Hlavní obsah

Útoky v Rudém moři zpomalí a zdraží lodní dopravu. Problémů se bojí Ikea

Foto: Dipix, Shutterstock.com

Nákladní lodě v Suezském průplavu.

Reklama

Obří nákladní lodě narychlo mění své trasy a vyhýbají se průplavu Rudým mořem, ve kterém posledních několik týdnů číhají jemenští povstalci. To může mít vliv na globální obchod, před možným nedostatkem varuje například Ikea.

Článek

Nedávné útoky jemenské militantní skupiny Húsíů na plavidla přinutily některé přední lodní společnosti změnit trasu, aby se vyhnuly Suezskému průplavu, nejkratší lodní trase mezi Evropou a Asií. Skupina se přihlásila k podpoře Hamásu a uvedla, že se zaměřuje na lodě směřující do Izraele. Podle BBC ale není jasné, jestli napadené lodě měly do Izraele opravdu namířeno.

Húsíové mají podporu Íránu a od začátku bojů, které vygradovaly po říjnovém útoků členů hnutí Hamás na Izrael, útočí pomocí dronů a raket na zahraniční lodě proplouvající Rudým mořem. Plavidla běžně proplouvají úžinou Bab al-Mandab, která má na jednom břehu Džibutsko a Eritreu a na druhém právě Jemen. Lodě úžinou musí proplout, aby se přes Rudé moře dostaly k Suezskému průplavu a následně dále na sever.

Útoky na lodě podle BBC v posledních dnech zesílily. Swan Atlantic byla v pondělí zasažena neidentifikovaným objektem, zatímco společnost Maersk v pátek označila situaci za znepokojivou poté, co se málem srazila s lodí Maersk Gibraltar po dalším útoku na kontejnerovou loď.

Právě kvůli těmto útokům se několik velkých přepravních společností rozhodlo zvolit o hodně delší, ale bezpečnější trasu okolo mysu Dobré naděje, nejjižnějšího cípu Afriky. K tomuto kroku přistoupily například společnosti Mediterranean Shipping Company nebo Maersk.

Přesměrování některých zásilek okolo mysu Dobré naděje hlásí také americká společnost Mosaic, která vyrábí hnojiva. Veškerou přepravu ropy skrz Rudé moře pozastavil také ropný gigant BP a další společnosti. Například Electrolux, podle Reuters pracuje na nalezení co nejefektivnější alternativní trasy.

Cesta okolo Afriky je ale téměř o šest a půl tisíce kilometru delší, trvá o 10 dní déle a společnosti stojí miliony dolarů navíc. Právě proto je Suezský průplav pro přepravu tak důležitý. Ačkoli je velmi úzký, je nejrychlejší spojkou mezi Evropou a Asií. Ročně jím propluje asi 17 tisíc lodí, což představuje 12 procent ročního celosvětového obchodu.

Foto: Seznam Zprávy

Lodě, které se chtějí Rudému moři vyhnout, musí obeplout Afriku.

Významný je průplav zejména pro přepravu ropy. Podle analytické společnosti Vortexa procházelo průlivem v prvních 11 měsících roku 2023 přibližně 7,8 milionu barelů ropy a pohonných hmot denně. Důležitý je také pro transport zkapalněného zemního plynu. Lodě ale průplavem převážejí i další zboží, včetně televizorů, oblečení nebo sportovního vybavení.

Ceny přepravy jdou nahoru, možná jsou zpoždění

Nebezpečí v průplavu vyhnalo ceny přepravy zboží nahoru. V úterý stála přeprava jednoho kontejneru z Číny do Středozemního moře 2413 dolarů, což je oproti cenám z konce října 44procentní nárůst. Ještě na začátku tohoto roku přitom byla na historickém minimu 1371 dolarů, uvedl pro Reuters Eytan Buchman, marketingový ředitel společnosti Freightos, která poskytuje rezervační a platební platformu pro mezinárodní nákladní dopravu.

Aktuální sazba ale stále zdaleka není rekordní, vyšší byla například během pandemie v lednu 2022, kdy se zásilky kvůli nedostatku dostupných lodí zpožďovaly i o několik měsíců a cena za jeden kontejner se vyšplhala na 14 158 dolarů.

Kromě zdražení cen přepravy se očekává tak lehké zpoždění dodávky některých výrobků nebo růst spotřebitelských cen. Podle Bloomberg Economics by ale tyto problémy měly mít minimální ekonomický dopad. Jisté obavy má ale například Ikea nebo zmíněný Electrolux.

„Situace v Suezském průplavu bude mít za následek zpoždění a může způsobit omezení dostupnosti některých výrobků Ikea,“ uvedl pro BBC mluvčí společnosti. Ikea ale prý hledá jiné možnosti, jak zajistit, aby její výrobky byly zákazníkům k dispozici.

Delší dobu přepravy kvůli přesměrování podle Reuters očekává také mlékárenský gigant Danone. Pokud by situace trvala déle než dva až tři měsíce, skupina aktivuje plány na zmírnění následků, včetně využití alternativních tras po moři nebo silnici, kde to bude možné, uvedl pro BBC její mluvčí.

Společnost Project 44, která se zabývá výzkumem dodavatelského řetězce, pro BBC uvedla, že některé dovážené zboží by mohlo začít chybět na pultech již v únoru. Kromě zpoždění výrobků se delší cestou zvýší náklady na dopravu, což by mohlo mít dopad na ceny.

Nils Haupt, vedoucí komunikace lodní společnosti Hapag Lloyd, uvedl pro BBC, že rezervace nových nákladních cest budou dražší. Dodal však, že náklady na dopravu tvoří relativně malou část celkových nákladů na většinu výrobků, takže neočekává, že by spotřebitelé zaznamenali větší nárůst cen. Haupt rovněž uvedl, že narušení není tak závažné jako během pandemie. „Ano, je to náročné, ale nebude to znamenat, že budou v obchodech prázdné regály,“ řekl BBC.

Vzhledem k tomu jak je Suezský průplav důležitý pro přepravu ropy, vrůstají obavy o to, jaký bude mít přesměrování lodí vliv na ceny ropy. V současné době jsou ale podle BBC změny ceny minimální. V pondělí ceny vzrostly o jedno procento, ale v úterý se příliš nezměnily.

Situaci monitorují USA

Útoky na lodě vedly Spojené státy k zahájení mezinárodní námořní operace s názvem Operation Prosperity Guardian (v překladu operace Strážce blahobytu). Ta si dává za cíl ochranu lodí na trase přes Rudé moře. K USA se připojily také další země, včetně Spojeného království, Kanady, Francie, Bahrajnu, Řecka, Nizozemska, Norska nebo Španělska.

Lodní společnosti tyto plány přivítaly, podle BBC ale zatím nemohou s jistotou určit, kdy bude bezpečné do Rudého moře znovu vyplout. Narušení provozu by tedy mohlo ještě nějakou dobu trvat. Podle Haupta bude společnost Hapag Lloyd Suezský průplav a Rudé moře využívat pouze tehdy, až to bude naprosto bezpečné pro její posádky, lodě a pro náklad.

Reklama

Doporučované