Hlavní obsah

Shein chtěl zazářit na burze v New Yorku. Asi mu bude muset stačit Londýn

Foto: instragram.com/baileyprado

Na e-shopu Shein se prodává ultrarychlá móda. A objevují se tam také nápodoby známých značek.

Reklama

Módní e-shop Shein, který proslul svou agresivní cenovou politikou, uvažuje o vstupu na burzu.Vybral si americký Wall Street, jenže to se nelíbí americkým politikům. Možná se tak s jeho akciemi začne obchodovat v Londýně.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Řetězec s ultrarychlou módou Shein už nějakou dobu zvažuje vstup na burzu. Původně chtěl na prestižní Wall Street, ale nyní podle informací agentury Bloomberg pokukuje i po dalších burzách. V USA totiž čelí překážkám kvůli svému „původu“.

Shein nyní sice sídlí v Singapuru, vyrostla však v Číně a to budí za oceánem vášně kvůli řadě ekonomických i politických sporů. Například republikánský senátor Marco Rubio a další žádali Komisi pro cenné papíry a burzy, aby zablokovala vstup firmy na burzu. Rubio uvedl, že společnost musí zveřejnit více informací o svých operacích v Číně.

V loňském roce také kongresmani žádali, aby úřady prošetřily, zda Shein používá bavlnu ze Sin-ťiangu, ujgurské části Číny, jejíž obyvatelé už roky čelí i na čínské poměry nevídané perzekuci čínské vlády.

„Pro firmy úzce napojené na Čínu bude obtížnější splnit americké požadavky týkající se transparentnosti a zároveň uspokojit čínské regulační orgány,“ uvedl Gary Ng, hlavní ekonom společnosti Natixis v Hongkongu. „Bude přibývat pokusů o nalezení alternativ a  Shein může sloužit jako případ, který to otestuje,“ dodal.

Společnost podle zdrojů agentury Bloomberg sice stále pracuje na své žádosti o vstup na burzu v USA, má ale i záložní varianty. Ty zahrnují také Londýn a Hongkong.

„Pokud se nálada v Hongkongu nakonec zlepší, může to být stále nejlepší a nejjednodušší volba,“ dodal analytik Gary Ng. Naráží na fakt, že z bývalé britské kolonie odcházejí firmy kvůli tlaku z Pekingu.

Volání z Londýna

Vstup na londýnský trh by přitom mohl být přínosem pro tamní oslabený trh, loňský rok byl totiž z hlediska vstupů na burzu, tedy IPO, jedním z nejhorších v novodobé historii. Podle údajů agentury Bloomberg vynesly v Británii vstupy na burzu přibližně miliardu dolarů, což je nejméně za poslední desetiletí.

Británie se také snaží zastavit odliv místních firem do USA a dalších zemí a úplně se jí to nedaří. Například společnost Arm Holdings, která se zabývá výrobou čipů, loni odmítla londýnskou IPO, a to i poté, co britská vláda lobbovala za vstup této společnosti se sídlem v Cambridge na domácí burzu.

Problém však je, že do zahraničí mizejí i kótované společnosti. Například akcionáři cestovní kanceláře TUI začátkem tohoto měsíce odhlasovali stažení z londýnské burzy a přesunutí obchodování hlavně do Německa.

„Kótování na LSE je krátkodobý kompromis, který Shein učinil, aby upřednostnil jistotu před oceněním a likviditou,“ uvedl Ke Yan, vedoucí výzkumu DZT Research v Singapuru. Na otázku, zda by případný posun společnosti Shein mohl povzbudit čínské firmy ke kotaci v Londýně, odpověděl: „Krátká odpověď zní ‚ne‘,“ vzhledem k tomu, že trh je mnohem menší než v USA, Hongkongu nebo třeba v Šanghaji.

IPO čínských společností v USA jsou většinou malé a vzácné. Únorová nabídka společnosti Amer Sports ve výši 1,6 miliardy dolarů byla největší IPO podpořenou Čínou, která vstoupila na americký trh od roku 2021. Tehdy své akcie nabídla společnost Didi, která získala 4,4 miliardy dolarů. Jenže osud Didi, což je čínská alternativa například k Uberu, je pro podobné firmy i varování – byla totiž z New Yorku fakticky vytlačena a po jejím odchodu se Wall Street v podstatě čínským firmám při jejich burzovním debutu uzavřela.

Společnost Shein, která je průkopníkem ultra rychlé módy a jejíž zboží, jako jsou košile a plavky, stojí pouhé dva dolary (necelých 50 Kč), podala v loňském roce žádost o vstup na burzu v USA s cílem získat 80 až 90 miliard dolarů, uvedly tehdy informované zdroje. Soukromé obchody na konci roku 2023 ocenily společnost mnohem níže, na přibližně 50 miliard dolarů.

Reklama

Doporučované