Hlavní obsah

Hospodská bída. Drahé pivo vyhnalo hosty a lednové útraty spadly

Foto: Radek Cihla, Seznam Zprávy

Ilustrační foto.

Reklama

Dvanáctka na venkově za 55 Kč, v Praze dokonce za 70 Kč. Ceny piva jsou klíčem k hospodskému byznysu, který v lednu zažil studenou sprchu.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Černý měsíc, popisují leden 2024 někteří restauratéři. Češi utratili v hospodách a restauracích výrazně méně než před rokem, kdy už neplatila žádná omezení kvůli pandemii covid-19.

Data za první měsíc roku od společnosti Dotykačka, která sbírá informace z pokladních systémů, ukazují propad příjmů v gastru o pět procent. Ceny meziročně vzrostly o 7,9 procenta, reálné příjmy tedy hospodám propadly o téměř 13 procent.

„Pokračoval propad podniků, které profitují z nočního života, jako jsou bary a kluby, o 12 procent. Myslím, že to bude pokračovat do května, kdy jsme viděli první propad segmentu,“ přiblížil ředitel Dotykačky Vladimír Sirotek.

Přibližně o jedno procento v tržbách v lednu naopak narostla bistra a kavárny. Menší restaurace a hospody v průměru mají pokles o tři procenta, ale větší rostou o dvě procenta.

Paradoxně nejhůř je na tom Praha (-6,5 %), která v minulosti výkyvům spíše vzdorovala. Lépe jsou na tom menší města, která propadají „jen“ o 3,3 procenta. Ostatní oblasti, kam patří venkovské hospody, ztrácejí pět procent.

Restauratéři tvrdí, že propady souvisí se zvýšením DPH u čepovaného piva a nealkoholických nápojů od ledna. Cena piva v různých regionech bořila „psychologické hranice“ a část hostů mohla odradit. V pražských hospodách se cena ležáku za rok zvýšila z 63 na 70 Kč za půllitr. Ve vesnických hospodách pivo zdražilo v průměru z 50 na 55 korun.

Čepované pivo se přesunulo z desetiprocentní sazby DPH do základní sazby 21 procent. Je přitom zjevné, že hospodští nepřenesli daň zvýšenou o 11 procentních bodů do cen najednou. Někteří vyčkávají a vyloží karty až v následujících týdnech nebo měsících. Tomu odpovídají uvedená čísla, která ukazují nárůst od loňského ledna, ale i výpovědi restauratérů.

„Propad tržeb vidíme, přestože jsme pivo ani nealko zatím nezdražili. Oproti loňsku je vidět trochu skepse, zákazníci mají strach. Kdyby zdražilo jen pivo, asi to necháme být, bohužel zdražily i nealkoholické nápoje. Doufáme, že nebudeme muset zdražit, ale ještě uvidíme,“ říká Zdeněk Sklenář, majitel restaurační skupiny Tripoli recent, která má přes deset podniků na Moravě.

„Nám tržby i návštěvnost v lednu rostla. A je to možná tím, že jsme od zvýšení DPH nezdražili. Počkáme, co se stane v lednu a únoru, a pak na to zareagujeme,“ popsala taktiku Barbora Havlíková, majitelka hostince Zlatá hvězda u Sychrova.

Pivo za 60 venkov neunese

Pokud by měl hostinec přenést zvýšenou daň do cen „plzně“, potom by zdražila z 56 korun na 62 korun za půllitr. „To by bylo na vesnici opravdu hodně,“ váhá podnikatelka. Z průzkumu, který si dělala, asi polovina hospod v okolí ceny zvýšila a druhá půlka váhá. Někde pivo zdražilo plně o 11 procent, jinde o něco méně.

Je tedy možné, že inflaci u čepovaného piva, přenesou gastronomové na své zákazníky postupně v několika vlnách.

Tržby z piva, které eviduje společnost Dotykačka, ukazují, že v lednu mok propadá rychleji než celkové příjmy restaurací a podobných zařízení. V Praze v průměru o devět procent a celkově za Česko o sedm procent.

„Kategorie piva klesá jasně rychleji než trh a v Praze dramaticky, víc než bylo očekávání. Přitom DPH se do cen piva promítla jen z přibližně 20 procent,“ říká Luboš Kastner, spolumajitel skupiny restaurací Hospodska.

Zajímavé je, že kromě piva ještě razantněji propadly příjmy z tvrdého alkoholu, kde je pokles o 15 procent. Především kvůli spotřební dani, která ho od ledna zdražila o 10 procent. Největší ránu v gastrosektoru dostaly noční podniky, kde je spotřeba lihovin největší.

Podle restauratérů je lednový propad důsledkem neuváženého kroku vlády na zvýšení daní, před kterým varovali. Zda mají pravdu, ukáží další měsíce, a také vývoj turistického ruchu, který má také na útraty v segmentu hotelů a restaurací vliv.

„Česká gastronomie do nového roku vstoupila společně s konsolidačním balíčkem vlády podle nejčernějšího scénáře. Většina podnikatelů se propadá do provozní ztráty,“ uzavřel Kastner. Podobný propad čeká v únoru.

Reklama

Doporučované