Hlavní obsah

Češi drony umí. Konkurují i těm americkým a chtějí rozšiřovat výrobu

Agenda SZ Byznys s generálním ředitelem Primoco UAV SE Ladislavem Semetkovským.Video: Zuzana Hodková

 

Reklama

Tržby 598 milionů korun, šestkrát víc než loni. Výrobce bezpilotních letounů Primoco má za sebou extrémní rok a před sebou velkou výzvu –⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠ míří na hlavní trh pražské burzy.

Článek

Rozhovor si můžete poslechnout i v audioverzi.

Napjatá geopolitická situace nasměrovala obří investice do obrany celé Evropy a z toho profituje i česká společnost Primoco UAV SE, dodavatel bezpilotních systémů. Potvrzují to i její předběžné výsledky –⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠ firma meziročně šestkrát zvedla tržby a při provozní marži 40 procent hlásí nejlepší výsledky v historii.

„Je to dáno geopolitickou situací nebo obecně bezpečnostní situací ve světě. Primoco existuje devátým rokem, v roce 2022 jsme poprvé překročili tržby sto milionů a v roce 2023 byly na úrovni 600 milionů,“ říká v Agendě SZ Byznys generální ředitel Primoco Ladislav Semetkovský. A věří, že letos by měla firma opět o další desítky procent vyrůst.

Teď má před sebou Primoco další milník. Z trhu Start se na pražské burze přesouvá na hlavní trh. Bude se tak obchodovat vedle firem jako ČEZ, Komerční banka, nebo Colt CZ. „V tento moment je v xté revizi prospekt na cenné papíry v České národní bance, na schvalování. Pakliže vše půjde podle plánu, věřím, že na hlavní trh vstoupíme v řádu jednotek týdnů,“ dodává Semetkovský.

Důvodů pro vstup na hlavní trh je podle šéfa firmy hned několik. „Primoco dorostlo do určité velikosti a je to určitě prestižní záležitost. Druhá věc je likvidita. Věříme, že hodnota společnosti bude dál růst. Do budoucna bych zmínil ještě jednu oblast a to je úpis akcií na dalších trzích, což primární trh umožňuje. Třeba v Londýně nebo Frankfurtu,“ vysvětlil Semetkovský.

Dosud se s akciemi obchodovalo na trhu START, kde se jim v loni dařilo. Zatímco 31. prosince 2022 se cenné papíry na burze obchodovaly na úrovni 410 korun za kus, do konce prosince roku 2023 jejich cena vyrostla až na 885 korun. Tržní kapitalizace firmy tak nyní přesahuje čtyři miliardy korun.

Foto: Primoco UAV

Bezpilotní letoun od Primoco UAV.

Kredit díky burze

Firma na hlavním trhu zvedne podíl volně obchodovaných akcií ze současných 18 procent na 25 procent. „Určitě budeme do budoucnosti navyšovat podíl nových akcí. Pražská burza doporučuje, aby minimální podíl byl kolem 25 procent,“ dodává Semetkovský.

Vstup na burzu si firma pochvaluje, v počátcích jí totiž pomohl k získání kredibility. „Jako exportní společnost jsme potřebovali prestižní zázemí. Mám tím na mysli, že když nabízíte ministrovi vnitra nebo předsedovi vlády dané země bezpilotní prostředek pro jeho zemi, každý zná Airbus, Boeing nebo Lockheed Martin. Pak tam přijde Primoco se skvělým produktem, ale nikdo ho nezná. Když řeknete, že jste veřejně obchodovatelná společnost, spousta dotazů odpadne,“ popisuje Semetkovský.

Dalším plusem byl samozřejmě kapitál. A právě kvůli kapitálu teď přemýšlí také o zahraničích burzách. „V České republice je trh poměrně malý, i polská burza je řádově větší. Dnes to není na pořadu dne, dnes musíme prodávat letadla, vyrábět a dotáhnout vojenskou certifikaci,“ dodává Semetkovský.

Silný světový hráč

Podle švédského institutu pro výzkum otázek míru SIPRI bylo v roce 2022 po celém světě prodáno 69 bezpilotních strojů se vzletovou hmotností do 250 kilogramů. Dvě třetiny dodaly Spojené státy, třetinu díky Primocu Česko. To navíc v loňském roce výrobu navýšilo na 33 letounů –⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠ třikrát víc než v roce 2022 a pro další roky má ještě smělejší plány.

Firma kvůli tomu už v minulosti koupila areál jihočeského letiště Písek–⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠Krašovice, kde má vyrůst nová montážní hala a s ní i řídicí středisko a výcvikové centrum pilotů.

„Plánujeme výrobní závod, který bude z pohledu metrů čtverečních šestkrát větší než stávající, s kapacitou až 300 letadel ročně. Hotový by měl být v roce 2027. Celý trh meziročně roste v řádu desítek procent, takže naše kapacita bude odpovídat úrovni světové poptávky,“ dodává Semetkovský s tím, že teď musí firma získat stavební povolení a projít všechny projektové procesy, které trvají několik let. Souběžně s tím Primoco jedná také o výstavbě závodu v zahraničí –⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠ ve střední Asii.

Bezpilotní letadla

Jsou momentálně rychle rostoucím oborem s použitím pro vojenské i civilní účely. Konkurencí pro Primoco jsou tyto zahraniční stroje:

  • SkyRobot FX450 Robot Aviation (Norsko)
  • Hermes 45 Elbit Systems (Izrael)
  • RQ-21 Blackjack Boeing Insitu (USA)
  • Camcopter S-100 Schiebel (Rakousko)
  • Minifalcon II Innocon (Izrael)
  • Skeldar V-150 UMS Skeldar (Švýcarsko)
  • Seeker 200 Denel Dynamics (JAR)
  • RQ-7 Shadow AAI Corporation (USA)
  • AR5 Tekever (Portugalsko)

„Konkrétně se rozhoduje mezi Uzbekistánem, nebo Kazachstánem,“ vysvětluje Semetkovský. Firma chce podle jeho slov diverzifikovat portfolio a nebýt závislá jen na jednom místě. V zahraničí nemá jít o plnohodnotnou výrobu, ale spíše o montáž.

Očekává, že zahraniční kapacity budou k dispozici dříve než navýšení české výroby. „Paradoxně za velmi krátkou dobu dokážeme postavit v zahraničí letiště s výrobní halou. Dříve, než tady získáme stavební povolení.“

Hala za čtvrt miliardy

V Česku počítá Primoco s investicí 750 milionů korun. „Závod chceme financovat z vlastních zdrojů,“ dodává Semetkovský.

Zákazníci firmy se rekrutují ze čtyř segmentů –⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠ ochrana hranic a pobřeží, zpravodajské služby, strategická infrastruktura státu (plynovody a ropovody) a kalibrace letištních radiomajáků.

„Nabízíme letoun komukoliv mimo sankční seznam, protože jsme produkt dvojího užití,“ dodává Semetkovský. Zákazníci jsou zejména z Evropy, ale i z Asie, Blízkého východu či Afriky. Firma navíc nedávno uzavřela partnerství se společností Airbus, což ji posune na další trhy.

Reklama

Doporučované