Hlavní obsah

Neznají únavu ani nemoc. Roboti šetří číšníkům nohy, ale jedině na rovině

10:13
10:13

Chcete-li článek poslouchat, přihlaste se

Foto: Bettaroe Robotics

Robotická obsluha při práci.

Roboti se pomalu zabydlují i v české gastronomii. Rozvážejí jídlo, uklízejí a baví zákazníky. Mají pomáhat tam, kde chybí lidé. Zájem o ně mají hotely, restaurace i obchodní centra.

Článek

Popřejí dobrou chuť, obslouží celou restauraci a nikdy se neunaví. Roboti si v gastronomii své místo hledají už několik let, zhruba od pandemie koronaviru. Vidět nějakého v práci je ale v Česku stále tak trochu rarita.

Pokud však člověk chce, může roboty potkat už v několika kavárnách, hotelových restauracích nebo jídelních patrech obchodních center. Jídlo a pití rozvážejí například v některých pobočkách řetězce Ugo Salaterie nebo hotelech Orea. V Kavárně Obecní dům zase odvážejí špinavé nádobí. Jednoduše zastanou úkony, které by lidskému číšníkovi ubíraly čas a energii.

Po místnosti se dovedou pohybovat zcela samostatně, vytvoří si mapu okolí a dovedou se v prostoru orientovat. Zároveň umí rozpoznat překážky a k hostovi přijet tou nejrychlejší trasou.

Přes sto robotů v desítkách restaurací v Česku a na Slovensku provozuje firma Bettaroe Robotics, dceřiná společnost firmy Kvados. Asi polovinu těchto robotů tvoří právě roboti doručovací, firma má ale také roboty, kteří umývají podlahu, zametají nebo vítají návštěvníky - a zvládnou je dokonce dovést na pokoj.

„Bettaroe Robotics začala jako první firma dovážet tento typ robotů do ČR již v roce 2020, jednak jako zajímavé doplnění gastro provozů, a také jako reakci na personální potřeby trhu. Kvůli narůstajícím problémům s nedostatkem lidí,“ vysvětluje generální ředitel Miroslav Hampel, jak firma vstoupila do světa gastrorobotů.

Za největší výhodu robotické obsluhy považuje její spolehlivost. Upozorňuje, že cílem není nahradit lidské pracovníky, ale doplnit je.

„Robot nezná špatnou náladu, nemocenskou či únavu, nepotřebuje pracovní oděv, ale naopak se může stát pojízdnou reklamou na to, co přesně potřebujete, a to bez přemlouvání. Finanční výhody z toho jasně vyplývají. Je to pomoc s doručením většího množství jídel, se zvládáním špiček v době výdeje obědů, kdy je složité na toto období dnes zajistit brigádníky,“ vysvětluje.

Nejoblíbenějším modelem robota je podle něj BellaBot, který vypadá jako kočka. „Naše kočička Bella se nechá zákazníky i pohladit, reaguje na dotek, popřeje dobrou chuť nebo vám zazpívá k narozeninám,“ popisuje robota, kterého vyrábí čínská firma Pudu Robotics.

Foto: Salaterie UGO

Robot aktuálně obsluhuje v šesti Salateriích Ugo.

Právě tento robot obsluhuje ve vybraných provozovnách sítě Ugo. „Aktuálně roboti rozvážejí jídlo v šesti z našich 24 salaterií. Využíváme je tam, kde nám to umožňují prostory, a tam, kde to kapacitně dává smysl. Najdete je v Ugo Salateriích v OC Karolina Ostrava, v Olomoucké Šantovce, na Václavském náměstí a pak v pražských OC Chodov, Nový Smíchov a Palladium,“ popisuje Martin Sláma, provozní ředitel Ugo Trade.

V Orea Hotels využívají robotické číšníky už od roku 2022, největší využití pro ně zatím podle oblastního generálního ředitele Jana Lauterkranze našli v hotelu Horizont na Šumavě, kde je pro ně nejvhodnější prostředí. Robot totiž vyžaduje rovné plochy bez schodů a dostatek místa mezi stoly, aby mohl pohodlně projíždět. V hotelech už vyzkoušeli také robotickou obsluhu na pokojovou službu nebo úklid.

Kolik stojí robotický číšník

Pořídit si do podniku vlastního robota podle Hampela vyjde zhruba na 350 tisíc korun. Je ale možné si ho také pronajmout. Měsíční pronájem se pohybuje mezi 8 a 15 tisíci korun, konkrétní cena se odvíjí od délky pronájmu a typu robota.

„Finančně i prakticky je to výhodné – zaznamenáváme zvednutí tržeb díky wow efektu, personální doplnění týmu a pomoc s těžšími roznosy. Například v době výdeje obědů významně usnadňuje a zrychluje obsluhu zákazníků a šetří nohy číšníků. V některých provozech denně najedou naši roboti i přes 25 km. Majitelé restaurací je dnes považují za nejlevnější pracovníky a velké pracanty s ohledem na to, že jsou ochotni pracovat 7 dní v týdnu i 20 hodin denně,“ vysvětluje Hampel.

Robotická servírka BellaBot dokáže během dne doručit až 400 jídel a nápojů, tedy výrazně víc než lidská obsluha, která zvládne něco mezi 200 až 300 položkami. Díky tomu se podle Bettaroe personál může víc věnovat hostům. BellaBot unese dvojnásobek běžné porce, zvládá koordinaci s až dvaceti dalšími roboty a bez problémů obslouží podnik o rozloze přes hektar.

Gastro roboty v Česku poskytuje například také společnost Svět robotů, kde nákup robotické obsluhy začíná na 58 tisících korun, vyšplhat se ale může až k 790 tisícům za obsluhu vyvinutou s použitím umělé inteligence.

V Ugo si roboty pronajímají a vnímají je spíš jako prvek, který oživí restaurace, provozní efektivitu příliš neřeší. Věří ovšem, že s postupem času a při tempu zdokonalování těchto strojů jim do budoucna dokážou i ušetřit část nákladů.

Orea si své roboty také pronajímá, podle Lauterkranze jejich měsíční provoz stojí okolo 14 až 15 tisíc korun. „Tady se robot vyplatí. Najezdí okolo 60 až 80 kilometrů za měsíc, to by jinak musel oběhat člověk,“ popisuje s tím, že v ideálním případě ušetří jednoho zaměstnance. Dodává ale, že například v pražském hotelu Pyramida se provoz kvůli nevyhovujícímu prostředí nevyplatí - robot totiž nemůže zajet všude. Zdůrazňuje, že je nutné robota do kolektivu pracovníků dobře uvést. Na hotelu Horizont ho podle jeho slov už vnímají jako kolegu.

Pomocník i atrakce

Nasazení robotických číšníků na plac přijali podle Hampela čeští zákazníci většinou pozitivně. Velké vzrušení vyvolávají přirozeně mezi dětskými návštěvníky a rodinami, oblíbení jsou ale i na jiných, možná trochu nečekaných místech.

„K našemu překvapení si je oblíbily i další provozy, kde si i štamgasti nechají rádi dovézt pivo v Kozlovně,“ vypráví Hampel.

Že je robot lákadlo, potvrzuje i Sláma: „Využití robotů se pozitivně odráží tím, že šetří spousty kroků našemu personálu a zároveň je milují naši zákazníci, zejména ti nejmladší. Často se s roboty fotí anebo je natáčejí na sociální sítě.“

Foto: Bettaroe Robotics

Hravý design se líbí hlavně dětem - reaguje třeba na podrbání.

S tím souhlasí i Lauterkranz, podle kterého jsou lidé i po několika letech z robotů nadšení. Do budoucna do hotelů plánuje pořídit robota na přípravu omelet.

„Je to taková ruka, která vychází z průmyslových robotů, kteří třeba montují součástky, akorát je samozřejmě daleko menší. Děláte mu přípravu, má před sebou dózy, kde jsou vajíčka, žampiony, cibule, šunka, a vy si namačkáte jakou kombinaci chcete. A on to hodí do pánve, zamíchá to a vlastně servíruje hotelovou omeletu,“ popisuje.

Podle restauratéra a člena představenstva Asociace malých a středních podniků Luboše Kastnera jsou Češi sice velmi konzervativní, ale především tím, jak o věcech mluví. V praxi se ovšem na technologické inovace, které služby zlevňují, rychle adaptují. Robotům podle něj ale nenahrává fakt, že český trh je extrémně rozdrobený a chybí v něm nyní ochota a možnost investovat, což brání rychlejšímu rozšíření technologie. Z dlouhodobého hlediska si však myslí, že je jejich větší nasazení téměr jistotou.

„Nedávno jsem zaznamenal i obsluhu robotem v restauraci golfového hřiště Karlštejn. Vůbec mi to nevadilo ani nerušilo, naopak, bylo to úplně v pořádku. Pro mě budou roboti krátkodobě úplně v pořádku pro transakčně cílené příležitosti typu fast food nebo obědové kantýny nebo moderní asijské koncepty, kde to může být i součást konceptu,“ komentuje využívání robotů v pohostinství Kastner.

Přesto robotický číšník nepotěší každého. Mezi zákazníky se objevují i reakce, že je takový provoz neosobní, schází jim lidský prvek nebo se obávají toho, že roboti vytlačí lidské pracovníky.

Ještě o krok dál

V Česku zatím najdeme především roboty, kteří nepřipomínají lidskou obsluhu a ani se o to nesnaží. V zahraničí, například v Číně, už ale obsluhují i roboti humanoidní, kteří lidskou podobu určitým způsobem imitovat mají. Zároveň se zde rozjíždějí například i plně automatizované podniky, kde roboti jídlo nejen donášejí, ale i vaří. V Kalifornii se zase nedávno otevřela restaurace poháněná umělou inteligencí.

K takové míře automatizace má Česko zatím daleko, ačkoli například ve vinárně Cyberdog v pražských Nových Butovicích robot zařizuje nalévání, roznášení i placení. Odborníci ovšem odhadují, že do budoucna se využívání robotů rozšíří.

„Spekuluji a odhaduji, že zároveň kvalita robotů půjde rychle nahoru, jejich schopnost objednávky, doručení, schopnost pozitivní komunikace vytvoří lidem v oboru opravdu velkou konkurenci. Protože jejich zapojení bude extrémně levné a přitom kvalita jejich služby bude vysoká,“ uvažuje Kastner.

„Pokud buse host perfektně obsloužen, pak možná rychle zapomene na to, že na něj kdysi byla obsluha od lidí kyselá, nepříjemná, nepohostinná nebo mu omylem objednávala něco jiného nebo mu špatně počítala účet. Rychle rozpozná vyšší kvalitu služby a obsluha následně bude muset být ‚lepší než robot‘, aby si práci zasloužila,“ dodává.

Podle Miroslava Hampela má využití robotů obrovský potenciál, pokud se Česká republika inspiruje světovým vývojem. Roboti podle něj nebudou sloužit jen k doručování jídla, ale i zboží, a uplatní se také při úklidu ve školách, nemocnicích, sportovištích, výrobních podnicích či skladech.

Doručovací roboti by mohli doplnit hotelové provozy a zlepšit komfort hostů. Do budoucna firma plánuje nasazení robotů i do služeb pro seniory, kde by mohli pomáhat s jednoduchými každodenními úkony. Hampel věří, že robotizace pomůže odstranit rutinní a fyzicky náročnou práci a že skutečnou revoluci přinese až nástup humanoidních robotů napříč obory.

Doporučované