Článek
Spousta malých robotků jezdí po skladu, přerovnává přepravky a hledá, co si zákazníci objednali. Bedýnky pak posílají robotické ruce, která z nich pomocí podtlaku vybírá jednotlivé položky. Ty posléze lidští zaměstnanci balí do tašek a předávají kurýrům. Od kliknutí na „odeslat objednávku“ po naložení tašek do dodávky uběhne zhruba 30 minut – to vše pod taktovkou AI.
Tak funguje plně integrované, umělou inteligencí řízené distribuční centrum rakouské pobočky Rohlíku. Tady ve Vídni ale značka nese jméno Gurkerl, v překladu „okurčička“, a zásobuje potravinami metropoli i blízké okolí.
Umělá inteligence zde automaticky třídí objednávky podle doručovací trasy, a zkracuje tak čas jejich přípravy na 12 až 30 minut. Navíc doručuje s 94procentní přesností a díky AI predikcím vzniká až třikrát méně potravinového odpadu.
Zásadní výhoda také je, že umělá inteligence dokáže předpovídat poptávku a podle aktuálního stavu zásob pak plánovat další objednávky zboží. Po znovuotevření v roce 2024 centrum také zdvojnásobilo kapacitu skladu a zvýšilo produktivitu o 50 procent.
„Jakmile zákazník dokončí objednávku, náš AI systém ji přiřadí k doručovací trase a do zpracovatelské fronty. Samotné vybírání a příprava zboží v nákupu jsou z větší části automatizované a trvají v průměru 30 minut, nejrychlejší zpracování proběhne do 12 minut. Už připravené kompletní objednávky jsou poté automaticky roztříděny podle trasy, expedovány a následně doručeny zákazníkovi,“ vysvětluje ředitel provozu Lorenz Diederichs. Automatizace centra podle něj stála nižší desítky milionů eur.
Ve vídeňském skladu je 70 procent objednávek zpracováno plně automaticky. Ručně se stále připravují křehké produkty jako ovoce a zelenina či pečivo a také celý mrazicí úsek, protože automatizace zatím není při velmi nízkých teplotách dostatečně spolehlivá. Manuálně se manipuluje také například s velkými baleními minerálních vod. Gurkerl má nyní zhruba 25 tisíc aktivních zákazníků.
Podle zakladatele a generálního ředitele společnosti Rohlík Group Tomáše Čupra je otevření AI distribučního centra milníkem nejen pro Rohlík, ale i pro celý online svět nakupování potravin.
„Se společností AutoStore dokazujeme, jak prvotřídní technologie dokáže zpřístupnit skvělé potraviny rychleji a s menším množstvím odpadu. V Rohlíku jsme vždy věřili, že technologie by měla sloužit lidem – pomáhat rodinám jíst lépe, čerstvěji a udržitelněji. Vídeňské distribuční centrum ukazuje, co se stane, když se tato vize setká s inovacemi ve velkém měřítku,“ popisuje.
Jak roboti hledají zboží
Umělá inteligence tady řídí prakticky vše. Automatizovaný je příjem zboží i příprava objednávek pomocí AutoStore gridu, kde malí hranatí roboti jezdí a hledají jednotlivé krabice se zbožím. Ty jsou umístěny v komíncích podle toho, která položka se objednává nejčastěji. Pokud tedy zákazník chce něco, po čem je poptávka menší, musí robot krabice přeskládat. Není na to ale sám – pomohou mu ostatní roboti, kterých po „gridu“ jezdí asi 80.
„Tam, kde je na gridu robotů nejvíce, jsou dole pickovací porty, kam krabice posílají. Někteří roboti jsou nastaveni na přípravu, někteří na zaklízení a někteří pracují na expedici nebo na příjmu,“ popisuje proces area manažer Matěj Král.
Robot vydrží nabitý asi půl dne. Pokud mu začne docházet baterie, odjede se sám nabít na kraj sítě a vystřídá ho jiný z jeho kolegů. Nabíjecí proces podle Krále trvá do hodiny. Roboti navíc mají v noci tříhodinovou pauzu a stejně jako zbytek Rakouska nepracují v neděli.
Navzdory tomu, že roboti jezdí poměrně rychle a míjí se jen o kousek, nikdy se doposud nesrazili. Může se ale stát, že krabici špatně uchopí a pustí. V tu chvíli se musí provoz na gridu zastavit a situaci přijde vyřešit opravář.
Za vývojem nové technologie stojí AI startup Veloq vzniklý pod Rohlík Group a norský AutoStore, který se specializuje na robotizované chystání zboží. Systém pracuje s více než 20 tisíci položkami a téměř vymazal ruční manipulaci s krabicemi. Obě firmy zároveň uzavřely partnerství, díky němuž chtějí tuto technologii rozšířit do Evropy, Severní Ameriky i dalších regionů.
„Společnost Veloq byla vytvořena pro řešení nejtěžších problémů v oblasti online prodeje potravin – řízení čerstvosti, krátké doby trvanlivosti a komplexnosti celého košíku. Nejenže automatizujeme, ale také orchestrujeme. Spojením naší platformy umělé inteligence s přesným hardwarem AutoStore jsme vytvořili kompletní end-to-end řešení distribuce objednávek,“ popisuje Richard McKenzie, generální ředitel společnosti Veloq
AutoStore technologie není pro Rohlík úplnou novinkou – systém už firma využívá i v Česku. Vídeňský sklad však přidává funkci, kterou tuzemské provozy zatím nemají: plně automatizovanou AutoStore expedici. Funkce by se mohla objevit i v českých skladech při některém z příštích rozšíření, v horizontu asi deseti až 20 měsíců.
Potraviny třídí dvojice klasických skladatelů
Na třídění konkrétního zboží do krabic pracují Haydn a Mozart, tak jsou pojmenována dvě robotická ramena, která dokážou zpracovat až 600 položek za hodinu. Z krabic, které jim z gridu posílají roboti, vybírají konkrétní počet objednaných položek, přendají ho do další krabice a tu odešlou lidskému pracovníkovi, který zboží přendá do tašek. Pak už putuje ke kurýrovi.

Robotická ruka zpracovává objednávku.Video: Magdalena Maňáková
Jak položky uchytit a jak jemně s nimi nakládat, ramena poznají díky tomu, že na zboží míří kamery. Ty rozpoznají, o jak křehkou věc se jedná nebo jaký má povrch. Občas se ale stane, že jim něco spadne – a celá objednávka se musí zpracovat znovu, tentokrát lidským pracovníkem.
Král upozorňuje, že ramena měli ještě před nimi ve skladu v Berlíně – v německé pobočce Knusper. Tehdy prý ramena dělala chyby, nyní jsou ovšem na 99,9 procenta úspěšná. Během krátkého pozorování se zdá, že jim problém dělají především lahve s pivem. Naopak třeba lahev vína uchopí poměrně elegantně.
„Dostat bychom měli ještě další dvě ramena. Už nyní přemýšlíme, jak je pojmenujeme,“ směje se a dodává, že on by pro jedno z ramen navrhoval jméno Falco.
Zda nákup zpracuje robotické rameno, nebo lidský pracovník, určuje umělá inteligence, která má za úkol zajišťovat co nejvyšší míru produktivity. Pokud objednávka přijde na poslední chvíli, většinou ji podle Krále dostane na starost člověk. Ramena ale podle něj zpracují asi 95 procent objednávek.
Automatická je také expedice, která sama třídí hotové objednávky podle tras kurýrů. Těm stačí tašky pouze naložit z připraveného regálu do auta a rozvézt zákazníkům.
Udržitelnost a zaměstnanost
Rozsáhlé využívání umělé inteligence podle Diederichse pomáhá snižovat ekologickou zátěž. „Díky přesnému plánování poptávky a zásob řízenému AI generuje Gurkerl mnohem méně potravinového odpadu než tradiční supermarket,“ popisuje. Oproti předchozímu stavu je to až třikrát méně.
Technologie ve skladu ale ukazuje, že ani robot zdaleka na vše nestačí – ačkoli by se mohlo zdát, že lidi zcela nahradí.
„Automatizace našeho fulfillment centra ve Vídni významně nesnížila počet pracovních míst. Naopak – díky zdvojnásobení kapacity zásluhou nové technologie očekáváme, že ve střednědobém horizontu bude potřeba přibližně o 50 procent více skladových pracovníků. Automatizace ale snížila fyzickou náročnost práce pickerů, což dělá tuto pozici atraktivnější,“ vysvětluje Diederichs.
Vídeňský sklad si přitom před automatizací prošel i složitějším obdobím. Ještě v roce 2023 firma oznámila, že kvůli připravované robotizaci logistického centra zruší zhruba 290 pracovních míst z celkového jednoho tisíce. Šlo o krok, který měl uvolnit prostor pro nové technologie a nastavit provoz tak, aby byl dlouhodobě udržitelný.
Podle současného vedení Gurkerlu se ale po spuštění automatizovaného skladu situace změnila – vyšší kapacita a rychlejší odbavení objednávek mají v dalších letech naopak zvýšit počet pracovních pozic zhruba o 50 procent. Po zprávě, že končí jejich konkurent Billa e-shop, navíc vídeňský sklad bude muset zrychlit – plánuje totiž převzít část jeho zákazníků.
„Odvětví potravinářství se rychle proměňuje. Obchodníci dnes bojují s rostoucími náklady, nedostatkem pracovníků a vyššími očekáváními zákazníků, kteří přesto trvají na čerstvosti a spolehlivém servisu. Společně s Veloq nově definujeme, jak vypadá rychlá a inteligentní distribuce. Vídeňská pobočka je důkazem, že spojení odborných znalostí v oblasti potravinářství s technologií AutoStore nastavuje nový globální standard rychlosti, přesnosti a efektivity,“ popisuje Mats Hovland Vikse, generální ředitel společnosti AutoStore.
K dalším velkým hráčům na tuzemském trhu patří například Košík nebo iTesco, potraviny rozváží také Albert nebo společnosti jako Wolt, Bolt Food či foodora.

















