Hlavní obsah

Plyn pro Česko je již na cestě z USA do nizozemského LNG terminálu

Foto: ČEZ

LNG terminál v Nizozemsku.

aktualizováno •

První dodávka zkapalněného plynu pro Českou republiku je již na cestě do terminálu v nizozemském Eemshavenu, kde má Česko rezervovanou kapacitu. Loď s „českým“ plynem by měla dorazit za deset dní, tedy 19. září 2022.

Článek

Ještě před rokem by úvaha, že Česká republika bude odebírat zkapalněný zemní plyn (LNG) z vlastního terminálu, zněla jako fantazie. Ale už dnes se otevírá plovoucí LNG terminál v nizozemském Eemshavenu, první, kde si třetinu roční kapacity prostřednictvím energetické společnosti ČEZ Česko pronajalo.

Dnes pak k novému terminálu dorazil první tanker s plynem. Podle energetické společnosti Gasunie už posádka plavidla zahájila vykládku. Nejde ale o zásilku určenou ke spotřebě, ale k ochlazení lodi, aby se mohla uvést do ostrého provozu.

Tanker Murex byl naložen zkapalněným zemním plynem v terminálu Sabine Pass na pobřeží Mexického zálivu ve Spojených státech. Zahájení provozu se za Česko zúčastnil premiér Petr Fiala a zástupci společnosti ČEZ.

Aby se dostal plyn ze zámoří k českému spotřebiteli, má Česká republika zajištěnou kromě kapacity v LNG terminálu i přepravní cesty přes Nizozemsko a Německo. Jejich kapacity zajišťuje ČEZ v aukcích na hranicích jednotlivých států. Zatím jsou dle společnosti ČEZ zajištěny v dostatečné míře jak na nizozemsko-německém přechodu, tak na německo-českém. Kudy přesně k nám přes Německo plyn poteče, zatím není jisté.

Plyn je již cestě

Kapacita je však jen část úspěchu. Hlavním krokem je zkapalněný zemní plyn nakoupit. První dodávka LNG pro naši republiku je již na cestě. Podle předpokladů by měla dorazit za deset dní, tedy 19. září 2022. Pochází od firmy Cheniere z USA.

„Loď má kapacitu 100 milionů kubíků, tedy jednu třicetinu našeho ročního kontraktu. Přijede z USA, tuto loď jsme koupili před několika týdny od americké společnosti. Včera jsme zajistili druhou loď,“ upřesnil šéf ČEZ Daniel Beneš. Každý tanker bude představovat jednu terawatthodinu energie, což odpovídá 100 milionům kubíků plynu.

Cena, kterou ČEZ za první dodávku LNG zaplatil, není veřejná. Nicméně plyn nakoupil za tržní ceny a stejně bude postupovat i nadále. „Plyn kupujeme za spotové ceny, tedy každá loď bude za jinou cenu,“ přiblížil Beneš.

Ze Spojených států k nám plyn putuje lodí pětadvacet až pětatřicet dní. Až dopravní tanker dorazí do přístavu, s nákladem se vyváže k lodi Golar Igloo, která je jedním ze dvou plavidel určených ke skladování suroviny a na kterou přečerpá náklad. Maximální kapacita jednoho carga je 180 tisíc kubíků. To odpovídá zmiňovaným 100 milionům kubíků v plynném stavu.

Ke středečnímu večeru mělo Česko nasmlouvanou zatím jednu dodávku LNG. Zároveň ale probíhají jednání o dalších dodávkách i s dalšími asi 10 firmami, které jsou výrobci či prodejci LNG.

Česko má výlučné právo na užití terminálu prostřednictvím předem stanovených slotů, ČEZ má vyhrazeno osm slotů do konce roku, to znamená, že přijede celkem osm lodí s LNG určeným pro dodávky do Česka.

Právě válečný konflikt rozpoutaný Ruskem přiměl evropské země hledat dodávky zemního plynu odjinud než z Ruska. Primárním cílem terminálu v Eemshavenu je snížit závislost na ruském plynu a posílit unijní energetickou bezpečnost.

LNG a LPG

LNG (anglicky liquefied natural gas, odtud používaná zkratka) – je zemní plyn ve zkapalnělé formě, který má při atmosférickém tlaku teplotu −162 °C. Plyn je zkapalňován po vytěžení, aby mohl být díky až 600krát menšímu objemu snadněji dopravován na odbytiště pomocí tankerů nebo cisternových vozidel. Terminály jsou vybaveny regazifikačním zařízením, v němž dojde ke znovuzplynění LNG, který se následně dá natlačit do trubek, odkud putuje dál.

LPG neboli zkapalněný ropný plyn je směs uhlovodíkových plynů používaná jako palivo do spalovacích spotřebičů a vozidel. Jde o novodobější označení pro směs topného plynu známou jako propan–butan. Používá se jako palivo pro vaření, vytápění i svícení, dále také jako palivo pro zážehové motory.

Zkapalněná varianta zemního plynu (LNG) se do Evropy vozí z Kataru či USA, zkapalněný ropný plyn (LPG) se dokonce vyrábí i přímo v tuzemsku.

Výstavba LNG terminálu obvykle trvá dva až tři roky, ale Evropa si našla rychlejší alternativu v podobě plovoucí skladovací a regazifikační jednotky (FSRU), kde se dá dovezený plyn skladovat a ze zkapalněného skupenství opět zplynit. Nizozemsko jej stihlo postavit za pouhých několik měsíců.

ČEZ v terminálu vysoutěžil kapacitu 3,008 miliardy kubíků ročně z celkového objemu 8 miliard. Tento objem pokryje zhruba třetinu naší roční spotřeby.

„Na základě konzultací jsme udělali tendr, kde uspěla společnost ČEZ ještě vedle společnosti Shell. Jak situace vypadala na jaře dramaticky, nyní vypadá lépe,“ uvedl při příležitosti otevření terminálu Beneš.

Zbytek kapacity si přerozdělila energetická společnost Shell z Německa a francouzská Engie.

Kapacita v tomto terminálu je pronajatá na pět let, tedy do září 2027.„Věřím, že toto řešení, které je dočasné jako pětiletý kontrakt, potom budeme moct transformovat do dlouhodobějšího řešení a prodloužit,“ sdělil šéf ČEZ.

Pronájem kapacity ČEZ vychází na desítky milionů eur ročně, což zahrnuje uskladnění, regazifikaci a následné poslání suroviny do soustavy. Částka se však musí rozpustit do ceny plynu.

Česká vláda si vytyčila cíl postavit LNG terminál v některé ze sousedních zemí. Nabízelo se Polsko, nicméně jeho plynárenská soustava není tak dobře propojená s tou tuzemskou, nebo Německo, kde jsou terminály teprve ve výstavbě.

Jakožto vnitrozemský stát jsme neměli jinou možnost než jít cestou pronájmu kapacity v terminálu v zemích, které mají moře, na němž mohu terminály postavit. Realizace plovoucích LNG terminálů je rychlost, za kterou se dají postavit, jelikož nepodléhají stavebním předpisům. V případě potřeby je lze také přepravit jinam.

Nakonec se naskytla příležitost získat kapacitu v nizozemském terminálu. Česko však jedná ještě s německou stranou o získání kapacity v tamních chystaných LNG terminálech. Ty by měly být hotové do ledna příštího roku.

„Možnosti k jednání jsou také zde v Nizozemsku a snažíme se dosáhnout v oblasti energií evropského řešení, na které potom naváže národní řešení, které vláda představí příští týden,“ uvedl Fiala. Cílem dalších opatření k posílení energetické bezpečnosti je, aby Česko mělo dostatek energií.

Terminál v Eemshavenu

  • Nachází se v nizozemské provincii Groningen při ústí řeky Emže do Severního moře.
  • Provozuje jej nizozemská státní společnost Gasunie, jež zároveň provozuje nizozemskou plynárenskou soustavu a má projekty i v Německu.
  • Skládá se celkem ze dvou FSRU (floating storage and regasification unit), tedy plovoucích jednotek na zkapalněný zemní plyn Golar Igloo a FSR Eemshaven. Skladovací objem lodi Golar Igloo činí 170 tisíc m3, FSR Eemshaven pak 25,8 tisíce m3.

Zároveň se předpokládá, že velkoobchodní cena plynu pro evropský trh se zvýšením dodávek LNG na starý kontinent klesne. Terminál v Eemshavenu je v tomto ohledu jen kapkou v moři a cena začne padat, až když bude takových terminálů v Evropě víc.

Aktualizovali jsme o informace z tiskové konference při otevření terminálu.

Opravili jsme chybný údaj. Pronájem kapacity terminálu nevychází na desítky miliard eur, ale desítky milionů eur.

Doporučované