Hlavní obsah

Nejdražší Aston Martin prodaný v Česku. Kupec za něj dal přes 60 milionů

Karel Kadlec, zakladatel a majitel CarTec Group, rozhovor vznikl během KVIFF. Video: Zuzana Hodková, Seznam Zprávy

„Před patnácti lety přišli na trh Číňané. Zjistili ale, že jejich auta jsou nebezpečná, nehezká a mají špatný výkon. Stáhli se, přeplatili hodně chytrých hlav a vrátili se s dokonalým zbožím,“ říká Karel Kadlec z CarTec Group.

Článek

Společnost CarTec Group prodala na domácím trhu vůz Aston Martin Valiant. Automobil za šedesát milionů korun je z omezené série 38 vozů, automobilka jej původně postavila pro jezdce své stáje Formule 1 Fernanda Alonsa. „V naší existenci to byl vůbec nejdražší vůz a mohu říct, že si ho pořídil český sběratel sportovních vozů,“ říká v rozhovoru pro SZ Byznys Karel Kadlec, zakladatel a majitel CarTec Group.

Když jsme spolu mluvili naposledy, na český trh jste přiváděl značku Aston Martin a měl jste velká očekávání. Naplnila se?

Řekl bych, že ano. A také se teprve budou naplňovat. Prozatím totiž fungujeme v provizorním showroomu, kde jsou pouze dvě auta. Teď se dodělávají architektonické návrhy a bude se dobudovávat showroom podle standardů Aston Martin.

Nebyl to risk začít v provizorním showroomu?

Naopak. Potřebujeme ta auta prezentovat a využíváme jakýkoliv možností. Konečně existuje oficiální zastoupení pro Česko a Slovensko.

Na kolik vybudování showroomu přijde?

Zhruba na 20 milionů.

Jaké jsou tedy zatím prodeje? Před rokem jste říkal, že chcete prodat více než 26 aut ročně – víc, než se prodávalo v Česku bez oficiálního zastoupení. Podaří se to?

Myslím, že se to určitě podaří. Nesmíme ale ani u jedné ze dvou britských značek, které zastupujeme, komentovat konkrétní čísla. Mohu však říct, že určitá představa se plní. Už jenom to, že jsme za první pololetí letošního roku splnili plán, který nám výrobce zadal, není myslím úplně špatné.

Jak vlastně prodej funguje? Máte přidělený určitý počet aut, nebo jich můžete prodat kolik chcete?

Máme přidělené určité vozy, ale víceméně od zadání vozu do výroby po dodání auta jsou to 3 až 4 měsíce, maximálně 6 až 7 měsíců. Tedy pokud se nejedná o limitované modely. Nám se jeden limitovaný model podařilo prodat. V naší existenci to byl vůbec nejdražší vůz a mohu říct, že si ho pořídil český sběratel sportovních vozů.

Dosud byl u vás nejdražším prodaným vozem Rolls-Royce Phantom, kde cenovka přesáhla 600 tisíc eur bez DPH. Kolik to bylo teď?

Přidejme k tomu zhruba dva miliony eur.

Dá se v Česku prodat ještě něco dražšího?

Určitě. Může to být limitovaný Rolls-Royce. Zatím vyrobil tři vozy, které dosáhly cenovky přes 25 milionů eur za jedno auto.

Kromě zmiňovaných značek jste i největší prodejce BMW v Česku. S jakým výsledkem jste hospodařili v loňském roce?

Náš obrat se rapidně blíží k šesti miliardám korun. U BMW čísla komentovat smíme – máme přes třetinu trhu, měli jsme rekordní rok a prodali 1606 nových vozů a přes tisícovku ojetých.

A ve skladových zásobách máte kolik?

Máme možnost mít financováno až jednu miliardu, ale ne zcela toho využíváme. Aktuálně je to kolem 600 až 700 milionů.

Americká cla zatím bez následků

Jaký dopad bude mít na automobilový trh současná situace v USA?

Americká vládní garnitura je totálně nevyzpytatelná. Myslím si, že je to hra – když soupeře vyděsím a pak ustoupím, získám daleko lepší pozici, než když budu vyjednávat zespodu.

Vy osobně už nějaké dopady cítíte?

Zatím tam ten vliv není. Ale modely X, to znamená vozy SUV, jsou vyráběny buď v Americe nebo Jihoafrické republice. Jenom malá část z nich vzniká v Evropě.

Foto: Aston Martin

Aston Martin Valiant.

Nemáte strach, že odvetná cla vozy výrazně zdraží?

Nemyslím si, že to skončí u toho proklamovaného zvýšení cel. Ale vezměte si, že je nespravedlivé, když Amerika vyváží do Evropy s desetiprocentním clem, kdežto Evropa do Ameriky má pouze 2,5 procenta.

Koketování s BYD

Jestliže jsem se ptala na Ameriku, musím se samozřejmě zeptat na Čínu. Jak vývoj v Číně ovlivní světový automotive?

Čínská auta už nejsou to, co byla před deseti, patnácti lety. Jsou kvalitní a někdy technologicky vyspělejší než ta evropská. Design je zpracován na velice vysoké úrovni. Někteří sice mohou ze setrvačnosti říkat, že čínské zboží není kvalitní, ale bohužel pro evropské značky, ta kvalita tam je. Záleží na tom, jak to čínské značky vezmou. Česká republika je strašně malý trh. Máme deset milionů obyvatel a Číňané chrlí auta po milionech. Bude to tedy záviset na čínském pojetí vstupu na evropský trh. Myslím, že si v Evropě udělají ty chytré čínské značky své montovny.

Jako BYD v Maďarsku?

My jsme s BYD před lety koketovali. Byli jsme už hodně daleko v jednání o zastoupení pro Českou republiku, ale my jako skupina CarTec umíme luxusní zboží v menších objemech, nikoli velkoobjemové značky, kde je marže i přidaná hodnota podstatně menší.

A je nějaká čínská značka, o které byste byl nyní ochoten uvažovat?

Určitě jsou i luxusní značky. Já ale nechci dělat něco, čím bych sám sobě vytvářel vnitřní konkurenci. Aston Martin nekonkuruje BMW ani Rollsu. Je to prostě úplně jiný druh vozu – sportovní.

Jak velká hrozba jsou tedy čínská auta pro evropský trh? Kolik procent tu mohou získat?

Těžko odhadnout. Já si myslím, že budoucnost ukáže. Prodávat jako Tesla, kde si auto naklikáte na internetu, dojdete si ho někam převzít a pomalu vám ho ani nikdo nepředá – už i Tesla z toho pomalu ustupuje a buduje prodejny a servisy. Konkrétně u Tesly je servis takový, že když člověk nabourá, je třeba i půl roku bez auta. Nemají vlastní zázemí a síť dealerů či prodejen není taková, aby stačila saturovat trh. Tohle bude největší překážka i pro čínské značky. Postavit showroomy je investice v řádech stovek milionů, a než se tato investice vrátí, uplyne dlouhá doba.

Takže řešením je domluva se stávajícím dealerstvím…

To je cesta. Otázka je, nakolik budou stávající dealerství a značky, které zastupují, ochotny akceptovat v jednom showroomu více značek.

Viděli jsme čínské nákupy evropských automobilek, ať už je to MG nebo další. Bude se to stávat častěji?

Před patnácti lety přišli Číňani na trh, zjistili, že jejich auta jsou nebezpečná, nejsou hezká a mají špatný výkon. Stáhli se, převzali hodně chytrých a schopných hlav od různých automobilek, přeplatili je a vrátili se s dokonalým zbožím. Pro Evropu to určité nebezpečí je a Evropa se tomu bude snažit bránit asi administrativními způsoby.

Chcete další značku do svého portfolia? Vyjednáváte o nějaké?

Tohle už bych asi nechal na své dědice.

Související témata:

Doporučované