nošovicích letos už sáhli k omezování výroby.

Inside Talks

Pořad, ve kterém Zuzana Hodková se stálým týmem expertů rozebírá zákulisí byznysu. Tito insideři popisují, jakými tématy žijí průmysl, potravinářství, reality, startupy, finance, energetika nebo automobilový průmysl, a vysvětlují klíčové momenty a souvislosti.

Insidery je tato skupina šéfů:

  • Tomáš Kolář z Linetu
  • Petr Palička z realitní divize EP Real Estate
  • Petr Novák z divize automotive společnosti JTEKT
  • Tomáš Spurný z Moneta Money Bank
  • Martin Durčák z ČEPS
  • Karel Pilčík z MP Krásno
  • Jan Romportl z Elin.ai
Foto: Seznam Zprávy

Inside Talks. Každý pátek na SZ Byznys.

„Hyundai zatím oznámil pár odstávek, ale řeší to překážkou na straně zaměstnavatele a zaměstnancům platí 70 procent, což je relativně vysoká úroveň. Je to určitá flexibilita, aby mohli opět výrobu rozjet v plném rozsahu, až bude potřeba. Nezapomeňme, že v Evropě je obrovská konkurence, přichází sem noví čínští hráči a záleží na tom, jak se s tím ten jednotlivý výrobce popasuje, jaké má modelové řady a jaký je o ně zájem,“ dodává Novák.

Škoda je podle něj úspěšná i proto, že je obsažena ve všech segmentech a všech druzích pohonů. „Volkswagen se relativně stabilizoval, ale kde vidíme poklesy, tak jsou to ty klasické tradiční německé automobilky, je to BMW, Mercedes nebo Porsche. Jsou to velké poklesy, které vidíme i u Fordu,“ uzavírá Novák.

Doporučované