Hlavní obsah

Šéf z Toyoty naznačil, jaké auto by se mohlo za pár let vyrábět v Kolíně

Foto: Toyota, Seznam Zprávy

Matt Harrison je členem nejvyššího vedení evropské Toyoty.

Česko se stane první evropskou zemí, kde bude automobilka Toyota vyrábět elektromobily. O investici v celkové výši 17 miliard se jednalo více než rok.

Článek

„Když se podíváte na trendy, crossover SUV je nyní určitě oblastí, která na trhu nabízí příležitosti,“ říká v rozhovoru pro SZ Byznys šéf korporátní strategie Toyota Motor Europe Matt Harrison.

Spekulace, jaký typ elektromobilu by se mohl za pár let vyrábět v nové továrně Toyoty v Kolíně za 17 miliard, tím sice nekončí, ale směr úvah japonské automobilky je zřejmý.

Kolik elektrických aut bude nová linka produkovat a kdy se výroba rozjede, je také zatím neveřejnou informací. Podle Harrisona to však bude před koncem tohoto desetiletí.

Proč Toyota rozhodla, že výroba bateriových elektromobilů bude právě v Česku?

Máme tu velmi dobré zaměstnance a efektivní továrnu. V posledních šesti letech, tedy od té doby, co jsme ji přeměnili na naši plně vlastněnou dceřinou společnost, protože původně to byla aliance s našimi partnery Peugeot a Citroën - tento závod prokázal, že se dokáže rozšiřovat a že umí řešit i složité úkoly. Přidali jsme sem další model, další pohony a zvýšila se složitost montáží, kterou tu provádíme, i dovednosti našich lidí. Vyrostla tu i silná dodavatelská základna v okolí závodu a celkově je Kolín velice efektivní. Byla to tedy přirozená volba pro výrobu zejména kompaktních vozidel příští generace.

Ministr průmyslu a obchodu Lukáš Vlček mluvil o tom, že o závod byl zájem z celého světa, z evropských i asijských zemí. Co dalšího pro Česko rozhodlo?

Elektromobily v rámci Toyoty dosud dovážíme převážně z Japonska, a velké užitkové vozy přivážíme od našich partnerů v rámci aliance. Bylo tedy nutné rozhodnout, kdy začít s lokalizací výroby. Vždy je to o dosažení kritického množství poptávky a objemu, který udržíme, protože výroba musí být konkurenceschopná a nákladově efektivní.

Podle nás ten čas právě teď nastal, protože letos se elektromobily v rámci Evropy dostanou na 20 procent a my jsme lehce níž. To nám říká, že je čas začít s přechodem na novou výrobu. Tohle bude postupný proces, závod po závodu v průběhu dalších let a začneme s ním právě v České republice.

Rozhodnutí o lokaci je čistě o tom, kde budeme nákladově konkurenceschopní. Když se ale podíváte na celý dodavatelský řetězec elektromobilů, vidíte, že vše tak nějak směřuje do střední Evropy. Podívejte se, kde se vyrábějí baterie, kde se odehrává velká část výroby. Tahle logistická rovnice je u bateriových elektromobilů trochu jiná, než tomu bylo u spalovacích motorů a pro Českou republiku to je výhoda.

Jaký model tu budete vyrábět? Spekuluje se o SUV…

O tom zatím nemluvíme. Pro Toyotu v Evropě představuje zhruba polovinu prodejů segment kompaktních vozidel (menší než rodinné vozy střední třídy, ale větší než malé městské vozy). Ten také představuje asi největší výzvu v rámci transformace, protože je potřeba zachovat cenovou dostupnost. Chceme se řídit skutečnou poptávkou zákazníků. Zaměřujeme se tedy spíše na výrobu kompaktnějších vozidel, což historicky děláme i v Česku.

Zatím nemůžeme ale říct, o jaký segment jde. Když se ale podíváte na trendy trhu, vidíte, že crossover SUV je nyní oblastí, která na trhu nabízejí příležitosti.

Kdy se rozjede výroba?

Jsme úplně na začátku. Na projektech vždy pracujeme několik let před tím, než výroba začne, takže datum zahájení zatím oznámit nemůžeme, ale určitě se to stane před koncem tohoto desetiletí.

Teď je potřeba zvážit dopady na stávající závod a to, jak budeme rozšiřovat a modernizovat části továrny, ať už jde o lakovny, svařovny, montáž nebo zařízení na balení baterií. Je potřeba provést spoustu stavebních prací a investic do výrobních linek a teprve pak se pustíme do výroby prototypů a výroby samotné. Jsme od toho pár let daleko. Více informací o výrobě, ale i samotném modelu zveřejníme později.

250 nových zaměstnanců

Jaký bude objem výroby?

Ročně v Evropě prodáváme asi 1,2 milionu vozidel. Zhruba polovina z toho jsou kompaktní vozy, situace se ale vyvíjí a roste segment crossoverů. Vidíme tedy velký potenciál pro zvýšení objemu. Nevidíme to jako něco, co by čistě nahradilo malé stávající modely, které se zde vyrábějí, ale o výrazné zvýšení kapacity továrny. Nebude to náhrada stávající výroby, ale konkrétní objem zatím nesdělujeme.

Budete potřebovat 250 nových zaměstnanců. Česko má velmi nízkou míru nezaměstnanosti, jak je seženete?

Teď v Česku zaměstnáváme 3200 lidí a zavázali jsme se k postupnému zvýšení o 245. Myslím si, že ve finále budeme mít tři a půl tisíce lidí. To ale mluvím jen o přímých zaměstnancích, zároveň už probíhají rozhovory s klíčovými dodavateli, kteří také budou muset navýšit stavy.

Česká republika je už dnes naším snad nejrozmanitějším závodem, co se týče pracovní síly. Když jsem zaváděli výrobu Yaris, museli jsme se vyrovnat s výrazným náborem (tehdy šlo až o tisíc lidí, pozn. red.). To byl významný příliv lidí z jiných zemí a regionů včetně Ukrajiny. Tehdy to byla ještě usilovnější práce – integrovat mnoho jazyků, mnoho kultur a přístupů, aby všichni pracovali v harmonii. Tentokrát to tedy pro nás nebude „mission imposible“.

Budete pro nové zaměstnance budovat ubytování a podobně?

V minulosti jsme v této oblasti vyvinuli značné úsilí. Nemyslím si, že to bude potřeba v tuto chvíli, ale ještě to budeme řešit. Zajišťujeme totiž dlouhodobá pracovní místa, ne krátkodobá.

Od roku 2035 už jen výroba elektromobilů? Nereálné

Česko tedy bude první evropskou zemí, kde budete vyrábět elektromobil. Jak se bude postupovat v dalších krocích a dalších zemí?

V Evropě máme v současné době nařízení, které říká, že do roku 2035 musí být vše plně elektrické. Teď probíhá mnoho diskuzí, jak moc je to realistické. Máme totiž velký rozpor mezi skutečnou poptávkou ze strany zákazníků a ambicemi regulátorů. Koncem tohoto měsíce se uskuteční strategický dialog mezi automobilovým sektorem a Evropskou komisí. Mezi všemi výrobci panuje pocit, že to možná není pro všechny úplně realistické.

Když vezmeme rok 2035, měli bychom se dívat na všechny způsoby, jak co nejrychleji snížit emise uhlíku, protože jinak mnoho zákazníků dostaneme do problémů. Vše teď záleží právě na dialogu dalších měsíců. A to bude určovat i naše uvažování týkající se změn skladby vozového parku.

Stále platí, že je třeba vylepšit technologie tak, aby byl dojezd delší, doba nabíjení kratší a přechod na elektromobily pomalejší – krok za krok. Teoreticky by ale všechny naše výrobní závody od roku 2035 měly být elektrické, ale jestli to tak skutečně dopadne, to si nejsem jistý. Teď máme za sebou první krok a pak se budeme soustředit na další.

A jaký je váš osobní názor? Je možné v roce 2035 všude vyrábět jen elektrické vozy?

Ne, vůbec ne. Myslím si, že pokud to bude vynucené, povede to k tomu, že si lidé budou stávající auta nechávat déle, nebo že místo nových vozů budou kupovat ojeté. To poškodí odvětví i celou ekonomiku. Musí se najít pragmatické řešení. Ta debata by neměla být založena jen na subjektivních názorech, ale na skutečných faktech. Zohlednit, jaký je stav infrastruktury, jak rychle se bude rozšiřovat, ale i jaké jsou náklady na technologie.

Vy osobně věříte, že rok 2035 nemusí být definitivum?

Nejsem si jistý. Jde o i to, co do uhlíkové neutrality zahrnout. Jsou tu věci jako uhlíkově neutrální paliva, je možné i to, že mohly mít delší životnost hybridy. To by prodloužilo éru segmentu menších automobilů. Myslím, že to není jen o elektromobilitě, neměli bychom vyloučit i další technologie, které emise uhlíku pomohou snížit.

Doporučované