Článek
Lidé už nahlašují škody po pátečním výpadku elektřiny. Někteří nemají jisté, jestli se nějaké kompenzace domohou. O tom totiž rozhodne výsledek vyšetřování výpadku, který bude známý až za několik týdnů.
„Budeme postupovat podle zákona jako u jiných mimořádných událostí. ČEPS vyhlásil nouzový stav z důvodu vyšší moci. Náhrady škod jsou možné v případě, že dojde k pochybení,“ uvedl ministr průmyslu a obchodu Lukáš Vlček (STAN).
Jestliže za výpadkem stála chyba na straně ČEPS, měli by mít poškození na náhradu škody nárok. Pokud by tomu tak nebylo, postupovalo by se podle paragrafu energetického zákona, který pojednává o stavu nouze a přímo říká: „Při stavu nouze a při předcházení stavu nouze je právo na náhradu škody vyloučeno.“
Stejně to vidí i pojišťovny. „Vymáhat škodu po ČEPS možné s největší pravděpodobností nebude, protože na podobné situace pamatuje energetický zákon. Příčinou byla s největší pravděpodobností technická závada na vedení VVN a pro tyto případy platí definice stavu nouze dle § 54 energetického zákona. Podle tohoto paragrafu je i vyloučena možnost náhrady způsobené škody (bod 6),“ říká mluvčí pojišťovny Renomia Aleš Černý.
Nároky na náhradu škod se však u domácností a firem liší. Pojišťovny běžně kryjí riziko podpětí, přepětí a zkrat, na které má vliv elektrická síť. Tento typ škod může vzniknout i úderem blesku.
„Těch bylo z poslední doby rovněž několik. Bohužel nejsme schopni rozlišit, které nám klienti nahlásili v souvislosti s bouřkami a které v souvislosti s blackoutem. V každém případě došlo-li například k poškození spotřebiče kvůli podpětí, přepětí nebo zkratu, plníme v obou případech,“ říká mluvčí skupiny ČSOB Petr Milata.
„Pokud by v důsledku výpadku elektřiny došlo ke škodě na zdraví, například úrazem nebo onemocněním, poskytli bychom pojistné plnění v rámci sjednaného životního pojištění. V případě škod na majetku kryje pojištění ve variantě Komfort i škody způsobené přerušením dodávky elektrického proudu, jako je znehodnocení potravin nebo poškození elektroniky. Takovou škodu je nutné doložit potvrzením od odborného servisu,“ popisuje mluvčí Komerční banky Šárka Nevoralová.
Podniky ve složité situaci
Firmy mohou mít sjednáno pojištění přerušení provozu z důvodu výpadku elektrického proudu, ale tento výpadek musí být způsoben živelnou událostí, jako je třeba povodeň či vichřice. „Medializovaný blackout elektrické energie tímto způsoben podle všeho nebyl, takže neočekáváme hlášení událostí z tohoto segmentu,“ říká Milata.
Že páteční výpadek není mezi pojistnými nebezpečími v rámci pojištění pro firmy uvedený, potvrzuje také mluvčí Generali České pojišťovny Jan Marek. „Nicméně i zde platí, že by přerušení provozu muselo trvat déle než 48 hodin. S ohledem na situaci, která v Česku v pátek vznikla, tak z výše uvedených pojištění nevzniká nárok na výplatu pojistného plnění,“ vysvětluje Marek.
Také záleží na tom, jaká ustanovení mají firmy v pojistných smlouvách ujednána. To bude zřejmě řešit hlavně potravinářské odvětví, které už hlásí škody na zmrazených a předpřipravených pokrmech za desítky milionů korun.
„Je možné, že pokud s chlazenými potravinami pracují, mají v pojistné smlouvě odpovídající ujednání uzavřené. U velkých společností velmi záleží na tom, jakým způsobem hodnotí riziko. V případě, že ho považovali za podstatné, je možné a nevylučitelné, že v pojistných smlouvách mají proto na míru smluvní ujednání vytvořené,“ říká mluvčí České asociace pojišťoven Tomáš Pavlík.
Živnostníci, podnikatelé či firmy totiž však mají v podobných případech možnost si u některých produktů pojistit poškození či zničení obsahu chladicího zařízení. „Nicméně zde by výpadek elektrické energie musel trvat déle než 12 hodin, aby bylo možné mluvit o pojistné události,“ říká Marek.
Podniky zatím pojišťovnám škody nenahlašují, zatím je teprve vyčíslují, ale některé už oznámily, že půjdou do desítek milionů korun. „Typicky bezprostředně po události firmy řeší obnovení provozu a systémů, pojištění přichází na řadu až následně,“ popisuje Černý.
Kooperativě už klienti nahlásili 45 škod, a to zejména z přepětí. „Konkrétně se jedná o poškozená elektronická zařízení v důsledku přepětí v síti. Škodu z důvodu přerušení provozu máme prozatím od jedné firmy. Celkovou výši odhadujeme na 1,1 milionu Kč,“ říká mluvčí Kooperativy Milan Káňa.
Domácnosti se už však o kompenzace hlásí. „Aktuálně máme nahlášenu zhruba stovku pojistných událostí poškozených elektrických spotřebičů – jde zejména o tzv. bílou techniku, sklokeramické varné desky a také například čerpadla. Jednotky případů se týkají znehodnocených potravin v chladicích a mrazicích zařízeních,“ popisuje Marek.
Generali Česká pojišťovna zatím očekává škody v rámci stovek tisíc korun, které mohou být hrazeny v rámci pojištění domácností.