Hlavní obsah

Google musí přestat podnikat s digitální reklamou, míní Evropská komise

Foto: Pavel Kasík, Seznam Zprávy

Sídlo firmy Google.

Reklama

Podle Evropské komise (EK) by měla americká internetová společnost Google přerušit svůj lukrativní byznys s digitální reklamou. Google může být nucen prodat část svého podnikání.

Článek

Případ Googlu začala Evropská komise, která mimo jiné plní roli unijního antimonopolního úřadu, vyšetřovat před dvěma lety. Google patří do skupiny Alphabet.

„Společnost shromažďuje uživatelská data, prodává reklamní prostor a působí jako prostředník pro on-line reklamu,“ uvedla eurokomisařka Margrethe Vestagerová, která je zodpovědná za spravedlivou hospodářskou soutěž.

Google je tedy zastoupen téměř na všech úrovních odvětví adtech. „Obáváme se, že Google mohl využít svého postavení na trhu k upřednostnění vlastních zprostředkovatelských služeb,“ řekla Vestagerová. Evropská komise to ve středu uvedla v tiskové zprávě, informovala o tom agentura Reuters. Google s názorem komise nesouhlasí.

„Předběžný názor komise je tedy takový, že pouze povinný prodej části služeb společnosti Google by vyřešil její obavy z narušení hospodářské soutěže,“ uvedla EK.

Podle výzkumné společnosti Insider Intelligence je Google nejvíce dominantní digitální reklamní platformou na světě s 28procentním tržním podílem na globálních příjmech z reklamy. Příjmy z reklamy, které zahrnují příjmy z jeho vyhledávacích služeb, Gmailu, Google Play, Map Google, reklamy na YouTube, Google Ad Manager, AdMob a AdSense, loni dosáhly 224,5 miliardy USD (4,9 bilionu Kč). To představuje 79 procent jejích celkových příjmů.

Google se snažil případ urovnat tři měsíce poté, co EK zahájila vyšetřování. Evropské úřady ale posléze frustrovalo jeho pomalé tempo a málo zásadních ústupků, řekl agentuře Reuters zdroj obeznámený se záležitostí.

Reklama

Související témata:

Doporučované