Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Pro alergiky může být návštěva noční můrou. Pro většinu ostatních je tato fabrika, přestavěná z ruin starého mlýna, opojením všech smyslů. Továrnou se vznášejí vůně sušených bylin z českých biofarem nebo koření a čajů z exotických dálek. Když návštěvník z farmy odejde, ještě doma voní jak bylinkový polštář.
„Letos jsme přivítali už 80 tisíc návštěvníků. Kdejaký státní zámek nám může závidět,“ pochvaluje si ředitel a spolumajitel Sonnentoru Josef Dvořáček. A závidět mohou i místní vinaři.
Výrobní závod Solis se stal nejlepší průmyslovou stavbou Jihomoravského kraje. Obdivovat ji přijeli i bankéři, jejichž doporučení pomohlo firmě k jednomu z prvních „greendealových“ úvěrů s výhodnějším úrokem.

Prohlídkový okruh v Sonnentoru.
Budova má spoustu „zelených“ prvků, které v praxi ukazují, že udržitelnost nemusí být jen prázdné slovo, lakující realitu na zeleno, ale dohromady utváří promyšlený ekosystém, který navíc pomáhá vylepšit ekonomiku celé firmy. Díky tomu poměrně dobře ustála energetickou krizi a udržela si slušnou ziskovost.
Zelené střechy, hliněné omítky a geotermální vrty k vytápění či chlazení jsou jen zlomkem zdejších zelených nápadů. Dlouho před covidem a energetickou krizí už náklady zdejší fabriky snižovala fotovoltaika. Skleněné atrium uprostřed je koncipováno tak, aby na výrobní linky dopadalo co nejvíce přirozeného světla. Budova se vytápí také pomocí pelet z bylinkového prachu. Využívá recyklované materiály v příčkách a v podkladových betonech. To, o čem řada firem teprve přemýšlí, je v Čejkovicích realitou.

Geotermální vrty pomáhají ochlazovat, nebo naopak vytápět továrnu.
„Díky tomu jsme dostali slevu asi 0,3 procentního bodu na úroku, který platíme bance,“ říká Dvořáček. Za novou budovu s návštěvnickým centrem, která zde stojí od dubna 2023, zaplatila firma 280 milionů korun. Teď se chystá na druhou etapu dostavby kavárny, promítacího centra, vyhlídkové terasy a bylinkové zahrady. Výstavba začne v roce 2026 a spolkne dalších 150 milionů.
Samotné návštěvnické centrum zaměstnává 25 lidí a už dnes si na sebe podle Dvořáčka vydělá, a to i díky tomu, že v „mrtvých měsících“ mimo hlavní sezonu přitahuje na exkurze děti z mateřských škol, středních škol i studenty z univerzit.

Díky prosklenému atriu je ve výrobní hale hodně světla.
„Stavěli jsme úplně bez dotací. Myslím, že podporovat výhodnější úroky u půjček jako bonus za udržitelná řešení je efektivnější než dotace,“ říká Dvořáček a dodává: „V okolí na jižní Moravě je strašně moc vinařských objektů, které se postavily jen proto, že byly dotace. A dnes jsou poloprázdné.“
Sonnentor začínal svůj byznys se sypanými čaji v roce 1988 v Rakousku. V roce 1992 vznikla česká pobočka, kterou pomáhal založit český student Tomáš Mitáček. Zhruba na přelomu milénia se firma začala orientovat na bio porcované čaje, a jak se ukázalo, byla to trefa do černého.
„Dnešní doba je rychlá, lidé spěchají a všichni nemají čas louhovat si bylinky,“ říká Dvořáček. Dnes Sonnentor v Čejkovicích zpracuje 300 tun sušených surovin za rok.

Prodejna v návštěvnickém centru.
Postupně začal prodávat exotické koření, čaje i kávu. Dováží je ze zemí jako je Peru, Tanzanie, Srí Lanka a Nikaragua. Farmáře si společnost vybírá sama v duchu filozofie fair trade. Jako doplňkový sortiment vyrábí také sirupy, slazené jen jablečnou šťávou, marmelády nebo bujony, ochucené bylinkami.
Čtyřicet pět procent výroby míří za hranice. Klíčové je Německo, trh s vyšším podílem prodejů biopotravin na prodejích. Více než 600 výrobků si našlo cestu i do Rakouska, Švýcarska a severní Itálie. V menších objemech jsou však dostupné v takových destinacích jako je Japonsko, Nový Zéland, USA či Kanada. Zákazníky má v 55 zemích světa.
Celkové tržby české společnosti se za pět let od roku 2019 do roku 2024 zvýšily z 313 milionů na 451 milionů korun. Zisk EBITDA (zisk bez odečtení úroků, daní, odpisů a amortizace) ve stejném období vzrostl z 58 na 95 milionů korun.
Zajímavé příběhy českých farmářů
Seznam Zprávy vám přinášejí poutavé příběhy z českých farem a podniků, jejichž produkty končí na vašem stole.
- Farmář z Moravy pěstuje 177 odrůd hrušní. Láká na degustace
- Odešel z korporátu a začal vyrábět bezové sirupy. Prodává je po celém Česku
- Družstvo ze Sloupnice uzavřelo kruh. Tlačenku nabízí ve vlastním bistru
- Život na farmě roku. Kuřata žijí dvakrát déle a stěhují se jako krávy
- Pohanku melou přes sto let, mlýnské stroje si vyrábí sami
Růstový trend potvrdil poslední fiskální rok do 31. března 2025. Tržby se zvýšily na 475 milionů korun a EBITDA na 115 milionů.
Letos má moravské království čajů a koření v plánu otevřít svou pátou prodejnu v olomouckém obchodním centru Galerie Šantovka. Během příštích let chce být ve všech krajských městech.
Josef Dvořáček drží v Sonnentoru deset procent, zbylý podíl má rakouský zakladatel firmy Johannes Gutmann. „Ano, je tu většinový rakouský kapitál, ale můj kolega nepřijíždí každý rok s kufříkem pro peníze. Necháváme je tady v Čejkovicích, investujeme je do firmy a myslím, že je to vidět,“ říká.

Veselá biofarma Velké Hostěrádky pěstuje například meduňku, měsíček či mátu. Podíl v ní má také Sonnentor.
O tom se bude moci přesvědčit okolo sto tisíc lidí, kteří si podle něj během letošního roku stihnou výrobní závod prohlédnout. Už dnes, po dvou letech od zahájení prohlídek, je jedním z nejnavštěvovanějších turistických cílů v Jihomoravském kraji.