Hlavní obsah

ArcelorMittal přesunul výrobu pro automobilky z Karviné do Španělska

Foto: ArcelorMittal Tubular Products

Výroba v ArcelorMittal Tubular Products Karviná.

Reklama

Nejistá situace v automobilovém průmyslu přiměla koncern ArcelorMittal přesunout část výroby z Karviné do Španělska. Neobešlo se to bez propouštění. K podobným krokům přistoupili i další dodavatelé automobilek.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Slabší objednávky od firem z automobilového průmyslu přiměly ocelářský koncern ArcelorMittal k přeskupení své výroby, a to s dopadem do Česka. V Karviné koncernová společnost ArcelorMittal Tubular Products vyráběla také trubky využívané v autech.

V závěru minulého roku se však tato část produkce přestěhovala v rámci skupiny do Španělska a karvinský závod se místo toho zaměří na jiný typ výrobků.

„Postupně jsme na běžících projektech začali ztrácet objemy. Automobilkám klesla celková výroba a nové projekty nepřicházely. Takže problém byl spíš na straně zákazníků,“ uvedl pro Seznam Zprávy René Fabik, generální ředitel ArcelorMittal Tubular Products.

„Situace trvala nejen během pandemie, ale i v dalším období, a nelepšila se. Investice jsme přitom museli splácet. Začali jsme mít problémy a věděli jsme, že musíme něco udělat. Nakonec se na nejvyšší úrovni rozhodlo, že u nás dojde k zastavení této technologie. K tomu došlo loni na konci října. Dnes je celá technologie přesunutá do Španělska,“ dodal šéf továrny z Karviné.

Karvinský ArcelorMittal čelil omezování poptávky od automobilek již od roku 2021 a situace se od té doby příliš nepohnula. Současný škrt ve výrobním programu snížil počet míst o 40 až 50. Moravskoslezský podnik zaměřený na výrobou ocelových profilů známých jako jäkly v současnosti zaměstnává kolem 200 lidí.

„Bylo to bolestivé rozhodnutí. O všem jsme dopředu informovali zaměstnance i zákazníky. Většinu zaměstnanců jsme převedli do jiné divize. V některých případech jsme navrhli ukončení pracovního poměru, samozřejmě se všemi benefity stanovenými kolektivní smlouvou,“ popsal ředitel firmy z Karviné Fabik.

Skupina ArcelorMittal byla do roku 2019 rovněž majitelem ostravské Nové Huti, v současnosti známé jako Liberty Ostrava. Po prodeji ostravských oceláren si ponechal výrobu trubek a ocelových profilů v Karviné.

Mezi dodavateli automobilového průmyslu není ArcelorMittal zdaleka jedinou firmou, která kvůli situaci v automobilkách musela přeskupit výrobu. Z velkých dodavatelů oznámil na konci minulého roku propouštění například německý Bosch. Kvůli přechodu na elektromobilitu chystá škrty pracovních míst také Hyundai v Nošovicích.

Reklama

Doporučované