Článek
Letošní „slevový festival“ Black Friday opět ukázal, že internetové obchody dokáží být v cenotvorbě nesmírně kreativní, aby své produkty zvýhodnily vůči konkurenci.
Analýza technologické společnosti Apify, která zpracovává data z webových stránek a zabývá se také implementací umělé inteligence do digitálních procesů, zjistila, že novým trendem na e-shopech jsou takzvané kupónové slevy. Objevily se už loni a někteří online prodejci je masivně nasadili právě během doznívající kampaně Black Friday.
Kupóny a slevové kódy jsou novým nástrojem, jak nabídnout slevu zákazníkům. Zobrazují se na stránce s produktem, kde zákazník často ani nemusí kód zadat a stačí kliknout na tlačítko typu „koupit s kódem“.
Podle Apify je to zneužívání slevových kupónů, které je za hranou zákona, protože obchodník by měl kupón reflektovat v cenové historii, která je důležitá pro výpočet dalších možných slev. Jenže to se často neděje.
Slevy se dle zákona musí počítat z nejnižší ceny za posledních třicet dní. Ale obchodníci v některých případech předchozí kupónové slevy ignorovali, takže následné zlevnění vypadá jako vyšší a naopak zdražení může vypadat jako sleva, přestože nižší než na začátku.
Tento trik, který se v minulých letech vyskytl jen výjimečně, dnes podle Apify používají prodejci včetně největších online hráčů jako je Alza.cz, Datart.cz, Mironet.cz, Notino.cz Lékárna.cz nebo Grizly.cz.
Lídr internetového trhu Alza.cz zařadil do Black Friday kolem 50 tisíc produktů. U 17 tisíc z nich společnost Apify hlásí neshody s cenou.

Nezapočítaný kupón z předchozí akce do minimální ceny před Black Friday na Alze.
„V naprosté většině problémových případů byl daný produkt v měsíci před Black Friday taktéž zlevněný pomocí jiného kupónu. A tato cena se nepromítla do minimální ceny před Black Friday,“ zmínila analýza.
Alza například prodávala elektrický gril se slevou 22 procent za 1999 Kč. Uvedená cena před slevou byla 2 589 Kč. Necelý měsíc před touto akcí byl ale produkt nabízen s jiným kupónem za 1942 Kč. Oproti této ceně tedy reálně produkt zdražil o 2 procenta.
Česká obchodní inspekce se přímo k tomuto případu nevyjádřila. Dává jen obecný návod, jak slevy posuzuje. Kupónové slevy dostupné všem spotřebitelům, resp. širokému okruhu spotřebitelů, považuje kontrolní úřad za oznámení o snížení ceny. „Tato cena dosažitelná s kupónem by se měla započítávat do historie ‚nejnižší ceny‘ a musí být zohledněna při následných slevových akcích, pokud spadá do třicetidenního období,“ uvedl mluvčí František Kotrba.
Ale existují výjimky, kdy je kupón určený pouze pro omezený okruh zákazníků. Například zákazníky, kteří mají narozeniny, členy nákupního klubu, sběratele bodů apod. A právě na tento případ se odvolává společnost Alza.cz.
„Hlídač shopů do minimálních cen nově zahrnuje i speciální slevové kupóny. My takové slevové kupóny do výpočtu nezařazujeme, protože vyžadují aktivní krok zákazníka a nejsou součástí běžné cenovky. Ne každý je vidí nebo použije, a proto je nepovažujeme za cenu, za kterou bylo zboží standardně nabízeno a prodáváno,“ uvedla mluvčí Eliška Čeřovská.
Kuponóvé nabídky považuje e-shop ze relevantní pro další odvozování slev jedině, pokud je vidí všichni zákazníci bez dalšího kroku.
Ale podle Apify se problém zmíněný v analýze jednoznačně týká veřejně viditelných kupónů. Ignorováním nižší kupónové ceny mohou obchodníci vykázat vyšší slevu, než jaká ve skutečnosti existuje.
Vyšší cena = levnější zboží
V některých případech chybným cenovým výpočtem prodejci maskují zdražení. Kdyby se brala jako referenční cena kuponóvá sleva, potom by muselo u řady produktů v akci Black Friday dojít ke zdražení. Místo toho však prodejci inzerovali slevu.
Například obchod s elektronikou Mironet.cz nabízel 7. listopadu bluetooth reproduktor JBL Partybox 110 za 7517 korun. Poté 12. listopadu produkt zlevnil na 6552 korun, tedy o 13 procent. O den později cena zboží vyskočila na 6999 korun a zákazník viděl slevu 7 procent. Kdyby však slevu odvozoval od ceny z 12. listopadu (nejnižší ceny za posledních 30 dní), musel by uvést, že produkt zdražil o 7 procent.

Zdražený produkt stále inzerovaný se slevou na Mironetu.
Mironet na dotaz redakce SZ Byznys zmíněnou kalkulaci potvrdil a dodal, že za referenční cenu považuje 7517 Kč. „Stále je pro nás výchozí cena ta, která byla nejnižší 30 dní před startem akce, což bylo 07.11.2025,“ uvedl Roman Hertl z produktového oddělení.
Tato argumentace by znamenala, že slevy během kampaně se do zákonné třicetidenní lhůty nepočítají. To je však v rozporu se zákonem. „Informace o slevě musí obsahovat informaci o nejnižší ceně výrobku, za kterou jej prodávající nabízel a prodával v době 30 dnů před poskytnutím slevy,“ uvádí Česká obchodní inspekce.
Pravidla uvádění slev definuje zákon o ochraně spotřebitele od roku 2022. Podle něj platí výjimka, kdy prodejce při postupném a nepřerušeném zlevňování nemusí vycházet z minimální ceny za posledních 30 dní, ale pokud v rámci této akce obchodník zdraží, tato výjimka padá a pro další zlevnění už se musí použít nejnižší cena za 30 dní před tímto zlevněním.
Analýza historie z webových stránek e-shopu Lékárna.cz zjistila 231 produktů se špatně vypočítanou slevou. Většinou se jednalo o opakované zlevnění v krátké době po předchozí slevě.
„Protože jinak Lékárna slevy počítá správně, u těchto rychle opakovaných zlevnění předpokládáme, že se jedná o produkty, které měly před Black Friday kupónovou slevu (která je na Lékárně obvyklá) a ta pak nebyla zohledněna v minimální ceně za třicet dní,“ popsal Václav Králíček, mediální zástupce služby Hlídač shopů, která se na analýze podílela.
















