Hlavní obsah

Černý pátek, černá čísla. E-shopy jely o pětinu víc než obvykle

Foto: Profimedia.cz

E-shopy zaznamenaly během Black Friday pětinový nárůst aktivity. Ilustrační fotografie.

Reklama

3. 12. 2021 18:29

Lidé nakupovali na internetu během slevové události Black Friday o 20 procent více než jindy. Zákazníci ale už předem věděli, za co chtějí peníze utratit. Tržby e-shopů dosáhly čtyř miliard korun.

Článek

Česká ecommerce má za sebou celosvětový největší nákupní svátek Black Friday. Akce trvala celý poslední listopadový víkend a skončila na tzv. Cyber Monday, neboli Kybernetické pondělí, které následuje po Černém pátku a zaměřuje se na internetový prodej.

E-shopy během těchto dní zaznamenaly pětinový nárůst aktivity. Nástroje slovenského startupu Luigi's Box, který poskytuje e-shopům inteligentní vyhledávání a doporučení produktů, evidovaly více než 181 milionů událostí ve vyhledávací analytice. Ještě dva týdny před vypuknutím nákupní akce činil počet zobrazení stránek, vyhledávání, prokliků a dokončení nákupu 151 milionů, což je o 20 procent méně.

Nejvíce zákazníci tradičně nakupují přímo na Černý pátek, v těsném závěsu pak byly neděle a pondělí. V sobotu nakupovali asi o pětinu méně. Tento trend se přitom meziročně příliš nezměnil.
Gejza Nagy, ředitel startupu Luigi's Box

Zákazníci nakupovali oproti předchozím listopadovým týdnům o 15 procent více. Na Black Friday se jejich chuť nakupovat zvýšila až o čtvrtinu, což vyplývá z dat více než tisíce elektronických obchodů, jež využívají služby Luigi's Box. Podle odhadů e-shopové platformy Shoptet tržby e-shopů dosáhly během slevového období čtyř miliard korun.

„Nejvíce zákazníci tradičně nakupují přímo na Černý pátek, v těsném závěsu pak byly neděle a pondělí. V sobotu nakupovali asi o pětinu méně. Tento trend se přitom meziročně příliš nezměnil. I v loni vedl v nákupech pátek, zatímco sobotu a pondělí byla návštěvnost e-shopů asi o třetinu nižší,“ říká Gejza Nagy, generální ředitel Luigi's Box.

Nástroje slovenského startupu, které dokáží pomocí umělé inteligence vyhodnotit chování zákazníka a podle toho mu nabídnou seznam produktů na míru, byly během slevových dní vytížené více než běžně. Zaznamenaly přes 19 milionů dotazů, což je 20% nárůst než v předešlých týdnech a až o 33 procent více během pátku.

Pět nejvíce vyhledávaných klíčových slov napříč vybranými segmenty

Knihy a hry: Harry Potter, Pokémon, Minecraft, Diář 2022, Křížovky

Spotřebitelská elektronika: Tablet, Sluchátka, iPad, Rádio + celkově produkty od Apple

Kosmetika: Eucerin, Vichy, Bioderma, Vitamin C, Vitamin D

Móda: Ponožky, Nike, Guess, Vans, Adidas

Potraviny: Cola, Máslo, Mandle, Čokoláda, Mléko

Sport a outdoor: Merino, Mammut, Ponožky, Craft, Rukavice

Zdroj: Luigi's Box

Jak uvádí tisková zpráva, prodej e-shopů přes vyhledávače zajišťuje čtvrtinu jejich celkového obratu. V některých segmentech dokonce přesahuje polovinu zejména v předvánočním období a během akcí, jako je Black Friday.

Podle šéfa Luigi's Box jdou lidé v tomto období na jistotu. „Zákazníci nakupující v tyto dny přesně vědí, co chtějí. Například několik týdnů čekají, až se jejich vysněný produkt objeví ve slevě. Jejich cesta k produktu tak vede přirozeně přes vyhledávání,“ říká Nagy.

Jestliže weby mají své vyhledávače nastavené správně, jedno až pět procent vyhledávání skončí bez výsledku. „Pokud ale vyhledávač e-shopu nefunguje správně, jednoduše se může stát, že zákazníci zamýšlené zboží nenaleznou a místo toho nakoupí u konkurence,“ vysvětluje Nagy. U některých webů tak může 10 až 20 procent vyhledávání přijít nazmar, někdy až 40 procent.

Pro e-shopy to může znamenat ztrátu zisku. „Třeba místo slova ‚reproduktor‘ zadají pojem ‚reprák‘, případně název hledají v množném čísle. Systém by proto měl počítat i s takovými alternativami,“ vysvětluje Nagy. Slovenský startup obchodníkům pomáhá tyto problémy řešit.

Sdílejte článek

Reklama

Doporučované