Hlavní obsah

Lidé šetří a kupují už i „unavené“ potraviny. A řetězce jim nabízejí bedýnky

Foto: Shutterstock.com

Mezi potravinami před expirací je nejčastěji ovoce a zelenina.

Reklama

Bedýnky se zeleninou za pár kaček a jogurty, sýry či ryby, které už dlouho nevydrží. Řetězce rozšiřují a také sjednocují nabídku potravin, o které dřív nebyl moc zájem.

Článek

Jogurt je stále možné sehnat pod deset korun. Chce to ale trochu štěstí a platí, že na něj v lednici nesmíte zapomenout. S největší pravděpodobností totiž bude mít krátce před expirací a stejně jako další takové čerstvé potraviny je dobré ho spotřebovat v řádu hodin, maximálně dnů.

Na nabídku zlevněných potravin, které se brzy zkazí, obchodní řetězce více cílí v posledních covidových letech. Podobně jako dříve u křivé zeleniny nyní nabídku vysvětlují snahou o omezení plýtvání. Ale je to také taktika, jak přilákat nové zákazníky v době, kdy lidé hledí na každou korunu.

Dříve zákazníci toto zboží nevnímali moc pozitivně a nechtěli ho, teď slyší na signály, aby se méně plýtvalo, a zároveň chtějí levné potraviny.
Jiří Mareček, mluvčí Albert

Jídlo před expirací se slevou v desítkách procent nabízejí všechny tuzemské řetězce a postupně službu rozšiřují na další prodejny. Umísťují je do samostatných oddělení, přepravek, případně označují štítkem či samolepkou přímo v regále.

„V poslední době se prodej zboží před expirací zvýšil. Zatímco dřív zákazníci toto zboží nevnímali moc pozitivně a nechtěli ho, teď slyší na signály, aby se méně plýtvalo, a zároveň chtějí levné potraviny. Mezi lidmi jsou teď velmi oblíbené,“ říká mluvčí sítě obchodů Albert Jiří Mareček.

Obchodníci tak nabízejí potraviny, u nichž se blíží doba minimální trvanlivosti, případně datum spotřeby. Ve druhém případě je potřeba zkonzumovat jídlo před tímto datem, které garantuje jeho zdravotní nezávadnost.

V prodejnách Albert na „unavené“ potraviny nemají jako jinde speciální regál, ale upozorňují na ně štítkem „Pomozte nám neplýtvat“. Jsou mezi nimi zejména čerstvé potraviny jako mléčné výrobky, jogurty, balené pečivo, ale i hotová jídla. Sleva je často 30 procent.

Letos plánuje nizozemský řetězec v Česku rozšířit ze současné pilotní fáze na větší počet prodejen koncept bedýnek s levným ovocem a zeleninou.

Koutek se slevami

Řetězec Tesco se zase v Česku nově rozhodl nabízet potraviny před expirací v přehledně oddělených prostorách, vyhrazených v regálech nebo chladicích boxech. Projekt spustil na 33 prodejnách a hodlá v tom pokračovat.

„Zákazníci tak ušetří nejen svojí peněžence, ale také pomohou předcházet plýtvání potravinami, naším dlouhodobým cílem je, aby žádné jídlo nepřišlo zbytečně nazmar,“ říká Patrik Dojčinovič, provozní ředitel ve společnosti Tesco.

Zboží po vypršení data minimální trvanlivosti obchod posílá do potravinových bank. Jídlo s blížícím se datem expirace pak nabízí se slevou 10 až 75 procent.

Také Lidl chce nyní zajít dál v nabídce potravin, kterým už moc času nezbývá. Dosud řetězec nabízel převážně bedýnky s ovocem a zeleninou.

„Zkoušíme v rámci pilotního projektu také prodej třech nových sortimentních skupin v osmi prodejnách: maso a ryby, chlazené zboží a nebalené pečivo. Rozšíření našich bedýnek o výše uvedené sortimentní skupiny se mezi zákazníky těší velké oblibě,“ uvádí mluvčí Tomáš Myler.

Cenotvorbu ale Lidl ještě ladí. Každá sortimentní skupina bude mít podle mluvčího v prodejně své konkrétní umístění, tedy svůj slevový koutek, označený samolepkou „S Lidlem šetříme jídlem“.

Řetězec se řadí k prvním obchodníkům, kteří na prodejnách začali plnit bedýnky ovocem a zeleninou k rychlé spotřebě. Objevují se v nich například nepoškozené kusy zeleniny a ovoce z balení s protrženou síťkou či obalem nebo ovoce a zelenina z větších balení, kde byl nějaký kus špatný. Takovou tříkilovou porci vitamínů nabízí za pokladní zónou za 25 korun na všech téměř tři sta prodejnách.

Vzhledem k aktuální ekonomické situaci a rostoucím životním nákladům vnímáme nárůst zákazníků. Zvyšuje se pak i jejich zájem o zboží v akci nebo ve slevách, stejně tak jako o naše privátní značky.
Tomáš Kubík, mluvčí Penny Market

V roce 2022 začal s bedýnkami také diskont Penny Market. Zatím je má na více než padesáti prodejnách v prostoru pokladen. Bedýnka má dvě kila a stojí 19,90 koruny. Jako jinde by měl i zde zákazník počítat s tím, že uvnitř může najít kousky lehce ťuknuté, ale také pěkné, které obchod vyřadil z porušeného balení.

Pokud má zákazník štěstí, může v regálech na prodejnách Penny Market najít také suché, trvanlivé potraviny, ale třeba i mléčné výrobky před expirací, označené speciální samolepkou. Sortiment je podle firmy na všech prodejnách.

„Vzhledem k aktuální ekonomické situaci a rostoucím životním nákladům vnímáme nárůst zákazníků. Zvyšuje se pak i jejich zájem o zboží v akci nebo ve slevách, stejně tak jako o naše privátní značky,“ uvedl mluvčí Tomáš Kubík.

Kaufland zase nabízí potraviny k rychlé konzumaci ve vyhrazených prostorách. Zlevněné jídlo v úseku masa, mléčných výrobků, uzenin a suchých potravin označuje slevovou etiketou. „Zákazníci naše koutky se zlevněným sortimentem znají a mají je v oblibě,“ shrnula mluvčí Renata Maierl. Separátní prostory si vysloužily i v obchodech Billa, kde se objevují se slevou 25 nebo 50 procent. O výši slevy rozhoduje daná prodejna a může se měnit.

Síť hypermarketů Globus spustila nedávno pilotní provoz zlevněných čerstvých potravin „Zachraň mě“ v prodejnách v Čakovicích a v Plzni. Jídlo v původní ceně minimálně 99 korun nabízí za 49 korun.

Důsledek plánování?

Rostoucí nabídka potravin před expirací může mít kromě již zmíněných příčin také další důvod, jímž se řetězce určitě nepochlubí. Kromě zlepšení image díky omezení plýtvání jídlem a vstřícného gesta vůči příjmově slabším zákazníkům je možné, že jim vznikají větší přebytky kvůli špatnému odhadu, kolik zboží nakoupit. Samy připouštějí, že kupní síla spotřebitelů nyní padá, klesá zájem o některé zboží a v důsledku toho musí být složitější plánovat odbyt.

„Určitě to bude i proto, že řetězce mají teď přebytky, které mohou být dost významné. Když si projdete některé z nich, tak mají akce na zhruba polovině zboží v regálech a budou mít problém s odbytem a plánováním,“ řekl pro SZ Byznys bývalý vysoce postavený manažer řetězců Billa, Penny Market a Albert v ČR, který nechtěl uvést své jméno.

Podle něj přesto obchodníci zboží s velkým diskontem nemusejí nutně prodávat se ztrátou. Dokonce na něm mohou stále vydělávat. „U ovoce a zeleniny mají běžně marži kolem padesáti procent, takže zpět získají nákupní cenu,“ dodal.

Řetězce však také pravidelně posílají potraviny do potravinových bank a je logické, že regály mohou být první zastávkou jídla k rychlé spotřebě. Nejaktivnějším dárcem je síť Albert, která loni darovala 2700 tun a letos má za cíl zásilky ještě zvýšit. Penny Market dodává také do desítek zoologických zahrad po celé ČR.

Reklama

Doporučované