Hlavní obsah

Konec hájení. Omluva „covid“ už zákazníkům nestačí a hrozí sankcemi

Proč stále chybí komponenty? „Není křemík, ani lidé na pracovištích,“ říká v rozhovoru Miroslav Kvapil, CEO společnosti Aitcom. Ilustrační foto. (Video: Seznam Zprávy)

 

Reklama

17. 12. 2021 10:47

Zákazníkům dochází trpělivost. Kvůli nedostatku materiálů nebo komponentů některé dodávky stojí a firmy nejsou schopny dodržet slíbené termíny.

Článek

Atmosféra mezi firmami a zákazníky se mění. Zatímco na začátku pandemie byli zákazníci vůči problémům s dodávkami chápaví, teď už je to jinak. Problémy zasahují řadu oborů – od průmyslu až po oblast IT.

Na dříve běžné komponenty, které ležely ve skladech, se čeká šest až osm měsíců, popisuje konkrétní zkušenosti Miroslav Kvapil, šéf firmy Aitcom. „Znamená to pro nás samozřejmě prodlení, někdy neumíme dodat věci, které jsme slíbili,“ přiznává v rozhovoru pro SZ Byznys.

Nyní ty ceny neplatí, a na určitých zakázkách dokonce můžeme i prodělávat.
Miroslav Kvapil, CEO, Aitcom

Problémem je i dřívější „jistota“ v podobě rámcových smluv se zafixovanými cenami. „Nyní ty ceny neplatí, a na určitých zakázkách dokonce můžeme i prodělávat, popisuje Miroslav Kvapil z Aitcomu. „Komponenty pro náš obor zdražily v průměru o 25 až 35 procent, takže to zdražení je markantní a očekávám, že ceny ještě porostou,“ dodává.

Podobnou zkušenost má i výrobce dveří a dalšího příslušenství Solodoor. Sušické firmě zdražily lepidla i dřevotřískové materiály.

„Předzásobili jsme se, ale stále to neznamená, že nemáme problém. Je to pro nás vysilující, řešíme to každý den. Pořád něco chybí, i když máme o 50 procent větší skladové zásoby,“ uvedl pro Seznam Zprávy generální ředitel Martin Dozrál.

Výroba vázne i u největších výrobců, jak dokládají opakované odstávky kvůli chybějícím čipům ve Škodě Auto.

„Naši zákazníci museli projevit velkou dávku trpělivosti,“ řekl před časem SZ Byznys Marek Jancák, vedoucí výroby Škody Auto. „Záleží na modelu a výbavě. Pokud se trefíte do výbavy, která je závislá na nedostatkových čipech, lhůta dodávky vozu bude nad půl roku Jsou ovšem modely, které jsme schopni dodat v řádu týdnů,“ popsal.

Nervozita vzrůstá. Jak je všechno drahé, tak i zákazníci jsou nepříjemní.
Martin Dozrál, generální ředitel, Solodoor

Některým zákazníkům ale trpělivost dochází, zní z firem. Nechtějí čekat měsíce navíc, hrozí sankcemi za nesplnění dodacích podmínek už dříve uzavřených smluv.

„U 80 procent portfolia našich výrobků jsme zásobení dobře a dodáváme je v krátkém termínu. Zákazníci ale stejně řeší jenom těch 20 procent, kde je problém. Nervozita vzrůstá. Jak je všechno drahé, tak jsou i zákazníci nepříjemní. Nevypadá to, že by si na to zvykli a brali to jako normální stav,“ popisuje šéf Solodooru Dozrál.

A Miroslav Kvapil z Aitcomu na otázku, zda zákazníci hrozí sankcemi, říká: „Ano, je to realita dnešních dní.“

Sdílejte článek

Reklama

Doporučované