Hlavní obsah

Firmy zmenšují balení, aby nemusely zdražovat. Carrefour varuje zákazníky

Foto: Olivier Le Moal, Shutterstock.com

Ilustrační vizualizace.

Reklama

Francouzský řetězec Carrefour začal poukazovat na případy takzvané „shrinkflation“. Nálepky na regálech varují zákazníky, že výrobce snížil objem zboží. Fenoménu, který se nevyhýbá ani Česku, se věnuje BBC.

Článek

Aby výrobce nemusel zvyšovat cenu, na kterou jsou zákazníci citliví a platí zde psychologické hranice, snižuje množství. Trendu, kterému se v angličtině říká „shrinkflation“, což je složenina výrazů pro zmenšování a inflaci, se věnuje stanice BBC a uvádí příklady u nápojů, bramborových lupínků, ale i toaletního papíru.

Foto: Mehdi Taamallah/NurPhoto, Getty Images

Carrefour upozorňuje zákazníky na snižování množství.

BBC si také všimla praxe řetězce Carrefour, který zákazníky upozorňuje na to, že výrobce snižuje objem zboží, aniž by úměrně upravil cenu. Podle britské stanice tento trend může skončit paradoxně obřími baleními za vyšší cenu. Po snížení množství přijde výrobce na trh opět s velkým balením označeným například jako „rodinné“ či „na oslavu“. A to nabídne ještě dráž než před zaváděním „shrinkflation“.

Zmenšování balení se týká i Česka

Praxe menších lahví, krabic, ale i pytlíků se netýká jen západní Evropy. Snížit nepatrně gramáž margarínu, vánočky nebo Granka, a vyhnout se tak úplně nebo zčásti jejich zdražení. A tvářit se, že se nic nestalo. Obal je totiž na pohled stejný. Takové je aktuální „protiinflační opatření“ v některých firmách, psal před časem SZ Byznys.

Mluvčí Nestlé Tereza Skrbková uvádí, že se společnost snaží minimalizovat dopady mimořádně vysoké inflace a bezprecedentního růstu cen energií zaváděním nových technologií, digitalizací nebo zvyšováním efektivity výroby. Ale to nestačí. Proto přichází na řadu úprava hmotnosti.

„Nejen Nestlé, ale řada výrobních podniků v takovéto situaci stojí před rozhodnutím, zda zvýšit cenu výrobku, nebo cenu, za kterou se produkty prodávají řetězcům, podržet a změnit velikost balení. V případě zmíněných výrobků jsme přistoupili ke snížení gramáže. Na pultech se upravené gramáže objevily v srpnu,“ vysvětlila Skrbková.

Množství zůstává, kvalita klesá

Ještě méně zřejmá než „shrinkflation“ je „skimpflation“. Tento trend spočívá v tom, že výrobce zachová množství, cenu, ale vymění dražší surovinu za levnější. Takovou změnu už zákazník nevyčte z cenovky v obchodě, kde je jasně uvedena cena za gram či mililitr, ale musí porovnávat složení výrobku.

Příklad, který uvádí pro BBC profesor zemědělské ekonomiky Joseph V Balagtas z americké Purdue University, je zvyšování vody a mléka ve zmrzlinách na úkor smetany.

Reklama

Související témata:

Doporučované