Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Mezi obchodníky skupiny Twistcafe Group prodávající franšízy jako Trdlokafe nebo Bubblify se objevují i lidé vzešlí z firem s „prašivými“ dluhopisy, v nichž přišly tisíce lidí o miliardy korun. Jedna z těchto společností byla do loňska i spolumajitelem Trdlokafe.
Obchodníci z Twistcafe se hájí tím, že v těchto společnostech působili ještě před vznikem problémů nebo že o potížích vůbec nevěděli.
„U spolupracovníků si prověřujeme trestní minulost. Pokud má čistý trestní rejstřík, spolupracujeme. Musí však splnit výkonové cíle, které máme. To, že někdo pracoval pro firmu, která později zkrachovala, a nyní se rozhodne pracovat například jako prodejce autosalonu nebo developer, jej z další práce diskvalifikuje?“ uvedl ve vyjádření pro SZ Byznys šéf Twistcafe Group Radek Klein.
Nejznámější postavou, která však podle Twistcafe spolupracovala se skupinou jen krátkodobě, byl v této souvislosti Michal Mička. Na konci minulého desetiletí proslul jako majitel skupiny C2H. Do Mičkova holdingu patřily svého času módní značky Pietro Filipi a Kara Trutnov.
Mička financoval svou expanzi prostřednictvím dluhopisů za více než jednu miliardu korun. Skupina C2H však poté zkrachovala.
„Když jsem jednal o koupi franšízy od Twistcafe, tak se mnou jednal pan Michal Mička. Vystupoval jako zástupce Twistcafe. Byl to právě on, kdo mi například náklady na pobočku prezentoval jako výrazně menší, než kolik ve skutečnosti byly,“ řekl redakci SZ Byznys jeden z franšízantů skupiny, jehož jméno redakce zná.
„Pan Mička u nás nikdy interně nepůsobil. Spolupracoval s firmou Unicorn Attacks Víta Šuberta, která nám pomáhala s nastavením některých marketingových a provozních procesů v roce 2023. V rámci tohoto nastavování byl pan Mička přítomen u jednoho uzavření obchodu s jedním jediným z našich stovek klientů,“ reagoval šéf Twistcafe Klein.
Michal Mička svou spolupráci s Twistcafe Group odmítl komentovat.
Mezi obchodníky Twistcafe prodávajícími franšízy působí rovněž Marek Labuda. Jeho dřívějším působištěm byla skupina Premiot Group. V Premiotu byl mimo jiné členem investičního výboru fondu kvalifikovaných investorů. Podobně jako Mičkova C2H vydal i Premiot velké množství dluhopisů a následně zkrachoval. Kauzou Premiot se v současnosti zabývá i policie.
„V Premiotu jsem na začátku působil napůl jako obchodník a napůl jako provozní podpora obchodního ředitele při otevírání nových poboček v Brně, Olomouci, Bratislavě a Londýně. Poté naplno jako obchodník v pobočce v Praze. O problémech jsem se dozvěděl až na přelomu prosince 2022 a ledna 2023, stejně jako klienti. Do té doby tomu nic nenasvědčovalo,“ sdělil redakci Labuda.
„Přestal jsem cokoliv nabízet a prodávat, dál jsem ale komunikoval s klienty a řešil s nimi danou situaci. Sám jsem do dluhopisů Premiotu investoval půl milionu korun,“ doplnil Labuda.
Fungování franšíz v rámci Twistcafe Group
- Franšízy ze skupiny Twistcafe fungují ve dvou základních režimech. Samotný holding je rozlišuje na aktivní a pasivní franšízy.
- „Aktivní“ franšízanti se podílejí na řízení provozovny. Ani v jejich případě však neplatí, že by si pobočku budovali sami. Konkrétní provozovnu vždy rozjíždí samotná skupina Twistcafe. Dohodne místo a nájem, zařídí provozovnu, nabere personál. „Aktivní“ franšízanti nastupují do takové pobočky až po půl roce. V prvních šesti měsících se má ukázat, že pobočka funguje a je zisková. Pokud nevydělává, nabídne skupina franšízantovi přesun jinam.
- Pasivní model spočívá v tom, že i po zmíněném půl roce po startu pobočky se o její provoz za poplatek dál stará tým z Twistcafe. Šéf skupiny Radek Klein to připodobňuje k nákupu investičního bytu, o jehož pronájem a údržbu se dál za poplatek stará specializovaná správcovská firma.
- Zájemce o franšízu na začátku složí rezervační poplatek ve výši 10 procent z celkové částky. Po zajištění lokality a zahájení výstavby provozovny složí dalších 50 procent. Po vytvoření pobočky doplatí zbytek.
- Držitel franšízy si od Twistcafe Group pořídí za miliony korun licenci a pobočku s vybavením. Společnosti dále odvádí pravidelné poplatky ve výši 5-8 procent svých tržeb.
- Twistcafe prezentuje své franšízy jako výhodnou investici s obvyklou návratností do tří let. Franšízanti však mají s fungováním svých prodejen i přístupem Twistcafe pestré zkušenosti. Část franšízantů s prodejnami například v turistických destinacích nebo v hojně navštěvovaných obchodních centrech si značky z Twistcafe, jejich výkon i přístup skupiny pochvaluje. Jiní franšízanti si naopak stěžují, že provozovny nedosahují slibovaných čísel a byznys drhne.
Mezi obchodníky Twistcafe Group působí též Lukáš Hajný. Dříve byl ve skupině EMTC. Ta se v první polovině minulého desetiletí podílela na vybudování zákaznického kmene dodavatele energií Bohemia Energy. V dalších letech přišla s novými projekty, které financovala z dluhopisů prodávaných množství lidí. Následně EMTC zkrachovala.
„V EMTC jsem působil přibližně od roku 2010 až 2011 jako obchodní zástupce v oblasti energetiky. Postupně jsem se vypracoval na manažerskou pozici v segmentu přímého prodeje, kde jsme nabízeli služby dodavatele elektřiny a plynu pro domácnosti. S investičními produkty jsem se v této společnosti nikdy nesetkal ani jsem je nijak neprodával,“ uvedl ve vyjádření pro SZ Byznys Hajný.
„EMTC začala dle mých informací prodávat dluhopisy až zhruba jeden nebo dva roky po mém odchodu. O této aktivitě jsem se dozvěděl až zpětně a o problémech společnosti až z médií. Tedy v době, kdy jsem ve firmě už několik let nepůsobil,“ dodal Hajný.
Poté, co se redakce začala zajímat o dřívější působiště obchodníků z Twistcafe Group, upravili Marek Labuda i Lukáš Hajný své profily na profesní sociální síti LinkedIn. Labuda vymazal informace o svém působení v Premiotu, Hajný udělal to samé ohledně EMTC.
„Informaci z LinkedIn jsem smazal po uveřejnění prvních článků. Nechci, aby moje předchozí negativní pracovní zkušenost byla jakkoliv spojována s Twistcafe, když to spolu nijak nesouvisí,“ uvedl Marek Labuda.
„Poté, co jsem se dozvěděl o chystaném článku o obchodních zástupcích Twistcafe, jsem si uvědomil, že by mohlo dojít k nesprávnému spojování mé osoby s pozdějšími aktivitami EMTC v oblasti prodeje dluhopisů, se kterými jsem neměl nikdy nic společného. Úprava tedy byla preventivním krokem, nikoliv snahou cokoliv zatajit, ale snahou předejít možnému nedorozumění. Tuto pracovní zkušenost jsem měl na svém profilu dlouhodobě uvedenou a nemám důvod ji zatajovat,“ sdělil Lukáš Hajný.
Co je franšízing
- Franšízing je způsob podnikání, při kterém jedna strana (franšízor) poskytuje za úplatu druhé straně (franšízantovi) právo používat svou značku, obchodní model a celkový způsob fungování. Franšízant si musí koupit vstupní licenci. Zpravidla pak franšízorovi odvádí i další poplatky.
- Výhodou franšízingu je, že podnikatel může hned na startu začít s osvědčenou značkou a dostává například marketingovou podporu.
- Držitelé franšíz však musejí kromě odvádění poplatků počítat také s tím, že musejí dodržovat pravidla franšízora. Současně závisejí na celkovém prospěchu a reputaci značky, s níž spolupracují.
- Mezi nejznámější světové franšízové značky patří například restaurace s rychlým občerstvením McDonald’s nebo Subway. Na bázi franšízingu fungují též realitní kanceláře Re/Max nebo Century 21.
Skupina Twistcafe měla blízkého spojence rovněž v brněnské skupině GFF, známé svými projekty akvaponických farem Future Farming. Od roku 2021 držela GFF v části skupiny Trdlokafe pětinový podíl. Ve veřejně dostupných materiálech GFF z té doby tato skupina často hovořila o Trdlokafe jako o „naší firmě“.
Skupina GFF vystoupila z Trdlokafe v únoru 2024, tedy v době, kdy již GFF a Future Farming stály na pokraji kolapsu způsobeném z jedné strany drhnoucím byznysem s akvaponickými farmami a z druhé strany více než miliardovým dluhem pocházejícím z vydaných dluhopisů. Držitelé dluhopisů holdingu dosud netuší, kolik ze svých peněz ještě uvidí.
Z vyjádření šéfa Twistcafe Radka Kleina i většinového majitele GFF Ondřeje Bartoše (jmenovec investora Ondřeje Bartoše ze společnosti Credo Ventures, nemají však spolu nic společného) vyplývá, že jejich vztahy nejsou po rozchodu nejlepší. Původně si ale rozuměli. Podle Kleinovy verze příběhu si na začátku jejich vztahu Bartoš koupil dvě franšízy Trdlokafe.
„Pak Ondřej Bartoš přišel s tím, že má dvě franšízy, chtěl by jich víc, ale zároveň by chtěl do firmy více vidět. Tak jsme na něj převedli v Trdlokafe dvacet procent,“ řekl v rozhovoru pro SZ Byznys Radek Klein.
Jejich vzájemné vztahy se kromě provozu franšíz podle Bartoše rozšířily i do dalších oblastí.
„Firma Frontman z GFF řešila pro Trdlokafe a firmy pana Kleina marketing včetně kampaní, videí a strategie. Zároveň se zabývala i zprostředkováním prodeje poboček,“ popsal vzájemnou spolupráci většinový majitel GFF Ondřej Bartoš.
Na začátku roku 2024 se však oba podnikatelé rozešli. Klein si stěžuje na nedodržení dohod z Bartošovy strany například o množství franšíz, které si měl vzít pod sebe, ale nevzal. Naopak Bartoš si stěžuje na nefér přístup z Kleinovy strany.
Twistcafe prezentuje své franšízy jako výhodnou investici s obvyklou návratností do tří let. Majitelé franšíz však mají se svými prodejnami pestré zkušenosti. Část franšízantů s prodejnami například v turistických destinacích nebo v hojně navštěvovaných obchodních centrech si značky z Twistcafe a jejich výkon pochvaluje.
Jiní franšízanti si naopak stěžují, že provozovny nedosahují slibovaných čísel a byznys drhne.