Hlavní obsah

Unie: Až 80 procent drůbežího masa prodají řetězce za podnákladové ceny

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Na každý nový článek vám budeme posílat upozornění do emailu.

Foto: Nataliia Maksymenko, Shutterstock.com

Ilustrační snímek.

Zhruba 80 procent drůbežího masa prodávají obchodní řetězce podle Gabriely Dlouhé z Českomoravské drůbežářské unie v akcích za podnákladové ceny. Proto ho pak lidé preferují oproti jiným druhům masa.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Z údajů Českého statického úřadu (ČSÚ) vyplývá, že ceny jatečných kuřat meziročně klesly, a byly nižší o 7,7 procent. Gabriela Dlouhá z Českomoravské drůbežářské unie (ČMDU) uvedla, že asi 80 procent drůbežího masa prodávají obchodní řetězce v akcích za podnákladové ceny.

Problém pro chovatele je podle unie také to, že obchodníci často upřednostňují levnější drůbeží maso ze zahraničí.

„Spotřebitelé dávají poslední roky přednost drůbežímu masu z důvodu levnější ceny, rychlé kuchyňské úpravy a jeho dietnějším vlastnostem oproti jiným druhům masa,“ uvedla Dlouhá. Podle ní je ale v prodeji za podnákladové ceny. Výrobci prodávali jatečná kuřata I. třídy jakosti v průměru za 28,24 korun za kilogram v živém, meziročně je to pokles o 7,7 procent, vyplývá z dat ČSÚ.

„Výsledná cena pro chovatele drůbeže je cca o 1,5 koruny na kilogram nižší z důvodu zatřídění drůbeže a poplatku na šetrné vyskladnění drůbeže porážkám,“ řekla Dlouhá. Cenu kuřat podle drůbežářské unie ovlivnilo zlevnění krmných směsí, chovatelům se ale zvyšují provozní a mzdové náklady, a to o vyšší procenta od začátku letošního roku.

Problém pro chovatele je podle unie také to, že řada obchodníků dává přednost drůbežímu masu ze zahraničí, které je levnější. „Řada tuzemských chovatelů stojí před rozhodnutím zda v této nelehké situaci mají dále pokračovat, nebo ukončit většinou ztrátové podnikání, když velké obchody a gastro dávají přednost levnější a mnohdy méně kvalitní produkci drůbežího masa z okolních evropských či třetích zemích,“ uvedla Dlouhá.

S tím souhlasí také Agrární komora ČR (AK ČR). „Velké obchodní řetězce vybírají své dodavatele především podle ceny a nechávají si dovážet maso a masné výrobky z destinací vzdálených i tisíce kilometrů, což znamená desítky hodin jízdy a může to mít vliv na jakostní parametry produktů,“ uvedla mluvčí AK ČR.

Například řetězec Albert uvedl, že nedováží drůbeží maso z Polska, Německa ani z jiných zemí. Jejich dodavatelé zaručují český původ, řekl to už dříve mluvčí Albertu v reakci na kritiku obránců zvířat, kteří v březnu poukázali na špatné podmínky chovu kuřat prodávaných řetězcem Albert v Česku.

V únoru bylo podle celních statistik dovezeno do Česka 10,8 milionu kilogramů drůbežího masa, z toho 7,1 milionu kilogramů z Polska, 1,2 milionu kilogramů ze Slovenska a 0,8 milionu kilogramů z Nizozemska. Soběstačnost Česka v produkci drůbežího masa dosahuje 65 procent.

Výroba masa v Česku v letošním prvním čtvrtletí dosáhla 109 381 tun, meziročně to bylo o 0,8 procenta více. Výroba drůbežího masa zůstala na podobné úrovni jako v loňském prvním čtvrtletí.

Související témata:
Drůbeží maso

Doporučované