Článek
Soud v Německu v úterý dočasně zastavil trestní řízení vedené proti bývalému šéfovi koncernu Volkswagen Martinu Winterkornovi. V tiskové zprávě to zdůvodnil jeho dlouhodobou nemocí, kvůli které není teď schopen účastnit se jednání. Osmasedmdesátiletý Winterkorn čelí obžalobě z podvodu v souvislosti s rozsáhlým emisním skandálem známým jako dieselgate.
Soud v dolnosaském Braunschweigu v úterý uvedl, že „kvůli přechodné překážce“ dočasně zastavil Winterkornovo trestní řízení. V pokračování podle něj brání trvající dlouhodobá nemoc, kvůli které se Winterkorn nemůže účastnit soudních jednání. Soud hodlá podle prohlášení pravidelně prověřovat, zda se zdravotní stav obžalovaného nezlepšil natolik, aby bylo možné řízení obnovit.
Proces s bývalým šéfem koncernu Volkswagen začal loni v září. Už v říjnu ale soud proces přerušil. Bulvární list Bild tehdy napsal, že Winterkorn uklouzl ve sprše a zlomil si nohu.
Emisní aféra, pro kterou se vžil název dieselgate, vypukla v září 2015. Americká agentura pro životní prostředí tehdy odhalila, že německý koncern instaloval do dieselových motorů podvodný software, který dokázal falšovat výsledky emisních testů na ekologicky přívětivé hodnoty. Volkswagen tehdy přiznal, že software instaloval do 11 milionů naftových aut po celém světě.
Winterkorn rezignoval týden poté, co skandál vypukl. Původně měl usednout na lavici obžalovaných společně se čtveřicí bývalých manažerů, jeho případ ale soud nakonec oddělil. Čtyři manažery soud shledal v květnu vinnými z podvodu. Dvěma z nich uložil nepodmíněný trest vězení, dva dostali tresty podmíněné.
Winterkorn odmítá, že se na rozhodnutí instalovat do aut nezákonný software podílel, a tvrdí, že se o jeho používání dozvěděl teprve krátce před tím, než aféru odhalily americké úřady.
Aféra dieselgate mimo jiné způsobila dlouhodobé snížení poptávky po autech s naftovým motorem. Agentura DPA uvedla, že skandál přišel německou automobilku podle jejích vlastních údajů zatím na více než 33 miliard eur (814 miliard Kč). Koncern Volkswagen je největším výrobcem automobilů v Evropě, jeho součástí je mimo jiné Škoda Auto.