Hlavní obsah

Hračkáři narazili na nový zdroj peněz. Prodávají své zboží dospělým

Foto: Shutterstock.com

Stitch. Ilustrační snímek.

Po obrovském nárůstu poptávky během covidové pandemie se začaly tržby výrobců hraček zase tenčit. Tento trend pomohli otočit nečekaní zákazníci – některé hračky si totiž pro sebe začali nakupovat dospělí.

Článek

Analytici tvrdí, že prodej hraček poprvé od začátku pandemie vzrostl, protože značky se snaží oslovit děti i dospělé. Podle výzkumné společnosti Circana vzrostla hodnota prodeje v období od září loňského roku do září letošního roku o šest procent ve srovnání se stejným obdobím loňského roku.

Jedním z důvodů je to, že prodej podpořily velké filmové premiéry, jako je Stitch, sporty, jako je Formule 1, a popularita značek, jako je Lego, píše server BBC.

Vzhledem k tomu, že takzvaní „kidults“ tvoří třetinu celkového prodeje, mnoho výrobců a prodejců se zaměřuje právě na produkty, které chtějí hrát a sbírat různé generace.

„Produkty, které se v současné době velmi dobře prodávají, jako jsou Lego a Pokémon, jsou ty, které mají mezigenerační přitažlivost,“ řekla Melissa Symonds, ředitelka pro hračky ve Velké Británii ve společnosti Circana, která sleduje prodej hraček.

„Je to opravdu obtížné vyvážení a někteří to nedokážou. Někteří se zaměří pouze na trh předškoláků, jiní na dospělé – ale skutečným trikem je najít rovnováhu mezi těmito dvěma věkovými skupinami.“

Prodej hraček a her zaznamenal během covidové pandemie velký nárůst, protože více rodin trávilo čas doma během lockdownů, ale od roku 2021 do letošního roku prodej naopak klesal. Trh s hračkami a hrami pro děti starší 12 let nyní roste zejména proto, že si dospělí kupují hračky pro sebe.

Britská Asociace prodejců hraček představila nejnovější vydání své každoroční série DreamToys, která uvádí seznam hraček, u nichž se očekává, že budou patřit k nejprodávanějším v letošním vánočním období. A některé z letošních tipů jsou zjevně určeny pro více než jednu generaci.

Například závodní okruh Hot Wheels F1 má dražší sadu pro starší sběratele s přesnějšími barvami na autech.

Svou roli však hraje i nostalgie. Emma Bunce ze společnosti Pokémon třeba uvedla, že mnoho rodičů sbíralo tyto karty, když byli dětmi, před 30 lety. Nyní chtějí představit něco podobného svým vlastním dětem, řekla, a zároveň si odpočinout od okolního světa.

Podle BBC seznam letošních tipů zahrnuje i interaktivního dinosaura, který se vylíhne z vejce a prodává se za 65 liber (1750 korun), panenky z divadelního a filmového představení Wicked a hru, ve které musí hráči krmit sami sebe mini marshmallows pomocí malých ručiček.

Výrobci této hry uvedli, že je záměrně analogová, bez nutnosti baterií nebo připojení k internetu. Hráče však vybízejí, aby videa ze hry zveřejňovali na sociálních médiích – což je příkladem toho, jak se hračkářský průmysl pohybuje na pomezí fyzické a online hry.

Dalším problémem pro britské rodiče, z nichž mnozí stále bojují s vysokými životními náklady, je cena. Symondsová uvedla, že průměrná cena hračky v prosinci loňského roku byla 13,43 liber (362 korun), přičemž v tomto odvětví dominovala cenová kategorie 10 až 20 liber. Celkově dosáhl roční obrat v britském odvětví hraček téměř 4 miliard liber (asi 108 miliard korun), uvedla.

Doporučované