Článek
Lidl nepatří v České republice k lídrům v počtu prodejen, tržbami ale dlouhodobě dominuje. V účetním roce 2024, který se shodoval s kalendářním rokem, prodal zákazníkům zboží za 88 miliard korun.
Číslo zahrnuje také prodeje prostřednictvím e-shopu Lidl.cz, který patří vedle jmen jako Alza a Notino k vůbec největším tuzemským online prodejcům.
Zda si Lidl v tržbách loni polepšil, ale jednoduše nelze říct. V předchozím období totiž změnil finanční rok a účetně započítal pouze devět měsíců od začátku března do konce listopadu. Utržil 66,6 miliardy korun. Ve fiskálním roce od 1. března 2022 do 28. února 2023 utržil přes 84,3 miliardy Kč.
Společnost zatím nezveřejnila, jaký byl její loňský zisk, nicméně říká, že se jí daří dál růst. „Mohu říct, že byl pro nás opět ziskový. Dařilo se nám udržet náklady a inflace se dostala do normálu,“ řekl finanční ředitel Daniel Eichholz na tiskové konferenci společnosti.
Dodal, že loni Lidl hodně investoval do služeb pro zákazníky, nabídky a inovací. „Jsme rádi, že nám počet zákazníků roste a v roce 2025 čekáme opět lepší výsledky,“ řekl.
V počtu prodejen a agresivitě své expanze však má německý diskont v Česku v posledních letech silnou konkurenci. Podle bývalého vysokého manažera, který letos redakci popsal situaci na trhu, jej v tempu investic předstihla síť Penny. Nicméně zisk Lidlu je pětinásobně větší, stabilně v posledních letech dosahuje okolo 5 miliard.
Méně nových prodejen
Faktem je, že od roku 2023 do současné chvíle přibývají v České republice rychleji nové konkurenční prodejny. Lidl loni svou expanzi hodně zpomalil, na začátku roku 2024 měl 319 obchodů, nyní jich má 322. Z rivalů je naopak velmi aktivní skupina REWE, provozující sítě Billa a Penny. Poslední jmenovaný má nejvíce prodejen v tuzemsku a v posledních letech výrazně investoval do zajištění nízkých cen.
Síť Billa v září otevřela v Boršově nad Vltavou svou letošní devátou prodejnu. Rychleji expanduje také Penny, síť s nejhustší sítí obchodů. Po Česku jich má téměř 430 a stejně jako sesterská Billa proniká do stále menších obcí. Penny loni otevřel 12 nových prodejen.
Penny je považováno za dravého discountera, jehož zákaznická báze se částečně kryje s Lidlem, a je pravděpodobné, že také v minulých letech přetáhl některé ze zákazníků Lidlu. „Dařilo se nám získat nové zákazníky, kteří k nám přecházeli od všech našich hlavních konkurentů,“ uvedl dříve ředitel Penny Florian Naegele v rozhovoru pro SZ Byznys. Oba zmíněné řetězce jsou největšími rivaly.
Lidl patří k obchodníkům, kteří se vydali už před covidem cestou online prodejů, na svém e-shopu však nenabízí potraviny. Samostatně výsledky svého e-shopu nezveřejňuje. Jeden ze zdrojů SZ Byznys, který v Lidlu již nepracuje, sdělil, že v minulosti se tržby e-shopu rychle vyšvihly na 5 miliard korun a odhadl, že nyní mohou dosahovat 6,5 miliardy korun.
Kromě toho, že je Lidl největším retailerem v kamenném světě, se tak řadí do žebříčku největších online prodejců a zařadil by se v závěsu (byť s velkým odstupem) za taková jména, jako je Alza, Notino či Datart.
Německý diskont ze skupiny Schwarz Gruppe působí ve třiceti zemích světa, má přes 12 tisíc prodejen a zaměstnává téměř 400 tisíc lidí. Jeho globální tržby jsou vyšší než tržby České republiky.
Tuzemská pobočka si letos nechala poradenskou společností PwC spočítat, kolik přispívá přímo i nepřímo do státního rozpočtu. Z analýzy vyplynulo, že celkový roční přínos, tedy včetně dopadu skrze ekonomiku dodavatelů, dalších externích firem, ale i útraty zaměstnanců, byl v roce 2024 bezmála 50 miliard korun. To odpovídá 0,62 procenta HDP České republiky.