Hlavní obsah

Patria proti Pandurům. Na IDET se střetli uchazeči o obří armádní tendr

Foto: Jan Richter

Na veletrhu IDET měl premiéru nový transportér Pandur II Evo od holdingu CSG.

Zbraně jsou in, tedy co se týče obchodu a peněz, které se v něm točí. Potvrdil to brněnský zbrojní veletrh IDET, kterého se letos zúčastnilo nejvíc firem v historii. Dvě české, které se derou na špičku, zde svádí boj o zakázky.

Článek

Obrněné osmikolové transportéry Patria AMVPandur II EVO dělí v hale na brněnském výstavišti jen několik desítek metrů. Jeden je vyzkoušený obrněnec, kterého se prodalo kolem 1,6 tisíce kusů sloužících v řadě armád světa včetně Ukrajiny.

Druhý je zbrusu nový transportér, který měl v Brně světovou premiéru, při níž ho za přihlížení majitele holding CSG Michala Strnada pokřtila ministryně obrany Jana Černochová.

„Vozidlo je určeno pro sedmičlenný výsadek pěchotního družstva a tříčlennou posádku. Transportér vojáky doveze na místo, kde má proběhnout daná operace, kryje ho proti hrozbám a podporuje palbou,“ vysvětluje Tomáš Mohapl, ředitel společnosti Tatra Defence Vehicles ze skupiny CSG.

Vývoj nového Panduru stál podle Mohapla stovky milionů korun. Na IDET je vystaven prototyp, výrobu stejného modelu by Tatra Defence Vehicles mohla spustit do dvou let od objednávky.

Výrobci doufají, že první objednávka přijde od české armády. Ta pro brigádu rychlého nasazení poptává až 250 nových vozidel, které mají nahradit dosluhující modely Pandur. „Pevně věřím, že nakupovat budeme,“ prohlásila ministryně Černochová při slavnostním představení nového obrněnce. Na konkurenční vozidlo, finskou Patrii, si ale čas neudělala.

Přitom by se dalo říct, že obě firmy v ringu brněnského výstaviště svádí boj, při kterém neteče krev, ale jde o miliardové zakázky a zisky.

Foto: Jan Richter

Finský transportét Patria AMV.

„Ve středu jsem tady nebyl, tak nevím, co se dělo,“ říká diplomaticky výkonný viceprezident Patria Group Jussi Järvinen. Jeho společnost sází na ověřenou kvalitu a tvrdí, že nabízí výhodnou kombinaci ceny a výkonu. „V mnoha ohledech jsme nejlepší na trhu. Naše vozidlo má desítky let dlouhou životnost, funguje v arktických podmínkách i v poušti,“ popisuje Järvinen.

U obou vozidel neustále postávají hloučky vojáků i civilních návštěvníků. „Patria je vyšší, tam se bude sedět pohodlněji než v panduru,“ říká jeden z přihlížejících mužů. „Ale podívejte se na ten podvozek, ten má Pandur lépe chráněný,“ podotýká znalecky další.

+14

„Já jsem Pandur ještě neviděl, ale později se určitě půjdu podívat,“ říká Järvinen. Ministryně obrany o vyhlídkách uchazečů o mnohamiliardovou zakázku mluvit nechtěla. „Ministerstvo teď zpracovává studii proveditelnosti, která by měla být hotová do konce roku. Pak se rozhodne,“ podotkla Černochová.

Rozhodovat se ale bude i podle podílu českých firem na výrobě obrněného vozidla složeného z mnoha součástek. Nový Pandur se podle ředitele Tatra Defence Vehicles Tomáše Mohapla bude v Česku vyrábět více než ze dvou třetin.

Patria zase slibuje, že by podobně jako v případě Polska nebo Lotyšska převedla výrobní technologii do Česka. „Navázali jsme partnerství s českou firmou STV Group. Přesný podíl výroby je zatím těžké odhadnout kvůli požadavkům na otevřený subsystém, ale určitě bychom do Česka převedli veškerou výrobní technologii vozidla,“ dodává Järvinen.

Obrněnce bude vyrábět i Omnipol

Do výroby pozemní techniky se ale pouští třeba i český koncern Omnipol, známý především jako vlastník kunovického výrobce letadel Aircraft Industries nebo firmy Era, která vyrábí radary. Ve středu firma oznámila, že navázala partnerství s kanadskou společností Roshel a bude v Česku vyrábět její čtyřkolový obrněný vůz Senator MRAP.

„Vracíme se ke kořenům a budeme stejně jako před druhou světovou válkou vyrábět pozemní techniku. Je to masově vyráběné vozidlo, prověřené boji na Ukrajině, a cenová efektivita je až zarážející,“ říká šéf Omnipolu Jiří Podpěra.

„Ročně bychom chtěli vyrábět vyšší stovky kusů. Zájemce máme, ale v Česku bude záležet na zájmu ozbrojených sil,“ dodal.

Bezpečnostních veletrhů IDET, PYROSISET, které na brněnském výstaviště probíhají současně, se účastní 650 malých i velkých firem z více než třech desítek zemí. Společnost Aero Vodochody se s americkým výrobcem letounů Lockheed Martin dohodla na vývoji průzkumného kontejneru.

Firma LPP zase poprvé představila své unikátní optické drony, které fungují v prostředí s rušeným GPS signálem a na cíl je navádí umělá inteligence. „Naším cílem je znásobit výrobní kapacity, abychom mohli vyrábět řádově stovky kusů měsíčně. Drony jsou otestované a nasazované v bojích na Ukrajině,“ popisuje mluvčí firmy Martina Tauberová.

Zájem kolemjdoucích budí i vitrína s protitankovými střelami RPG 75, která už téměř padesát let vyrábí firma Zeveta Bojkovice. „Zbraň jsme modernizovali, vyrábíme ji ve třech variantách - průpalné, termobarické a kombinované,“ říká šéf firmy Tomáš Hrádek. „Na Ukrajinu jsme jich už dodali více než 40 tisíc.“

Žebříček nejhodnotnějších firem Česka

Česká elita 2024. Klikněte na banner níže a projděte si pořadí nejhodnotnějších firem Česka. Dalším kliknutím na řádek v tabulce nebo na interaktivní grafiku můžete zjistit podrobnosti o firmě.

Partnery České elity jsou společnosti ORLEN Unipetrol, Penta Fund, Burza cenných papírů Praha, UniCredit Bank, A&O Shearman.

Odborným garantem žebříčku TOP 100 České elity je společnost Deloitte.

Doporučované