Hlavní obsah

Podívejte se: DPH klesla, některé potraviny ale i tak zdražily

Foto: Filip Horáček, Seznam Zprávy

Hermelín v síti Tesco oproti listopadu mírně zdražil. Ještě výrazněji v řetězcích zdražily olivové oleje.

Reklama

Od ledna, kdy začala u potravin platit nižší sazba DPH, mírně zlevnila většina potravin. To ale neznamená to, že lidé kupují levněji všechno. Připlácejí si za olivový olej i některé mléčné výrobky.

Článek

Jak dopadl vládní krok, v rámci kterého se potraviny přesunuly z patnáctiprocentní do dvanáctiprocentní sazby DPH? Řetězce zvolily různou strategii, ukazuje redakční srovnání.

Faktem je, že se nenaplnily obavy některých lidí, kteří tvrdili, že si řetězce namísto snížení daně navýší obchodní marže. V rámci pravidelného monitoringu cen ve čtyřech tuzemských obchodních řetězcích jsme se podívali na cenovky 6. listopadu 2023 a poté 17. ledna 2024. Tedy na dobu ještě před zahájením marketingových kampaní, kterými obchodníci předběhli daňovou změnu. Od ledna začaly platit změny DPH.

Navštívili jsme prodejnu Tesco, Albert, Lidl a Penny Market. Výsledek? Obecně se dá shrnout, že nejméně o tři procenta srazili ceny všichni prodejci. To však nic nemění na tom, že jde spíše o kosmetické zlevnění vzhledem k tomu, jakým tempem za poslední dva roky potraviny zdražily.

Tesco a Penny Market zvolily pro zákazníky trochu matoucí, ale přesnější cestu, kdy výsledné ceny přepočítaly podle nové sazby DPH do posledního haléře. Lidl a Albert ceny zpravidla zaokrouhlily na desetiny haléřů nahoru.

Několik příkladů, jak se od ledna zboží zlevnilo. Na jednom rohlíku ušetří zákazník v Penny Marketu 20 haléřů, cena klesla z 2,9 na 2,7 Kč, tedy o sedm procent. Na 200g balení kávy Jihlavanka ušetří oproti listopadu šest korun, výrobek se přecenil ze 179,9 Kč na 174,23 Kč.

+55

Obecně posun DPH zlevnil nejlacinější výrobky v řádu desítek haléřů. Ty, které se pohybují v ceně několika stovek korun, zpravidla o několik korun. Třeba zrnková káva Expresso Magnifico 1000 g z Lidlu stála před dvěma měsíci 299,9 Kč, nyní je to 291,90 Kč, tedy o tři procenta méně.

U části zboží řetězce zlevnily víc, než by odpovídalo nižší sazbě daně. Výrazněji, až o desítky procent, klesly ceny uzenin privátní značky Řezníkův talíř v Penny Marketu. Lidl už v prosinci v kampani sliboval, že stovky základních potravin zlevní tak, jako by sazba daně byla devět procent. Jak ukazuje srovnání v galerii, projevilo se to například v cenách některých uzenin, sýrů, pečiva či mouky.

Lidl má v konkurenčním boji řetězců největší manévrovací prostor pro podobné strategie. Podle nové studie Mendelovy univerzity a Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže má největší obchodní marže z osmi největších řetězců a také nejvyšší zisky.

Foto: Seznam Zprávy

Vývoj obchodních marží řetězců.

I ostatní obchodníci zlevnili některé potraviny víc, než odpovídá pohybu daňové sazby. Albert snížil běžnou cenu hladké mouky své značky Albert ze 17,9 Kč na 12,50 Kč za kilogram. Tesco zlevnilo o pět procent polotučné trvanlivé mléko a o pět procent některé mouky. Podobně zlevnil Penny Market cukr. Větší konkurenční boj probíhá v základních potravinách, na které jsou spotřebitelé velmi citliví.

Zdá se, že se nenaplnila varování Svazu obchodu a cestovního ruchu, který na konci roku strašil tím, že dodavatelé volají po výrazném navyšování cen potraviny. Drtivá většina potravin skutečně zlevnila. Přesto se najdou výjimky.

Olivový olej je luxus

Nepříjemné překvapení čeká milovníky olivového oleje, za který si od ledna v mnoha obchodech připlatí desítky korun. Pro pěstitele ve Středomoří byl rok 2023 katastrofální, oblast zažila nejteplejší léto v historii, v důsledku kterého vysychaly olivové háje. Někteří pěstitelé oliv sklidili jen polovinu obvyklé úrody.

Dopady extrémního počasí teď pocítí i zákazníci v Česku. Cena oleje Ondoliva Selection Extra Virgin 750 ml v Albertu od listopadu vzrostla z 286 Kč na 389 korun. Extra panenský olivový olej Italiamo 500 ml v Lidlu ve stejné době zdražil ze 189,90 Kč na 219 Kč.

Podle předpokladů zdražily také nealkoholické nápoje, které se přesunuly ze snížené sazby DPH 15 procent do základní sazby 21 procent. Co to znamená v cenách? Jablečná šťáva Solevita v Lidlu zdražila z 24,90 Kč na 29,90 Kč, dvoulitrová Kofola Citrus v obchodě Tesco zdražila z 38,90 Kč na 40,92 Kč a 1,5 litru ochucené Poděbradky ze 17,90 na 18,90 Kč.

Foto: Filip Horáček, Seznam Zprávy

Na nealkoholické nápoje se už nevztahuje sazba DPH 15 %, ale nově 21 %.

Zmíněné řetězce zdražily také některé další potraviny, ale to se netýká širšího sortimentu. Redakce oslovila obchodníky, jichž se to týká, ale cenovou politiku nechtějí komentovat.

Máslo značky Boni v Penny Marketu zdražilo z 39,90 na 42,50 Kč. Albert v Poděbradech zvýšil cenu výrobku Vénusz slunečnicový olej 1 l. Nově stojí 68,10 Kč namísto 64,90 Kč. Za Tesco máslo si spotřebitelé připlatí 2,60 Kč, prodává se s cenovkou 42,50 Kč. Stejný řetězec zdražil Král Sýrů Hermelín 120 g ze 49,90 Kč na 51,52 Kč. Na druhou stranu výrazně v některých obchodech zlevnily margaríny.

„V průběhu prosince i v lednu již řada dodavatelů navýšila své ceny, jak avizovali. My ale děláme maximum pro to, aby koncové ceny pro zákazníky zůstaly co nejnižší,“ reagoval mluvčí Penny Marketu Tomáš Kubík. Na dotaz, kdo zdražil a kdy se to projeví, neodpověděl. „Vývoj cen odráží vývoj na trhu, přičemž změnu DPH jsme do našich cen zohlednili v plné výši,“ dodal.

Na obecné prohlášení se omezil také řetězec Albert. Uvedl pouze, že síť plně promítla sníženou DPH do běžných cen všech potravin, jichž se nově snížená sazba týká.

Co se týká položek za nižší cenu, než je pouhé promítnutí DPH, najdou je zákazníci především v promoční nabídce.

Tesco tvrdí, že promítlo sníženou sazbu DPH na potraviny do cen více než 8500 výrobků. Naopak zvýšenou sazbu neuplatnilo na kojeneckou výživu.

Reklama

Doporučované