Článek
V pondělí se značka Botas na sociálních sítích pochlubila novým logem. Jde o černý nápis na bílém pozadí. Nápadně však připomíná logo jiné zavedené obuvnické značky Baťa. Například písmeno B a A jsou takřka totožné, jen Baťa používá červenou barvu.
Zakladatel firmy Vasky Václav Staněk, který před dvěma lety ochrannou známku Botas odkoupil, Seznam Zprávám vysvětlil, že nová podoba loga má odkazovat na historii zlínského obuvnictví. Uznal však, že určitou podobu s obuvnickým velikánem v novém logu spatřuje.
„Podoba tam je poměrně očividná. Možná i proto se mi logo tak líbilo, možná i ten zlínský patriotismus bylo to, proč mě to logo tak baví,“ prohlásil Staněk.

Srovnání obou log.
Zároveň uvedl, že plně respektuje firmu Baťa a jeho záměrem nebylo parazitovat na její značce. „Baťa byl vždy mým největším vzorem,“ uvedl Staněk.
Zároveň dodal, že je s generálním ředitelem společnosti Baťa Petrem Šťastným v kontaktu. Ten to potvrdil na sociální síti LinkedIn. „Vážím si nabídek, ale máme naše právníky a nepotřebujeme další. Děkujeme za podporu,“ napsal na síti Šťastný.
Jestli se Baťa hodlá proti novému logu konkurenta bránit, není zřejmé. Společnost na zaslané otázky redakci do vydání textu nereagovala.
Nevýhoda Botas je, že je Baťa velká firma, tvrdí právníci
Advokát Jiří Čermák, který se specializuje na autorské právo, se domnívá, že krok Botas je „na hraně“. Podle něj hrozí, že si průměrný spotřebitel obě značky splete. A to právě kvůli fontu a grafickému stylu, který má většina zákazníků spojený se značkou Baťa.
„Přestože je název dost jiný, logo vyvolává nebezpečí záměny. Ne tím, že jsou slovní prvky stejné, ale použitým fontem,“ uvedl Čermák. Podle něj to evokuje snahu připodobnit se velmi známé ochranné známce. „Spíše bych se přikláněl k tomu, že se jedná zásah do práv ochranné známky, případně autorského díla,“ dodal Čermák.
Advokátka Tereza Formanová upozornila, že v neprospěch Botas hraje fakt, že Baťa je velká a známá firma, kterou spotřebitelé velmi dobře znají. „U takových známých značek nemusí být značky podobné natolik, aby si zákazník skutečně spletl původ výrobku,“ vysvětlila.
Podle ní si nové logo Botas nemusí lidé s Baťou nutně splést, ale díky podobnému fontu se mohou domnívat, že i tyto boty mají se známou firmou něco společného. „Značka Botas pak tady může z tohoto spojení se známou značkou těžit. Zákazníka výrobek zaujme právě kvůli tomu, že si vzpomněl na známou značku,“ řekla Formanová.
Kdyby Baťa tak známý nebyl, nemuselo by podle ní k porušení práv dojít. „U neznámých značek se zákazníci řídí hlavně podle slovního prvku, nepamatují si konkrétní font. Většinou ho berou jako dekorativní záležitost,“ dodala.
Soudy v podobných případech posuzují věc podle Čermáka „pocitově“ z pohledu průměrného spotřebitele. Berou v úvahu, jak moc je daná firma na českém trhu úspěšná, a jak si jsou podobné produkty, které obě firmy nabízejí. Zvláště pak zohledňují, zda měla firma na výběr jinou volbu.















