Hlavní obsah

Tenisky za zlomek ceny nebudou. Reebok ruší chybně naceněné objednávky

Foto: reebok.com

Boty za desítky korun od Reeboku čeští zákazníci nedostanou.

aktualizováno •

Kdyby se americká oděvní firma Reebok rozhodla objednávky chybně naceněného zboží rozeslat, vyčerpala by tím velkou část svého globálního ročního rozpočtu na marketing a reklamu.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Reebok začal v posledních dnech rozesílat oznámení o zrušení objednávek českých zákazníků, kteří se pokusili využít zjevné chyby v jejím evropském e-shopu.

Ten o víkendu kvůli chybnému nastavení uváděl u zboží ve slevě stejné částky v korunách i v eurech. Lidé si tak mohli objednávat například běžecké boty za 50 korun místo 50 eur.

Firma oznámila, že zaplacenou částku vrátí zákazníkům stejným způsobem, kterým ji Reeboku poslali. Lidé by své peníze měli dostat zpět během pěti až sedmi pracovních dnů.

Jak SZ Byznys informoval v pondělí, Reebok rušením objednávek zřejmě neporušuje smlouvy se zákazníky, protože ty se podle obchodních podmínek uzavírají až v okamžiku odeslání zboží.

Zaplacení objednávky považuje oděvní firma pouze za nabídku ze strany kupujícího, které Reebok může odmítnout. V případě omylu při nacenění navíc český Občanský zákoník umožňuje prodejci odstoupit od smlouvy i v případě, že už byla uzavřena.

Foto: Seznam Zprávy

Zpráva společnosti Reebok o zrušení objednávky.

„Pokud jde o okamžik uzavření smlouvy, obecně je smlouva uzavřena přijetím nabídky. Smluvní strany se od těchto ustanovení mohou smluvními ujednáním odchýlit, pokud se neodchýlí od ustanovení zákonů stanovených k ochraně spotřebitele v jeho neprospěch,“ uvádí k tomu mluvčí České obchodní inspekce (ČOI) František Kotrba.

V případě, že by zákazníci trvali na dodání zboží s tím, že podle jejich názoru byla smlouva uzavřena, doporučuje ČOI žalobu.

„Otázka, zda má spotřebitel nárok na prodej zboží za inzerovanou cenu, je podle našeho názoru věcí soukromoprávní a v případě sporu by se měl spotřebitel obrátit buď na soud, popřípadě požádat o zahájení mimosoudního řešení spotřebitelského sporu,“ říká Kotrba.

Firma Reebok ani její mateřská korporace Authentic Brand Group na dotazy SZ Byznys ohledně příčin neobvykle nízkých cen a řešení objednávek nereagovala.

Reebok by přišel o miliardy

Někteří zákazníci doufali, že by víkendové nacenění zlevněného zboží na e-shopu Reeboku mohlo být promyšlenou marketingovou akcí, případně že Reebok objednávky chybně naceněného zboží nezruší, ale využije je pro propagaci značky. To by ale pro firmu znamenalo obrovskou ztrátu.

Pokud by si jeden zákazník v průměru objednal tři položky (boty nebo oblečení) za průměrnou cenu 150 korun místo 150 eur, tratil by Reebok na jedné takové zakázce 143 eur.

Podle některých zpráv na sociálních sítích by se počet víkendových objednávek mohl pohybovat kolem 300 až 400 tisíc. Kdyby se Reebok rozhodl objednávky přijmout, vyšlo by to firmu na zhruba jednu až 1,5 miliardy korun.

Ekonom Aleš Rod na sociální síti X došel ještě k vyšší částce, když vypočítal potenciální náklady Reeboku až na 2,3 miliardy korun a k tomu ještě připočítává stamilionové náklady na přepravu zásilek.

Web Media Radar roční výdaje Reeboku na marketing v USA odhaduje v přepočtu na 2,1 miliardy korun, podle webu Statista vynaložila skupina Adidas před deseti lety, kdy byl ještě Reebok její součástí, na celosvětový marketing značky Reebok v přepočtu 6,6 miliardy korun.

Aby Reebok splnil objednávky vzniklé díky chybě na e-shopu, musel by tak na malém českém trhu utratit velký díl svého celosvětového rozpočtu na reklamu a marketing.

Doporučované