Hlavní obsah

Největší přeskupení trhu. Elektro řetězce hodují na padlých značkách

Foto: Vera Larina, Shutterstock.com

Elektronika dlouho platí za tvrdý byznys s nízkými maržemi. A teď ještě přituhlo.

Prodejci elektroniky si rozdávají nové karty. Po krachu sítě Okay a změnách v Mall Group se na trhu uvolnilo 12 miliard korun, o které se perou největší řetězce.

Článek

„V tomto byznysu jsem skoro 30 let a nepamatuju si tak dramatické změny. Celý trh je úplně jiný než před třemi lety,“ popisuje náladu v obchodu s elektronikou Tomáš Opluštil, šéf řetězce Planeo.

Velkých změn se v poslední době událo hned několik. Převzetí skupiny Mall Group polským Allegrem v roce 2023 mnozí chápou jako začátek konce e-shopu CZC.cz. Tržiště se zbožím převážně z polských e-shopů zlákalo část zákazníků „nákupáku“ Mall.cz, na tržišti však utrácejí hlavně za malé věci. Část zákazníků přechází ke konkurenci, kterou představují čtyři největší hráči: Alza, Datart, Planeo a menší síť Expert Elektro.

Jak minulý týden popsala redakce SZ Byznys, mezinárodní obchod skupiny Allegro zatím prodělává a podle firmy se do plusu otočí za tři až čtyři roky.

Síly na trhu se přeskupují také kvůli bankrotu řetězce Okay, který byl jednou z nejvíce viditelných značek. Předloni utržil téměř čtyři miliardy korun, ale prodělal 312 milionů. V dobách, kdy se mu dařilo, měl přes sto prodejen, v problémech je seškrtal na polovinu.

Další výraznou změnou na elektro trhu je akvizice, kterou majitel Datartu, společnost HP Tronic, získal konkurenční řetězec Electro World se 40 prodejnami a také slovenskou síť Nay. V Česku už nový majitel přemaloval všechny prodejny Electro World do svých barev, ale dál musí optimalizovat prodejní síť, protože část prodejen je v minusu.

Karty zamíchala i zahraniční tržiště, která mají dopad na prodeje v segmentu drobné elektroniky. Kromě Allegra místním prodejcům zatápí i některé čínské platformy. Na všechny to dopadá minimálně ve velmi drahé reklamě.

Miliardy v ringu

„Tohle všechno my vnímáme jako velkou příležitost, protože se uvolnily peníze v řádu jednotek miliard korun, které někdo musí sklidit, poprat se o ně,“ říká šéf Planeo Opluštil, který je zároveň místopředsedou mateřské společnosti Fast ČR. Ta je silným hráčem v distribuci nejen v ČR, napůl se o ni dělí skupina PPF a EC Investments miliardářů Daniela KřetínskéhoPatrika Tkáče.

Opluštil odhaduje, že se celkově díky všem popsaným změnám uvolnilo na trhu asi 12 miliard korun. „Část zákazníků pravděpodobně převezme Alza.cz, část Datart. My věříme tomu, a čísla nám to potvrzují, že část zákazníků už jsme převzali také my, a doufáme, že to bude pokračovat,“ říká.

Pro obchodníky jsou změny velkou šancí, jak díky zlepšení služeb získat nové zákazníky, ale například i obsadit lokality po zkrachovalém Okay.

Foto: Planeo Elektro

Planeo po krachu Okay roste. Otevře nejvíc prodejen ve své historii.

Planeo díky tomu letošní rok označuje za rok své největší expanze. Plánuje otevřít přibližně 20 nových kamenných poboček. Příležitost k obsazení některých lokalit se naskytla právě díky odchodu Okay. Momentálně má Planeo v Česku okolo 120 poboček.

Podle Opluštila se přes veškeré změny loni Planeo dařilo růst v obratu na 5,2 miliardy korun, zisk EBITDA byl kolem 150 milionů korun. Fast ČR utržil necelých 15 miliard korun.

„Zmenšujeme prodejny“

Část lokalit po zkrachovalé síti obsadil Datart. Zároveň ale začal pobočkovou síť optimalizovat kvůli vysokým nákladům. Ty si stále více hlídá i konkurence.

„Stále hledáme bílá místa na mapě. Dnes máme 153 prodejen, finální číslo může být okolo 170. Ale znamená to, že v určitých lokalitách budeme zavírat a posouvat prodejny do živých míst,“ popsal Jan Pospíšil, obchodní ředitel HP Tronic. V některých místech, kde už značka je, hledá ještě lepší lokality.

Některé z prodejen bývalého Electro Worldu navíc zmenšuje, prodejní plocha je příliš velká a náklady vysoké. Jsou mezi nimi prodejny s rozlohou až čtyři tisíce metrů čtvereční. „Dá se říct, že to nákladově nevycházelo. Je obtížnější tyto velké plochy uživit a překlopit je do zelených čísel,“ popsal. Některé plochy se zmenšují a část se dál pronajímá.

Podle Pospíšila měla největší dopad na trh strategie Allegra, které upozadilo Mall.cz a CZC.cz a zároveň nalilo spoustu peněz do marketingu. „Eliminovalo to všechny menší soutěžitele, kteří na reklamu nemají. Jsou stovky, ne-li tisíce prodejců, kteří nemohou soutěžit o prostor na Googlu a jinde v onlinu. Mají to opravdu těžké,“ tvrdí.

Tah na hráče her

Jedním z příkladů, jak si současní největší hráči rozebírají trh, jsou zákazníci kupující dražší herní počítače a příslušenství.

CZC.cz vytvářelo silnou komunitu geeků, hráčů počítačových her a IT nadšenců, a Datart chce na tento úspěch navázat. Ve svých řadách má několik bývalých manažerů CZC.cz, kteří už chystají nabídku pro tuto cílovou skupinu.

V České republice už akce stíhá akci. I naši obchodní partneři jsou z toho vlastně sami trochu nešťastní.
Tomáš Opluštil, jednatel Planeo

Vzniknout by mohla i obdoba konfigurátoru počítačů, který se někdy trochu zjednodušeně stal symbolem CZC.cz. „Chceme Datart omladit. Být víc komunikativní v rámci recenzí, novinek i interaktivní komunikace,“ dodal šéf obchodu.

Oslovení obchodníci zároveň tvrdí, že jsou nuceni v důsledku vyostřené konkurence nabízet častěji elektroniku ve slevách. „V České republice už akce stíhá akci. I naši obchodní partneři jsou z toho vlastně sami trochu nešťastní,“ líčí Opluštil z Planeo.

Počet vlastních slev je přitom podle něj zhruba podobný, ale přibylo akcí, které iniciují dodavatelé, kteří chtějí zatraktivnit zboží. „Míra slevových akcí se dramaticky zvedla. Když se týden neprodává, okamžitě jsou dodavatelé schopni na druhý týden vymyslet nějakou podpůrnou aktivitu. Typově k pračkám dostanete 2000 korun navíc,“ řekl.

Doporučované