Hlavní obsah

Sláva českých trenýrek se šíří k sousedům. Firma chce vydělávat i v Německu

Foto: Trenýrkárna, Seznam Zprávy

Trenýrkárna vstupuje na německý trh. Za rok plánuje expanzi do Skandinávie.

Reklama

Největší tuzemský e-shop s pánským spodním prádlem vstupuje na německý trh. Uspět chce na tamních marketplacech pomocí partnerů jako Zalando, Amazon, About You. Loni firma zvýšila obrat o třetinu a prodej prádla byl rekordní.

Článek

Ještě předloni to byl garážový startup. Pak si ale majitelé Trenýrkárny uvědomili, že růst firmy už nelze v původních podmínkách zvládat.

„Loni se z nás stala už procesně řízená firma, která si uvědomuje, že v tom chaosu by to dřív nebo později bolelo víc. Takže jsme si řekli, že si v tomu uděláme pořádek, abychom mohli růst rychleji,“ vysvětluje změny v nastavení firmy Ruslan Skopal, ředitel a spolumajitel Trenýrkárny, s tím, že investovali miliony korun do struktury firmy i nastavení procesů. Loni poprvé zřídili i personální oddělení.

Dřív jsme hledali za levný peníz kamarády, které jsme to učili. Teď firma hledá lidi, kteří nás mají posouvat dál.
Ruslan Skopal, ředitel a spolumajitel Trenýrkárny.

„Dřív jsme hledali za levný peníz kamarády, které jsme to učili. Teď firma hledá lidi, kteří nás mají posouvat dál. Přišli lidé se zkušenostmi z Alzy nebo z Rohlíku,“ vypráví Ruslan Skopal pro SZ Byznys.

Češi se na Vánoce oblékli do spodního prádla

Růst měla loni firma opět rekordní. Prodala tři čtvrtě milionu kusů prádla, nejvíc v historii. Vánoční prodeje zajistily asi třetinu celoročního obratu, který se meziročně o třetinu zvedl. Česká firma šijící prádlo doma tak poprvé vykáže obrat kolem 135 milionů korun.

Trenýrkárna

RokObrat (v mil. Kč)Počet objednávekPočet prodaných kusů
20196065 tis.240 tis.
2020přes 100přes 100 tis.přes 400 tis.

Počet zaměstnanců: 40

Zastoupení: 60 značek a prodejců spodního prádla

Na český úspěch hodlají navázat u sousedů. Jen v letošním roce očekávají, že může vstup na německý trh firmě přinést dalších čtyřicet milionů korun. Což by tvořilo výraznou část růstu jejich byznysu. Původní plán vstoupit na skandinávské trhy firma odsouvá o rok. Až na příští leden. V zemích, jako je Dánsko nebo Švédsko, by podle propočtů mohli růst maximálně o tři procenta.

Můžeme letos vyrůst ze 130 až na 250 milionů, tedy až dvojnásobně.
Adam Rožánek, obchodní ředitel Trenýrkárny.

„Můžeme letos vyrůst ze 130 až na 250 milionů, tedy až dvojnásobně. Finišujeme s Německem propojení na úrovni IT, jsou tam striktní podmínky ze strany partnerů. A finišujeme jednání s přepravci, my jako český subjekt nemáme v Německu úplně silnou vyjednávací pozici,“ přiznává Adam Rožánek, spolumajitel firmy, jejíž vlajkovou značkou prádla je Styx.

Styx

  • Česká značka spodního prádla, vznikla v roce 1996.
  • Založili ji tehdejší spolužáci, nejlepší přátelé Adam Sýkora a Petr Vlasák.
  • Firmu rozvíjeli 23 let, pak se rozhodli ji prodat.
  • Do hry tak vstoupili majitelé e-shopu se spodním prádlem pro muže i ženy Trenýrkárna.cz, Adam Rožánek a Ruslan Skopal.
  • Značku kompletně převzali na přelomu let 2018 a 2019.
  • Pokračují ve filozofii původních zakladatelů, kteří jim zpočátku pomáhali. Výroba je kompletně v Česku. V roce 2021 vyrobí více než 300 tisíc kusů produktů značky, což je více než dvojnásobek oproti roku 2020.

Zdroj: Styx

„Náš produkt, který stojí průměrně 300 korun, nemůžeme posílat za dalších dvě stě. V Německu je totiž úplně běžně doprava zdarma. Ale ona pro prodejce zdarma není, to víme. Museli jsme to zařídit tak, abychom se nepřipravili o veškerou marži,“ vypráví o těžkostech na sousedním trhu Rožánek.

Obavy z roku 2022

Růstu firmy se majitelé nebojí. Jsou prý připraveni. Do logistiky loni investovali miliony korun, personálně prý vše zvládnou – včetně výroby. Dostatečně se zásobili i bavlnou, ze které nejčastěji šijí prádlo. Kontrakty totiž uzavírají až na rok a půl dopředu.

„Samozřejmě do toho zase začíná zasahovat korona, některé šičky jsou pozitivní, jiné mají doma pozitivní děti,“ říká ředitel Ruslan Skopal s tím, že právě pokračující koronavirová krize a s ní spojená nejistota je to, co firmu trápí. Kromě roztočené inflace.

„Je to pořád dokola. Nevyzpytatelnost koronaviru a s tím spojená náhlá vládní nařízení. To nás může ohrozit, protože ani nevíme, co bude za měsíc. Těžko se na to připravuje,“ přiznává obchodní ředitel a dodává: „Teď třeba ta nová informace, že musíme zaměstnance dvakrát týdně testovat. Přitom oficiálně nám to například do datové schránky nikdo nesdělil.“

Banky navíc mohou být podle majitelů Trenýrkárny obezřetnější a nemusí jim prodloužit úvěry. I toho se do dalšího roku bojí.

Vedení firem Styx a Trenýrkárna

Ruslan Skopal (*1987), výkonný ředitel

  • V oboru spodního prádla působí přes 12 let.
  • Od roku 2012 je spolumajitelem e-shopu se spodním prádlem pro muže i ženy Trenýrkárna.cz a zároveň tehdy otevřel první z prodejen Trenýrkárna.cz.
  • Je spolumajitelem tří značek spodního prádla a dalších několika e-shopů.
  • V roce 2019 se stal spolumajitelem české značky Styx.
  • Spoluvlastní Tisk Kvalitně, s.r.o.

Adam Rožánek (*1987), obchodní ředitel

  • V oboru spodního prádla působí přes 12 let.
  • Od roku 2012 je spolumajitelem e-shopu se spodním prádlem pro muže i ženy Trenýrkárna.cz a zároveň tehdy otevřel první z prodejen Trenýrkárna.cz.
  • Spoluvlastní tří značek spodního prádla a dalších několika e-shopů.
  • V roce 2019 se stal spolumajitelem české značky Styx.
  • Je ženatý a má dvě děti.

„Tak jak po vypuknutí pandemie zaznívalo, že kdo nemá vatu, ať nepodniká, my nemáme za sebou dlouhou historii a nemáme větší rezervy. Mám pocit, že tohle pořád mnoho firem nemá. Kdybychom měli třeba na tři měsíce sáhnout do rezerv, těžko bychom se z toho dostávali,“ říká spolumajitel Ruslan Skopal.

Už loni proto zdražovali. Letos to zatím neplánují. „Tlak na marži je značný, snažíme se spíš jít cestou, jak ušetřit. Zlevňujeme provoz firmy, kde se dá,“ doplňuje Adam Rožánek.

Reklama

Doporučované