Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Společnost Duolingo plánuje pomocí umělé inteligence výrazně rozšířit svou nabídku kurzů i mimo oblast jazykového vzdělávání a oslovit tak širší spektrum studentů po celém světě, agentuře Bloomberg to řekl finanční ředitel Matt Skaruppa.
„Využíváme umělou inteligenci k tomu, abychom vytvořili mnohem více obsahu, než bychom mohli vytvořit jinak,“ řekl Skaruppa v rozhovoru pro agenturu. Cílem je podle něj vytvořit jakéhosi učitele do kapsy se širokou nabídkou předmětů.
Duolingo je populární vzdělávací aplikace zaměřená především na výuku jazyků prostřednictvím interaktivních lekcí ve formě krátkých cvičení, herních prvků a personalizovaného obsahu. Denně ji využívají desítky milionů uživatelů po celém světě.
Jejím hlavním tvůrcem je Luis von Ahn, který vytvořil mimo jiné službu reCAPTCHA. K akcionářům společnosti Duolingo patří například firma Alphabet, ale i známý herec Ashton Kutcher. Její akcie se obchodují na americké burze Nasdaq.
Letos v dubnu platforma navíc spustila 148 nových kurzů vytvořených právě za pomoci generativní umělé inteligence. Během jednoho roku tak více než zdvojnásobila svou nabídku cizojazyčných kurzů pro neanglicky mluvící uživatele. Společnost představila také beta verzi kurzu šachů, který vychází z prototypu navrženého dvěma zaměstnanci pomocí nástroje pro generování kódu Cursor AI.
„Vývoj prvních 100 kurzů trval asi 12 let a nyní, přibližně za rok, jsme schopni vytvořit a spustit téměř 150 nových kurzů. Je to skvělý příklad toho, jak může generativní umělá inteligence přímo prospět našim studentům. Spuštění odráží neuvěřitelný dopad našich investic do umělé inteligence a automatizace, které nám umožnily škálovat nebývalou rychlostí a kvalitou,“ uvedl již dříve v tiskové zprávě Luis von Ahn, generální ředitel a spoluzakladatel společnosti Duolingo.
Zavedení AI se nelíbí některým uživatelům
Zapojení umělé inteligence do chodu společnosti se ale setkalo i s kritikou. Část uživatelů si totiž stěžuje, že Duolingo klade větší důraz na kvantitu než na kvalitu a někteří kvůli tomu zvažují zrušení předplatného. Negativní reakce vyvolalo i rozhodnutí firmy směřovat k modelu „AI first“, tedy upřednostňovat umělou inteligenci na úkor lidské práce, jak uvedla firma v dubnu na sociální síti LinkedIn.
Duolingo již dříve čelilo kritice za to, že koncem roku 2023 v tichosti propustilo 10 % svých dodavatelů a nahradilo je právě umělou inteligencí.
Nyní se společnost rozhodla propustit všechny své lidské dodavatele, jejichž práci může vykonávat umělá inteligence. Ta také bude generovat stále více jazykových lekcí. Tento krok vzbudil ještě větší kritiku, která se promítla i do čísel. Hlavní účet Duolinga na TikToku nedávno přišel o více než 300 000 sledujících.
Duolingo ale umělou inteligenci využívá dlouhodobě a s některými funkcemi slavilo úspěch. Finanční ředitel firmy Skaruppa upozorňuje například na postavičku Lily, která pomocí AI vede s uživateli simulované videohovory v jazyce, který se chtějí naučit. „Tahle funkce se prodávala prakticky sama,“ uvedl a dodal, že přispěla k růstu počtu prémiových předplatitelů.
Kromě umělé inteligence sází Duolingo také na globální trhy, přičemž se zaměřuje zejména na Čínu. Ačkoli čínský trh stále tvoří menší část její uživatelské základny, rychle roste a ukazuje se jako velice lukrativní. „Nejenže se zde učí hodně lidí anglicky, ale také utrácejí za výuku angličtiny hodně peněz,“ řekl Skaruppa Bloombergu.
Jedné příležitosti se však Duolingo zatím záměrně vyhýbá – reklamě. Podle Skaruppy by společnost mohla okamžitě navýšit své tržby, kdyby výrazněji zapojila reklamy. Prioritou je podle něj i nadále udržet kvalitní uživatelský zážitek. A jak dodává, pod současným vedením se na tom nic měnit nebude.