Hlavní obsah

Škodovce se daří, zájem o její elektromobil roste. Ztrácí ale v Číně i Indii

Škodovce se daří, zájem o její elektromobil roste. Ztrácí ale v Číně i Indii.Video: Jan Marek, Magdaléna Maňáková

 

Reklama

Škoda Auto zveřejnila výsledky svého hospodaření za prvních devět měsíců letošního roku. Z těch jasně vyplývá, že se automobilce daří. Pomohl zájem o dražší modely.

Článek

Škoda Auto od začátku roku zákazníkům dodala celkem 642 200 vozů, což je oproti stejnému období v minulém roce o 97 700 automobilů více. Největší zájem byl o model Octavia, kterého se dodalo 145 000 kusů, tedy skoro čtvrtina z celkového počtu.

Foto: Škoda Auto

Celosvětové dodávky vozů Škoda zákazníkům za prvních devět měsíců roku 2023.

„Zejména poslední tři roky ukázaly, že trhy se vyvíjejí stále rychleji. Přes veškerou sebejistotu zůstáváme obezřetní. I proto nadále směřujeme veškeré úsilí k vytvoření ideální pozice pro naši společnost na mezinárodní scéně,“ komentuje výsledky předseda představenstva společnosti Škoda Auto Klaus Zellmer.

Procentuálně největší meziroční nárůst zájmu sleduje Škodovka v Turecku (93,1 %), v Česku si meziročně polepšila o čtvrtinu, v západní Evropě o 26,3 %. Počet dodaných vozů naopak klesl v Indii (-7,1 %), východní Evropě (-13,7 %) a Číně (-50,1 %). „My se snažíme najít určitou strategii, jak se s čínským trhem vypořádat. Ale vidíme, že perspektivnější pro nás bude Indie nebo jihovýchodní Asie, země sdružené v ASEAN,“ řekl v květnu pro SZ Byznys člen představenstva Škoda Auto pro prodej a marketing Martin Jahn.

Podle Jahna z dodávek za posledních devět měsíců jasně vplývá, že je značka Škoda atraktivní pro zákazníky po celém světě. Jediný elektromobil značky – z jejího portfolia nejdražší Enyaq – si oblíbili řidiči zejména v Česku, na Slovensku, ve Finsku, Rakousku nebo Švýcarsku, kde od ledna do srpna letošního roku patřil mezi tři nejprodávanější elektromobily. Po celém světě ho značka dodala přes 54 tisíc kusů, meziročně o 47,6 % více. Automobilka si také hodně slibuje od příchodu na vietnamský trh. Po roce 2030 by tam ráda prodávala přes 40 000 vozů ročně.

Provozní zisk za první tři kvartály meziročně vyrostl o 47,2 procenta na 1,26 miliardy eur. Přispěl k tomu právě zájem o zmíněný Enyaq. Celkový výsledek za rok 2023 ale podle společnosti pravděpodobně negativně ovlivní omezení dostupnosti dílů od dodavatele ve Slovinsku, kterého zasáhly záplavy.

Škoda Auto není jediná, která zveřejnila své výsledky za třetí čtvrtletí. Dařilo se například německému Mercedesu, který za prvních devět měsíců letošního roku prodal meziročně o dvě procenta více vozů. Celkem tedy 1,5 milionu. BMW za stejné období povyrostlo o pět procent na 1,8 milionu prodaných aut. Oba výrobci stejně jako tuzemská Škodovka řeší pokles zájmu o vozy v Číně.

Reklama

Doporučované