Hlavní obsah

Češi šetří na jídle, módě i vůních. Každý čtvrtý přechází k levným značkám

Foto: Radek Cihla, Seznam Zprávy

Nejen slevy. V Česku dál roste i popularita privátních značek.

Reklama

Odpověď Čechů na krizi? Více nakupování ve slevách a častější výběr levnějších značek. Zlevněné zboží ovšem rychle zdražuje.

Článek

Domácnosti budou letos kvůli obavám z cen potravin, služeb a také poklesu ekonomiky méně utrácet. Zpozornět by měli hlavně restauratéři. Na prvním místě, kde chtějí Češi škrtat, je totiž stravování mimo domov, ukazuje průzkumu společnost Nielsen IQ, prezentovaný na konferenci Retail Summit.

Změny se však dějí i v nákupních koších v supermarketech. Podíl privátních značek za jeden rok vzrostl z 22 procent na více než 24 procent. Po levnějších značkách, vyrobených na zakázku obchodníků, se více otáčí polovina lidí, meziročně o 12 procent víc.

Vývoj akcí v roce 2022

MnožstvíPlná cenaAkceSleva %
Cukr krupice TTD1 kg17,90 Kč11,90 Kč34
Jihočeské máslo Madeta250 g56,88 Kč46,90 Kč18
Máslo250 g49,81 Kč38,70 Kč22
Jogurt Florian Olma150 g13,90 Kč6,91 Kč50
Braník 10°0,5 l12,38 Kč9,06 Kč27
Pilsner Urquell 12°0,5 l32,22 Kč25,60 Kč21
Sýr Eidam 30%100 g18,86 Kč13,95 Kč26
Rýže1000 g39,90 Kč24,90 Kč38
Mouka Pernerka1000 g21,90 Kč14,90 Kč32

Zdroj: Kupi.cz

Roste také podíl zboží s barevně zvýrazněnou cenovkou, prodávaného se slevou. Až 61 procent zboží se prodává v akci.

I zboží ve slevě pochopitelně zdražuje. V některých případech dokonce rychleji, než o kolik rostou běžné ceny. Ve srovnání, které má SZ Byznys z cenového rádce Kupi.cz, který sleduje letáky řetězců, vyplývá, že slevy jsou letos méně výhodné například u cukru krupice, jogurtu Florian Olma, prémiového ležáku Pilsner Urquell a Mouky Pernerka.

Zatímco Cukr krupice TTD zdražil od minulého roku o 87 procent (ze 17,90 Kč na 33,40 Kč), tentýž cukr v akci zdražil o 125 procent (z 11,90 Kč na 26,81 Kč). Z 34procentní slevy už je jen 20procentní sleva.

Prémiovější Mouka Pernerka zdražila od loňska o 14 procent (z 21,90 Kč na 24,90 Kč), ale ještě mnohem výrazněji stoupla cena této mouky ve slevě, a to o 44 procent (ze 14,90 Kč na 21,40 Kč). Důvodem může být, že mouka má levnější alternativy, kde je pro obchodníky výhodnější za pomoci nízké marže držet lákavější cenu a tím si i udržet zákazníky.

Vývoj akcí v roce 2023

MnožstvíPlná cenaAkceSleva v %% vývoj plné ceny*% vývoj akční ceny*
Cukr krupice TTD1 kg33,426,812087125
Jihočeské máslo Madeta250 g69,950,128237
Máslo250 g44,9234,1524-10-12
Jogurt Florian Olma150 g14,87,9346615
Braník 10°0,5 l16,5411,68293429
Pilsner Urquell 12°0,5 l32,4626,71814
Sýr Eidam 30%100 g22,915,73312113
Rýže1000 g69,939,9437560
Mouka Pernerka1000 g24,921,4141444

Kurzívou jsou položky, kde cena ve slevách rostla rychleji než plná cena.

*Meziroční pohyby cen.

Zdroj: Kupi.cz

Naopak nejvýrazněji slevy z devíti základních položek (v tabulce) vzrostly u másla od Madety. Na cenu másla jsou zákazníci velmi citliví, pomohl ale jistě také fakt, že jiná másla včetně levnějších dovozových značek začaly zlevňovat, což donutilo konkurenci snížit ceny.

Cenový šok kromě cukru zažily i další potraviny. Konkrétně například rýže, která za rok zdražila ze 40 na 70 korun. Její prodej obchodníci letos podpořili vyšší slevou. Vzrostla z loňských 38 procent na 43 procent.

Čerstvý průzkum komunikační agentury Publicis Groupe ukazuje, že velká část zákazníků momentálně vyhledává levnější značky. Češi, Maďaři, Poláci a Slováci mají jedno společné. Cenově dostupnější alternativy zboží hledají nejčastěji v základních potravinách. Především jsou to privátní značky. Levnější jídlo shání každý čtvrtý Čech.

Hned po potravinách se český zákazník snaží ušetřit na drogerii, módě, sladkostech nebo kosmetice. Naopak na hračkách, krmivech pro mazlíčky, sportovním vybavení a alkoholu šetří jen zhruba desetina oslovených.

Jedním z rizik cenových válek a slev za účelem budování značky je, že lidé, kteří si zvyknou na levnější alternativu, se už jen těžko vrací k původním produktům. Neplatí to ale v momentě, kdy jde o silnou značku, která je u spotřebitelů oblíbená.

„U nákupů zboží trvalejšího charakteru (sportovní vybavení, hračky, móda), které tolik nepodléhá impulzivnímu rozhodování, ale zákaznické chování do velké míry stále ovlivňuje síla značky,“ uvádí Tomáš Preněk, stratég komunikační agentury Publicis Groupe.

Reklama

Doporučované