Hlavní obsah

Houston na Pankráci. Největší online zápřah přinesl zápas Česko–Kanada

Foto: O2 Media

Dohledové centrum O2 v Praze.

Přenos televizního signálu z hokejového šampionátu zajišťuje společnost O2. Firma má také údaje o složení diváků při jednotlivých zápasech. Vše se řídí ze speciálního velínu v budově O2 na pražské Pankráci.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Telekomunikační společnost O2 přirovnává své dohledové centrum na pražské Pankráci k řídicímu středisku kosmických letů NASA v Houstonu. V kaskádovitě uspořádané místnosti, velké asi jako menší vysokoškolská posluchárna, jsou řady stolů s monitory, za nimiž sedí operátoři. Ti zároveň sledují obří obrazovky na čelní stěně před sebou.

Na obrazovkách se pohybuje řada křivek zobrazujících provoz v různých sítích O2. Operátoři hlídají, zda vše probíhá tak, jak má. „Když dojde k problému, zjistí jeho příčinu a případně zajistí součinnost specialistů, kteří jej vyřeší,“ manažer centra Pavel Duchoň.

Pokud nastane skutečně velký problém, operátoři prostřednictvím interní aplikace informují ostatní kolegy ve firmě, a v nejzávažnějších případech dojde ke svolání firemního krizového štábu. „K tomu naposledy došlo při loňských kyberútocích na banky a média,“ říká Duchoň.

Hokej, Vánoce a volby

Hokejové mistrovství světa je jedním ze zátěžových období pro mobilní sítě i přenos televizního signálu. Ten z hokejových hal v Praze a Ostravě při šampionátu přenáší pro Českou televizi společnost O2.

„Na Vánoce, během voleb a právě při hokejovém šampionátu máme takzvaný network freeze,“ říká Duchoň. Povolovat plánované práce v síti mohou v tomto období z celé firmy pouze tři osoby. Nejvíc poruch totiž způsobuje buď počasí, výpadek napájení nebo lidské zásahy do sítě,” dodává.

Na každý zápas českého národního týmu také dohlíží pětadvacetičlenná skupina. To má zajistit rychlou komunikaci v případě, že dojde k poruše nebo výpadku. V dohledovém centru také dohlížejí na zabezpečení sítí a ochranu proti případným útokům. Žádným vážným hrozbám v dosavadním průběhu mistrovství ale O2 čelit nemuselo.

„Nic zásadního jsme zatím řešit nemuseli. DDOS útoky probíhají kontinuálně, ale díky robustnosti našeho systému se jich hodně řeší automaticky a proběhnou pod rozlišovací schopností lidského personálu,“ říká bezpečnostní ředitel O2 Radek Šichtanc.

Rekordní zápas Česka s Kanadou

Jako poskytovatel televizního signálu z hokejových arén pro Českou televizi i vlastní O2 TV mají v O2 přehled o počtech diváků, kteří se na hokej dívají online buď na webových stránkách ČT nebo prostřednictvím O2 TV. V dosavadním průběhu mistrovství sledovalo tímto způsobem nejvíc lidí – zhruba 500 tisíc – úterní zápas Česka s Kanadou.

„V iVysílání České televize to bylo asi 300 tisíc, zbytek zápas sledoval v rámci O2,“ říká Duchoň. Přenos ČT byl přitom dosud nejsledovanějším televizním pořadem letošního roku. Jak na sociální síti X uvedl šéfkomentátor ČT Robert Záruba, utkání Kanada–Česko na ČT sport sledovaly dva miliony 22 tisíc diváků.

Vedle atraktivního soupeře a prvního vystoupení české hvězdy NHL Davida Pastrňáka k vysokému počtu online diváků přispěly i další okolnosti. „Zápas se hrál v pracovní den odpoledne, takže spousta lidí ho sledovala v práci nebo po cestě domů na mobilních zařízeních,“ vysvětluje Duchoň.

Další vlna diváckého zájmu se čeká ve čtvrtek večer, kdy Česko nastoupí ve čtvrtfinále šampionátu proti Spojeným státům. Zápas ale začne později, takže počet online diváků zřejmě nebude tak vysoký jako při utkání s Kanadou.

Ženy tvoří třetinu publika

Jako provozovatel mobilní sítě má O2 také přehled o návštěvnících jednotlivých hokejových utkání. Z agregovaných a anonymizovaných dat vyplývá, že na utkání s Kanadou měli velkou převahu diváci z Prahy. Těch bylo podle O2 celkem 5232, tedy zhruba třetina.

Stovky fanoušků přijely také ze středních Čech, necelých pět set vážilo cestu z Brna. Dlouhá cesta do pražské arény neodradila ani 273 diváků z Opavy. „Data jsou na základně našeho tržního podílu extrapolovaná na celou diváckou skupinu, i když někteří samozřejmě využívají služeb dalších operátorů,“ říká manažer O2 Media Radovan Oprendek.

Z údajů O2 lze odhadnout i složení diváků podle věku a pohlaví. Mezi fanoušky sledujícími prohru českého týmu s Kanadou v prodloužení v pražské hale byla zhruba třetina žen. Více než polovina diváků pak spadá do věkové skupiny 36 až 55 let.

Jak probíhá sběr a anonymizace dat

Zdrojem dat je komunikace SIM karty s telefonní sítí u účastníků, kteří udělili souhlas se zpracováním osobních údajů pro obchodní účely. SIM karta se pravidelně přihlašuje k síti i bez aktivity uživatele, aby mohl přijít hovor nebo zpráva. Z těchto primárních dat jsou pak automaticky odstraněny identifikátory uživatele. Až nad takovým anonymizovaným datasetem vytváří společnost O2 přepočty a analýzy. O2 pak dále poskytuje pouze agregované výstupy, identifikace jednotlivce je proto vyloučená.

Veronika Kučíková, O2

Doporučované