Článek
Na každý litr paliva v dopravě budou jeho dodavatelé od roku 2027 nakupovat emisní povolenky. A zvýšené náklady promítnou do cen na čerpacích stanicích. Řidiči tak zaplatí za to, kolik emisí vypustí výfuk jejich vozu.
Růst cen se dotkne benzinu, nafty, CNG a LPG. Majitelé elektromobilů už platí za povolenky v rámci ceny elektřiny. Záměrem zavedení nového systému obchodování s emisními povolenkami nazvaného ETS 2 je, aby se těchto paliv používalo co nejméně.
Nové emisní povolenky v Česku
Od roku 2027 by měly začít platit emisní povolenky ETS 2. Jejich zavedení a dopady se projeví v peněženkách prakticky všech domácností nejen v Česku, ale po celé Evropě.
Seriál SZ Byznys přináší odpovědi na základní otázky.
Ekonomický dopad zavedení povolenek pro dopravu bude citelný, shodují se provozovatelé tuzemských čerpacích stanic. „Zavedení systému ETS 2 povede ke zvýšení cen pohonných hmot, protože emisní povolenky představují novou nákladovou položku. Výše zdražení bude záviset na tržní ceně povolenek na burze, kde se bude cena emisních povolenek utvářet,“ říká mluvčí sítě čerpacích stanic MOL Mikuláš Duda.
Cenu paliv nově ovlivní vedle ceny povolenky i množství CO₂ na jednotku energie natankovaného paliva.
Ceny paliv pro spotřebitele navíc budou kvůli povolenkám více volatilní. „Cena paliv může v jednotlivých obdobích kolísat v souvislosti s cenou emisní povolenky. Výslednou cenu pohonných hmot na čerpacích stanicích budou i nadále ovlivňovat především další faktory, jako je cena ropy a biosložek, výše spotřební daně, aktuální objem pohonných hmot ve středoevropském regionu nebo obchodní politika dané čerpací stanice a lokální konkurence,“ popisuje mluvčí petrochemické společnosti Orlen Unipetrol Pavel Kaidl.
„Provozovatelé čerpacích stanic emisní povolenky nakupovat nebudou, protože cena emisních povolenek bude již zahrnuta ve velkoobchodní ceně daného paliva,“ popisuje Kaidl.
Tři koruny na litr
Podle pumpařů je tak těžké předvídat dopady povolenek na ceny pohonných hmot, protože jejich budoucí cena je neznámá. Česká asociace petrolejářského průmyslu a obchodu (ČAPPO), sdružující výrobce, distributory i prodejce pohonných hmot, už ale odhad nárůstu budoucí ceny paliv má.
„I za předpokladu, že by cena povolenek alespoň v prvních dvou letech po jejich zavedení nepřevýšila 45 eur za tunu CO2, dojde ke zvýšení ceny pohonných hmot přibližně o 3,20 Kč za litr (včetně DPH). Každých dalších 10 eur v ceně povolenky pak cenu zvýší přibližně o 0,71 Kč za litr,“ říká za ČAPPO Václav Loula.
Evropská komise zatím stanovila pouze výše zmíněnou orientační cenu povolenek. Realitu ale určí nabídka a poptávka a cena se může od předpokládané výše 45 eur vydat oběma směry. Celkový počet povolenek na trhu se má postupně snižovat.
Pokud cena povolenky, která je ekvivalentem jedné tuny CO2, překročí 45 eur, komise plánuje uvolnění dalších povolenek na trh, což by mohlo cenu povolenky snížit. Tato brzda však požadovaný efekt přinést nemusí a cena se tak může pohybovat i nad hranicí pětačtyřiceti eur. Strop se totiž má stanovovat tak, aby se do roku 2030 snížily celkové emise CO2 o 42 procent ve srovnání s rokem 2005. Proto chce EU také postupně povolenky stahovat z trhu.
V Česku bylo do konce července přes devět milionů osobních automobilů, které jezdí na benzin, naftu, LPG nebo CNG. Navýšení ceny se tak dotkne většiny řidičů a podle Louly budou za povolenky dohromady platit o miliardy korun navíc.
„Při množství nafty a benzinu prodaných roce 2024 by výdaje za tyto pohonné hmoty byly vyšší zhruba o 23,1 miliardy Kč bez DPH a změna ceny povolenky opět o 10 eur mění tyto výdaje o dalších 5,1 miliardy Kč,“ popisuje Loula.
Zdražování pohonných hmot by nezmírnilo ani navýšení objemu přimíchané složky do benzinu či nafty, které už nyní naráží na zákonem danou hranici. „Při zvýšení podílu alternativní složky v naftě a benzinu o jedno procento dojde ke snížení ceny o zhruba 0,03 Kč za litr, což je hodnota zanedbatelná i ve srovnání s běžnou fluktuací prodejních cen,“ říká Loula.
Elektromobilů je zatím málo
Povolenky na pohonné hmoty fungují podobně jako stávající systém obchodování s povolenkami pro elektrárny, velké průmyslové podniky a leteckou dopravu. Jejich cena se v posledních třech letech pohybuje od 52 do 90 eur za kus.
„Dosavadní zkušenosti ze zavedení emisních povolenek v jiných oblastech ukázaly, že zvyšování ceny povolenek při současném nastavení je daleko výraznější, než bylo EU odhadováno, je obtížně předvídatelné, podléhá spekulativním vlivům a ve svém důsledku je jednou z příčin vysokých cen energií. ČAPPO má obavu z obdobného vývoje po zavedení emisních povolenek v dopravě, ostatně tlak na zvyšování jejich ceny je systémově založen,“ domnívá se Loula.
Cílem zavedení ETS 2 je urychlit přechod na čistší paliva a elektromobilitu. I když se nyní Česká republika dle statistik řadí mezi země s nejrychlejším růstem počtu elektromobilů v EU, elektrovozy stále tvoří malou část vozového parku.
Podle Centra dopravního výzkumu bylo v Česku v polovině letošního roku registrováno necelých 50 tisíc elektromobilů, celkem v tuzemsku jezdí 9,2 milionu vozů.
„Nutno připomenout, že struktura prodávaných pohonných hmot a energií je dána vozovým parkem, ve kterém je v ČR zastoupení vozidel na alternativní pohon velmi nízké a při tempu jeho obměny nelze předpokládat v historicky krátké době výraznější změny,“ popisuje Loula.
Politici se v rámci volebního boje ještě snaží v Bruselu nový evropský systém emisních povolenek odložit či přepracovat. Evropská směrnice, která novinku zavádí, se začala připravovat už za vlády Andreje Babiše (ANO). Hlavní politická jednání v EU proběhla za českého předsednictví v roce 2022 a v roce 2023 ji odhlasoval Evropský parlament a členské státy v Radě EU.
Státy mají tuto normu převést do své legislativy, některé tak už učinily. České Ministerstvo životního prostředí, do jehož agendy povolenky spadají, však do vyhlášky zatím promítlo jen povinnost monitorovat emise.
Systém povolenek ETS 2 se nevztahuje pouze na pohonné hmoty pro dopravu, ale i na vytápění domácností fosilními palivy, tedy na spotřebu zemního plynu a uhlí. Jejich cena se o náklady na povolenku rovněž zvedne.