Hlavní obsah

Hledali startup, který poroste jako žádný druhý. Jeden našli v Česku

Porota v rámci akce Deloitte hledala startup s největším potenciálem růstu. Našel se…

Reklama

3. 6. 14:07

Loňský rekordní rok na poli investování do technologických startupů střídá ochlazení. Přesto podnikatelé přicházejí s novými nápady. Desítky startupů celkem z 13 zemí se proto zapojily do programu Deloitte.

Článek

Zdražování, rekordně nízká nezaměstnanost, růst úrokových sazeb a také nejistota z dopadů ruské války proti Ukrajině. To jsou důvody, které v letošním roce ovlivňují investice do technologických startupů.

„Z dat za první čtvrtletí letošní roku lze sledovat pokles počtu investic i jejich celkové výše, a to od Asie až po Ameriku v rámci kvartálního srovnání,“ potvrzuje Martin Kešner, ředitel investic v J&T Ventures.

„Optikou investorů bude větší preference investovat do projektů, které mají zdravou unit economics (výnosy a náklady konkrétního obchodního modelu, pozn. red.), než do firem s velkým tržním potenciálem, které doposud neprokázaly svoji unikátnost ve své výsledovce,“ doplnil.

Navzdory situaci na trhu, jež technologickým startupům může komplikovat život, se však investoři i dnes setkávají s novými nápady.

Některé z těchto firem se rozhodly zviditelnit v rámci investorského programu společnosti Deloitte. Z celkově 34 přihlášených firem nakonec porota vybrala 12 nejlepších, které mají ​​největší potenciál růstu. Ty dostaly šanci prezentovat svůj byznys plán před odborníky z oboru investic. Vítěz, jehož porota nakonec zvolila, získal přístup k odborníkům, kteří poskytli konzultace, byznys mentoring a také širokou síť kontaktů.

Z posledních 12 firem nakonec porota vybrala dvě vítězné. První vybranou v kategorii „udržitelnost“ se stala rumunská společnost Speakquest s jejich aplikací VoxiKids, jež si dává za cíl pomáhat při uzdravování dětí s poruchami řeči.

„VoxiKids jsme vybrali, protože jsme hledali produkt, který byl na trhu už funkční a v této fázi už pomáhá. Je to produkt, který už proběhl základní fází a už se snaží šířit dál do světa,“ uvedl člen poroty Branko Gugleta, šéf investic ve společnosti Livesport.

Projekt si v době, kdy procházel testovací fází, stáhlo asi 15 tisíc lidí a dodnes ho aktivně používá zhruba polovina z nich. V letošním červnu se navíc firma chystá spustit novou verzi aplikace, se kterou míří na Západ.

Druhou vítěznou firmou, tentokrát v kategorii „potenciál růstu“, se stala česká společnost WeBoard. Český technologický startup pomocí strojového učení, umělé inteligence a realistických simulací napomáhá učení zaměstnanců.

„Prezentace před investory je jednou ze základních činností, kterou musí každý zakladatel provádět, aby pro svou společnost zajistil ve startupovém prostředí určitou publicitu a ve finále také potřebné financování. Představení v rámci Tech Fast 50 Pitch tedy pro mě bylo další zajímavou zkušeností, jak poznat další investory a zodpovědět otázky, se kterými jsem se třeba ještě nesetkal,“ uvedl Martin Možnar, spoluzakladatel společnosti WeBoard.

Tím, co nakonec rozhodlo o tom, že firma zvítězila, byl podle Guglety velký klient, kterého WeBoard má. „Bylo těžké vybrat za tak krátký čas, ale nakonec jsme zvolili WeBoard, asi nejvíce z toho důvodu, že má už dnes velkého klienta, jako je McDonald's, který firmě může pomoci v expanzi do Ameriky. Velký nadnárodní klient bude hrát ve finální referenci klíčovou roli,“ uvedl.

Právě na potenciál globálního rozvoje podniku se porota ve svém hodnocení primárně zaměřovala.

„Dnešním trendem je určitě myslet globálně a s rozvojem do zahraniční počítat už od budování startupů, tedy samozřejmě u těch, kde to z pohledu produktu a zákazníka dává smysl. Množství informací, které si dnes každý může zjistit, a propojenost světových ekonomik výrazně napomáhají trendu být globální. V posledních dvou a půl letech toto uspíšila i pandemie covidu, kdy jsme si všichni zvykli být online v podstatě odkudkoliv,“ uvedl Radek Ullrych, manažer v oddělení finančního poradenství a jeden z členů poroty v rámci akce Deloitte.

Protiinflační startupy

Negativní vlivy jako zmíněné zdražování nebo napjatý trh práce by měly podnikatele a jejich mladý byznys ovlivňovat jen dočasně.

„Technologie lze považovat za protiinflační, díky nim lze řešit řadu věcí rychleji, levněji, s menší potřebou lidského kapitálu. Rovněž předchozí velká ekonomická recese v letech 2007 až 2009 ukázala, že během ochlazení ekonomiky mohou vzniknout významné firmy, jako například Airbnb, Uber, Instagram, Slack či Groupon,“ dodal s odkazem na dnešní vlnu zdražování Kešner z J&T Ventures.

Nepříznivě se dle jeho slov jeví aktuální situace na trhu práce, konkrétně nízká nezaměstnanost, menší ochota lidí stěhovat se za prací nebo složitá a zdlouhavá procedura pro vydávání pracovních povolení a víz pro občany mimo EU. Na trhu je navíc velký nedostatek kvalifikovaných lidí, zejména vývojářů a obchodníků.

„Tento nedostatek vytváří další tlak na růst mzdových požadavků, který se spojuje i s větším očekáváním v rámci aktuální inflace. Považuji to za velkou bariéru růstu mladých technologických firem. Je to velké téma a ve srovnání s okolními zeměmi máme v oblasti lákání talentů ze zahraničí co dohánět,“ řekl Kešner.

Sdílejte článek

Reklama

Doporučované