Hlavní obsah

On-line nakupování čeká otřes. Na české tržiště se chystají Poláci

Foto: Stanisic Vladimir, Shutterstock.com

Oblibu nakupování na internetu zvýšil covid, loni přišlo částečné vystřízlivění. Ilustrační foto.

Reklama

Zboží z tisíců e-shopů na jednom místě. Západním světem hýbe trend vzestupu internetových tržišť. V Česku to zřejmě nebude jiné, letos vstoupí do ringu německý Kaufland a především polské Allegro.

Článek

Skupina Heureka.cz, Mall Group a také Alza.cz. Dosud se jedni z nejznámějších hráčů v e-commerce příliš nepoměřovali se zahraniční konkurencí, do budoucna se to však nejspíš změní. Světu on-line nakupování totiž vládnou tržiště a jejich zahraniční provozovatelé mají chuť dobývat i český prostor.

Internetová tržiště neboli „marketplaces“ jsou v podstatě obří e-shopy, kde se nabízí zboží z mnoha konkurenčních e-shopů. Jsou to jakési virtuální obchodní domy, kde si zákazníci zvyknou nakupovat téměř všechno na jednom místě, aniž by museli složitě vyhledávat a procházet mnoho samostatných webů.

V letošním roce svůj „marketplace“ na českém webu spustí společnost Kaufland a skupina Allegro, vlastník Mall Group. V dalším roce plánuje spustit tržiště Seznam a spekuluje se také o budoucím příchodu světového giganta Amazon.

Kaufland, který spustil německé tržiště Kaufland.de v roce 2021, nabízí přes 40 milionů položek od více než osm tisíc obchodníků a jejich počet neustále narůstá. „Je mezi nimi i mnoho českých obchodníků, kteří úspěšně prodávají právě na německém tržišti. Těšíme se na otevření dvou nových tržišť Kaufland.cz a Kaufland.sk v Česku a na Slovensku, na něž se v současné době soustředíme,“ uvedla mluvčí Kauflandu Renata Maierl.

V letošním roce spustí svou českou verzi na stránkách Kaufland.cz, která umožní českým firmám obchodovat v Německu, Česku a na Slovensku a opačně zahraničním firmám v České republice. Nenabídne potraviny, ale především spotřební zboží, jako jsou elektronika, móda, domácí potřeby apod.

Zboží se bude distribuovat z velkého skladu o rozloze 25 tisíc metrů čtverečních, který si německá skupina pronajala v Chebu.

Ještě silnější otřesy může na českém trhu vyvolat vstup skupiny Allegro, největší polské e-commerce platformy. Ta v roce 2021 ovládla původem českou Mall Group a už spustila českou verzi tržiště na polské doméně, letos pak chystá kompletní lokalizaci webu na doméně allegro.cz. Allegro je jedním z nejsilnějších světových hráčů v on-line byznysu a na svém tržišti v Evropě už nabízí zboží od 135 tisíc obchodníků. Popularita nákupů v Polsku mezi Čechy přitom raketově roste.

V roce 2024 má v plánu spustit tržiště také společnost Seznam.cz, do jejíž skupiny patří také vydavatel Seznam Zpráv. „Primárně chceme těžit ze spojení se službou Zboží.cz, ale z hlediska zásahu na uživatele vidíme obrovský potenciál v propojování s celým ekosystémem Seznamu,“ uvedla mluvčí Seznamu Aneta Kapuciánová.

Foto: Seznam Zprávy

K českým tržištím se letos připojí Allegro a Kaufland. V příštím roce Seznam.

Velkou otázkou je budoucí vstup světové jedničky Amazonu na český trh. Firma své plány do posledního okamžiku tají, experti však předpokládají, že se malému Česku americká společnost nevyhne. „Amazon vstupuje na trhy od největších po nejmenší. A v Evropě je před námi už jen Švýcarsko,“ soudí poradce společnosti Boston Consulting Group David Antoš.

Poslední kroky Amazonu v Evropě vedly do Beneluxu, Skandinávie a Polska. Otázkou je, jakou chuť má gigant expandovat v postcovidové době, pro níž je typické ochlazení a nižší nákupní apetit.

Na druhou stranu právě v době, kdy jsou zákazníci citlivější na cenu a inflace v České republice je vyšší než v Evropské unii, vzniká podle výzkumu Boston Consulting Group (BCG) prostor pro expanzi tržišť. Jejich podíl je v Česku nejspíš řádově menší než ve světě, ačkoliv se to dá těžko spočítat.

BCG uvádí, že podíl tržišť na světové e-commerce se za posledních deset let zvýšil ze čtvrtiny na celou polovinu. „Odhadoval bych, že tuzemská tržiště společností Alza.cz, Mall.cz a Heureka.cz mohou mít podíl zhruba deset procent, možná ani ne,“ uvádí Antoš a předpokládá, že český on-line trh bude dohánět Západ.

Z výzkumu BCG vyplývá, že 67 procent lidí je přesvědčeno, že zboží v kamenných prodejnách je dražší než na internetu. A pětina lidí si myslí, že v posledním půlroce zboží rychleji zdražuje právě v obchodech na ulici. U zákazníků, kteří nakupují na internetu, navíc výrazně loni narostl podíl těch, kteří očekávají od e-shopů širokou nabídku.

To jsou podle Antoše dva faktory, které předznamenávají velké změny na poli on-line nakupování a dávají prostor pro silný růst tržišť. Zahraniční hráči přitom podle něj mohou nasadit agresivní cenovou politiku, protože ceny v Německu (v některých případech) a zejména v Polsku jsou výhodnější.

„Příchod těchto mezinárodních internetových tržišť postavených na principu Amazonu může českým trhem výrazně otřást. Z našeho průzkumu totiž vyplynulo, že mezi nejdůležitější faktory při nakupování on-line patří cena a šíře nabídky, přičemž 65 procent zákazníků považuje cenu při svém rozhodování za naprosto klíčovou,“ uvedl Antoš.

Domnívá se, že nikdo z českých jmen není jednoznačným lídrem v ceně ani šíři nabídky, z čehož mohou zahraniční hráči vytěžit. „Pokud se tak stane a pokud budou současné tuzemské e-shopy nuceny na tuto situaci reagovat, může to znamenat velký tlak na jejich marže a pro některé i ohrožení ziskovosti,“ dodává David Antoš.

„Těžko soudit, jaký bude mít příchod tržišť efekt,“ říká předseda Asociace pro elektronickou komerci Jan Vetyška a situaci přirovnává ke vstupu zahraničních supermarketů na český trh. „Paralelou může být příchod velkých supermarketů. Je pravda, že částečně zničily malé obchodníky, ale poptávka po specializovaném zboží pořád je, stále chcete mít večerku u vás na rohu,“ uvedl.

Obrat tuzemské e-commerce loni činil 197 miliard korun, a přinesl tak určité vystřízlivění z nákupního šílenství, které podpořil covid v roce 2021 – tehdy zákazníci utratili na internetu rekordních 223 miliard korun. Část lidí přesto oproti předcovidovým rokům v e-shopech zůstala a více se kombinuje fyzické a digitální nakupování.

Reklama

Doporučované