Článek
„Multisportka“ je jedním z nejoblíbenějších benefitů ve firmách. Hradí ji v různém poměru zaměstnavatel i zaměstnanec, který má jednou denně volný vstup do tisíců sportovišť – bazénů, fitness center, tenisových hal apod. Kartu lze využít i na skupinové lekce aerobiku, jógy, na lezecké stěny nebo sdílená kola.
Jejich vydavatel, společnost Multisport Benefit, vydal různým firmám přes 300 tisíc těchto karet. Některé si ale v posledních dnech stěžují na ukončení smlouvy a nevybíravé chování obchodních zástupců.
Výpověď bez zdůvodnění
„Společnost Multisport Benefit nám bez jakéhokoliv zdůvodnění vypověděla smlouvu. Na přímý dotaz obchodní zástupce pouze poznamenal, že to ‚přišlo shora‘,“ postěžovala si na síti LinkedIn Jana Viviane Juřicová, ředitelka prodeje společnosti Elisabeth Pharmacon, která vyrábí zdravotnické prostředky a přístroje.
Oznámení prý přišlo do datové schránky bez jakéhokoliv odůvodnění. Důvod se nedozvěděla, stejně jako další firmy, které si v poslední době na podobné chování benefitní společnosti stěžují.
A stejně jako další manažeři si myslí, že skutečným důvodem je časté využívání karet, která je za pár stovek měsíčně vstupenkou do mnoha sportovišť. „Naši zaměstnanci kartu využívali průměrně třikrát týdně,“ popsala.
„Asi moc cvičíme,“ vysvětluje si podobným způsobem náhlý konec smlouvy s firmou Marek Reichstädter, ředitel rozvoje prodejce vybavení do laboratoří Merci. Společnost téměř tři roky aktivně využívala až 14 karet. Výpověď dostala do datové schránky, ale ani po dotazování se nedozvěděla proč. „Výpověď smlouvy. Přistála do datovky. Žádný e-mail. Žádný kontakt. To je jak rozejít se přes SMS,“ uvedl.
Manažer další z firem, s nimiž je redakce Seznam Zpráv v kontaktu, popsal, že zavedení karty ve firmě podmiňoval tím, že se bude skutečně využívat. Jméno a firmu uveřejnit nechtěl v obavách kvůli postihu za porušování mlčenlivosti. Výpověď přišla opět do datové schránky. „Volal jsem obchodní zástupkyni a ta mi sdělila, že se za daných podmínek již spolupráce nevyplatí,“ popsal.
„Nedopadlo to ideálně“
Společnost Multisport Benefit, která kartu poskytuje, popírá, že by bylo důvodem rušení smluv časté využívání benefitu. Omluvila se však za výpovědi nevhodnou formou.
„Oznámení o ukončení spolupráce je doručováno do datové schránky, je to součást našeho oficiálního procesu a v souladu s uzavřenou smlouvou. Nově se ale v posledních týdnech objevila zpětná vazba, že způsob, jakým výpovědi komunikujeme, v některých případech nedopadl ideálně. Uvědomujeme si, že v této oblasti došlo k chybě, a za tu se klientům omlouváme,“ sdělil ředitel Miroslav Rech.
Samotná četnost využívání karty nikdy není důvodem pro výpověď smlouvy.
V reakci na to firma upravuje procesy, aby byla komunikace jasnější, srozumitelnější a citlivější. Uvádí, že k ukončení spolupráce dochází „v naprosto výjimečných případech“, typicky pokud klient poruší smlouvu nebo v případě nevyhovujícího nastavení smluvních podmínek. Ročně jsou takových případů desítky.
„Každý případ je v kontextu více než 12 tisíc klientů specifický. Samotná četnost využívání karty nikdy není důvodem pro výpověď smlouvy. Může však být jedním z parametrů, které zohledňujeme, zejména pokud vznikne důvodné podezření na porušování smluvních podmínek,“ říká Rech.
Zákaz sdílení
Co znamená porušení smluvních podmínek? Třeba situace, kdy jednu kartu používá více lidí, benefit je poskytován i osobám mimo firmu nebo pokud není dodrženo smluvené nastavení spolupráce.
„Příkladem může být firma, která má podle veřejných registrů jen minimální počet zaměstnanců, ale přesto využívá větší množství karet. Nebo naopak společnost s desítkami až stovkami zaměstnanců, která se smluvně zavázala poskytovat benefit plošně, ale reálně jej využívá jen malá skupina lidí, a to s nezvykle vysokou intenzitou, často téměř denně,“ vysvětluje ředitel.
Firma připouští, že využití karet se po pandemii covidu zvýšilo, postcovidová doba podpořila zdravý životní styl.
Vývoj počtu Multisport karet | |
---|---|
2020 | 134 404 |
2021 | 156 069 |
2022 | 216 682 |
2023 | 249 525 |
2024 | 261 322 |
2025 (k 31.7.) | 301 805 |
Zdroj: Multisport Benefit |
Na dotaz, zda klientům namísto rušení smluv nemůže omezit frekvenci návštěv, šéf Multisport Benefit uvedl, že je to proti filozofii firmy, jíž je motivovat lidi k pravidelnému pohybu a doslova je zvednout ze židle. Navíc karta není navržena tak, aby tato omezení umožňovala.
Poskytovatel „multisportky“ prošel několika složitými roky. Začalo to pandemií, kdy se uzavřela sportoviště a vypadly příjmy. S následnou energetickou krizí rostl tlak sportovišť na navyšování cen. Zdražování karet pokračovalo ještě v roce 2024, kdy se ceny navýšily v průměru o 25 procent. Na radikálním zdražení se podle firmy podílelo také zavedení limitu pro daňové osvobození nepeněžitých benefitů v rámci vládního konsolidačního balíčku.
Ziskový byznys
Inflace vedla na začátku roku 2024 k prudkému poklesu karet o téměř 30 tisíc, tedy více než deset procent. „Propad se během několika měsíců podařilo dohnat,“ tvrdí Rech. Počet karet se od roku 2023 zvýšil z 249 525 na současných více než 301 tisíc.
Výsledky za rok 2024 společnost nezveřejnila. Ve fiskálním roce 2023 tržby meziročně vzrostly z 1,46 miliardy korun na 2,17 miliardy. Čistý zisk se zvýšil ze 144 milionů korun na 381 milionů korun. Společnost si tak držela velmi solidní ziskovost na úrovni 17,5 procenta.