Článek
Evropská unie je podle nových dat na dobré cestě ke splnění klimatických cílů, které si stanovila do roku 2030. Informoval o tom deník Financial Times.
Podle tří úředníků EU Evropská komise příští týden ohlásí, že EU zhruba splní svůj cíl do roku 2030 snížit emise skleníkových plynů o 55 procent oproti emisím z roku 1990. Předpokládá se, že dojde ke snížení okolo 54 procent.
Čísla jsou podle dalšího vysokého úředníka „překvapivě dobrá“. Přestože EU zřejmě nedosáhne stanoveného snížení o 55 procent, je „tak blízko cíli, jak to jen jde“. K splnění limitu se podařilo přiblížit i navzdory odporu proti Green Dealu. Komise čelila nátlaku na zmírnění některých ekologických předpisů, například plánu zakázat do roku 2035 prodej vozidel se spalovacími motory.
Většina snížení emisí Evropské unie pochází z energetického průmyslu, ukázalo pozorování, jehož výsledky zveřejnil klimatický think tank Ember. Podle Tomose Harrisona, analytika Ember, hrály v této změně velkou roli větrné a solární elektrárny.
Data Evropské komise k plnění klimatických cílů budou zveřejněna několik týdnů před tím, než Komise stanoví, jak může EU dosáhnout svého klimatického cíle pro rok 2040. Ten počítá se snížením emisí o 90 procent. V roce 2050 chce pak EU dosáhnout uhlíkové neutrality, což je jeden z nejambicióznějších plánů na světě.
Dosažení plánů pro rok 2040 se však setkává s kritikou. Německý europoslanec a člen konzervativní Evropské lidové strany Peter Liese například uvedl, že snížení o 90 procent je extrémně ambiciózní. „Nemyslím si, že plán budeme moci podpořit, pokud nebude výrazně flexibilní,“ dodal.
Země jako Itálie či Polsko prosazují snížení tohoto klimatického cíle, skeptická k plnění je také Francie. Nová německá vláda uvedla, že 90procentní snížení podpoří, pokud v něm budou zahrnuty prostředky pro obchodování s emisemi uhlíku.
Jedno z nejmenších snížení zaznamenávají emise z využívání půdy. Například zemědělství je jediným odvětvím, které nemá nastavené vlastní klimatické cíle. Proti opatřením EU v oblasti životního prostředí navíc zemědělci několikrát bouřlivě protestovali. Dalším sektorem, který v plnění klimatických cílů zaostává, je doprava.