Článek
Kyberpodvody prošly v posledních letech zásadní proměnou. Zatímco dříve stačilo vyhýbat se e-mailům plným překlepů a podezřelých odkazů, dnešní uživatelé čelí mnohem nebezpečnějším hrozbám. Útočníci už nevsázejí na jednoduché triky - místo toho pracují s psychologií člověka a technikami, které dokážou imitovat hlas bankéře, telefonní číslo instituce nebo dokonce tvář i mluvu známé osobnosti. Podvodný telefonát tak může působit dokonale autenticky.
Tato proměna je patrná i v tom, s čím se lidé nejčastěji setkávají. Kromě falešných e-mailů prudce přibylo útoků přes chatovací aplikace, kde se útočník vydává za člena rodiny či kolegu.
Interaktivní Kybertest
„V pokročilé fázi manipulace klienti někdy přehlížejí i přímá varování banky a pokračují v rizikové transakci,“ popisuje Petr Zíma, manažer pro kyberbezpečnost České spořitelny.
„Trendují děti v zahraničí, které jsou v problémech, to přebije vše ostatní,“ popisuje expert na platební podvody Komerční banky Marek Macháček, podle kterého si útočníci dokážou například prostřednictvím sociálních sítí zjistit, že děti oběti jsou právě skutečně na cestách. Pak žádají oběť o domnělou finanční pomoc v nouzi.
Kampaň #nePINdej!
- Patří k nejrozsáhlejším kampaním v oblasti kyberbezpečnosti u nás. Zapojily se do ní jak orgány státní správy, tak klíčové firmy českého byznysu, jichž samotných nebo jejich klientů se podvodné útoky také týkají.
- Kromě ČBA a Policie České republiky se kampaně zúčastnily i Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost, ČSOB, itego, Česká pošta, O2, Visa, Česká spořitelna a Komerční banka.
Do hry vstupují i deepfake videa, která napodobují tváře známých osobností, nebo velmi věrohodné SMS a hovory z falešné banky.
Ubývá naopak případů zneužití platební karty. „Podvodníci začali brát platební kartu jako překážku. Zaměřili se jiným směrem, cílí primárně na klienta jako takového, chtějí se dostat do jeho bankovnictví,“ říká Petr Polák, country manažer vydavatele platebních karet Visa pro Českou republiku.
Nejzranitelnější skupinou jsou podle dat České bankovní asociace mladí lidé. Ti sice tráví online nejvíce času a působí technologicky sebejistě, ale často používají slabá hesla, přihlašují se z cizích zařízení a varování bank nebo telefonu čtou jen výjimečně. Podle Zdeňky Hildové, ředitelky ČBA Educa, je to dlouhodobý problém. „Nejmladší generace je paradoxně nejzranitelnější. Častěji volí jednoduchá hesla a podceňuje zabezpečení platebních aplikací.“
Statistiky České bankovní asociace ale ukazují, že hrozba sílí plošně. Jen za prvních devět měsíců letošního roku čelili klienti bank více než 68 tisícům útoků, což je další nárůst oproti předchozímu roku. Bankám se sice podařilo zachránit rekordních 7,5 miliardy korun, ale útočníci i tak odčerpali 1,49 miliardy a průměrná škoda na jednoho napadeného klienta se letos pohybuje kolem 22 tisíc korun.
Zkouška nanečisto
Právě kvůli rostoucí závažnosti útoků vede Česká bankovní asociace už několikátý rok rozsáhlou vzdělávací kampaň #nePINdej!, která má lidem ukázat, jak podvody rozpoznat a jak se jim ubránit. Součástí kampaně je interaktivní Kybertest, který si od začátku letošního ročníku vyzkoušelo už téměř 66 tisíc lidí.
Kybertest si můžete vyzkoušet i vy, stačí kliknout do boxu výše. Během několika minut odhalíte, jak byste reagovali v modelových situacích, které dnes útočníci skutečně používají.









