Článek
Evropský komisař pro spravedlnost Michael McGrath vyjádřil znepokojení nad nebezpečnými a toxickými výrobky, které se objevují v nabídce v Evropě i v Česku populárních čínských obchodů Shein a Temu. Komise proto plánuje proti těmto platformám zasáhnout, uvádí deník The Guardian.
Každý den do Evropské unie proudí zhruba 12 milionů zásilek od mimoevropských internetových obchodníků. Obecně se jedná o zásilky velmi nízkých hodnot. To za rok 2024 představuje celkem 4,6 miliardy balíčků v hodnotě pod 150 eur. Tedy dvojnásobek oproti roku 2023 a trojnásobek oproti roku 2022, píše deník.
McGrath proto slíbil, že vůči produktům, které závažně porušují evropské předpisy, rázně zasáhne. Očekává také brzké vyhodnocení celoevropské kontrolní operace s využitím tajných zákazníků, která má ověřit, do jaké míry čínští maloobchodníci obcházejí unijní regulace.
K nejzávažnějším případům podle komisaře patří například dětské dudlíky zdobené korálky, jež se mohou snadno uvolnit. Hrozí tak nebezpečí udušení, jelikož dudlíky neodpovídají normám – zejména co se týče velikosti otvoru umožňujícího dítěti dýchat, pokud je spolkne.
Mezi další zboží, které europoslanci zmínili ve zprávě zveřejněné tento měsíc, patří například dětské pláštěnky obsahující toxické chemikálie, sluneční brýle bez UV filtru a dětské kraťasy se šňůrkami delšími, než dovolují předpisy, které představují riziko zakopnutí.
Zaznamenali také výskyt kosmetiky obsahující látku butylfenyl methylpropional, kterou EU zařadila na seznam chemických látek vzbuzujících velké obavy a od roku 2022 ji zakázala kvůli riziku negativních účinků na plodnost a vývoj plodu. Britská vláda loni vyzvala spotřebitele, aby produkty s touto látkou zlikvidovali.
„Jsem tím šokován a myslím, že máme povinnost chránit evropské spotřebitele,“ uvedl McGrath pro Guardian.
Řešením mohou být i vyšší cla
Národní orgány na ochranu spotřebitele rozesílají v rámci evropské platformy Safety Gate urgentní varování napříč EU, jakmile odhalí nebezpečné nepotravinářské výrobky. Systém zároveň slouží i jako nástroj, prostřednictvím kterého mohou spotřebitelé podávat vlastní podněty a stížnosti.
V loňském roce podle deníku Safety Gate zaznamenala rekordních 4 137 upozornění. Více než třetina se přitom týkala kosmetiky – ta tak předčila hračky, elektrospotřebiče, automobilové a chemické výrobky.
Zatímco spotřebitelské organizace se obávají zejména o bezpečnost, McGrath upozorňuje také na to, že extrémně rychlý růst platforem, které během posledních dvou let výrazně posílily svou popularitu, ohrožuje lokální evropské podniky.
„Ten růst je mimořádný a vytváří obrovský tlak na národní kontrolní systémy jednotlivých členských států,“ uvedl. Konkurence těchto levných platforem je podle něj neférová.
„Jsem odhodlaný zpřísnit naše zákony o bezpečnosti výrobků i pravidel ochrany spotřebitele. Nejde jen o ochranu spotřebitelů – máme tu i velmi vážný problém s rovnými podmínkami pro evropské podniky, které musejí čelit konkurenci prodejců nerespektujících naše pravidla,“ dodal. Evropské firmy podle něj vynakládají značné náklady na to, aby splnily unijní požadavky, a nemělo by se od nich očekávat, že budou soutěžit s těmi, kdo totéž nedělají.
Evropská unie zvažuje například zrušení bezcelního limitu 150 eur a zavedení manipulačního poplatku za každou zásilku. Cílem je odradit spotřebitele od drobných nákupů a zároveň pokrýt náklady na zvýšené celní kontroly.
Podobný přístup zvolily například Spojené státy, kde prezident Donald Trump v rámci opatření proti čínským prodejcům podepsal exekutivní příkaz, který zrušil bezcelní limit ve výši 800 dolarů. Od 1. června letošního roku tak američtí zákazníci musí zaplatit dodatečnou daň ve výši 30 % nebo minimálně 50 dolarů za položku.
V úvahu podle deníku přichází i vznik celoevropského celního úřadu, který by pomohl systémově řešit rostoucí zátěž.
Podle McGratha zatím není jasné, zda se téma otevře na evropsko čínském summitu, který se koná 25. července v Pekingu. McGrath situaci ovšem plánuje čínským představitelům osobně vysvětlit. „Rozhodně budeme s čínskými úřady jednat přímo a později letos se chystáme i na návštěvu,“ uvedl.
Společnost Shein oznámila, že letos plánuje investovat 15 milionů dolarů do iniciativ na posílení souladu s předpisy a zvýšení bezpečnosti svých produktů. Součástí tohoto úsilí je i 2,5 milionu testů kvality a bezpečnosti. Firma spolupracuje s 15 testovacími centry, mimo jiné ve Velké Británii a Německu. Od spuštění své tržištní platformy už Shein ukončila spolupráci s přibližně 500 prodejci, kteří nesplnili její standardy.
Mluvčí společnosti k tomu pro Guardian uvedl: „Důvěra zákazníků je pro nás naprosto zásadní. Jsme pevně odhodláni zajistit, aby naše výrobky byly bezpečné a odpovídaly všem platným předpisům. Všichni naši dodavatelé musejí dodržovat kodex chování Shein, přísné bezpečnostní normy a respektovat legislativu každé země, ve které působíme.“