Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
„Když si řekneme, že bude Kitl dělat hřebíky, tak zítra můžeme začít dělat hřebíky,“ přirovnává Jan Vokurka, jak je podnikání osvobozující. Zákazníci, kteří si oblíbili jeho sirupy, se ale nemusí bát. Hřebíky nejspíš vyrábět nebude.
Podnikatel z Jablonce nad Nisou z nuly vybudoval úspěšného výrobce ovocných a bylinných nápojů Kitl. Výrobky prodává po celém Česku. V posledních letech se zároveň snaží oživit retro značku minerální vody Vratislavická kyselka.
Zlatá klec
V podnikání se našel před 25 lety. Bylo to krátce poté, co naučil Čechy jíst tyčinky Kitkat, které měl jako mladý manažer v marketingu Nestlé za úkol uvést na český trh. Za dva roky dostal se svým týmem značku z nuly na 200 milionů korun obratu, za což si ho považovala nejen firma. V roce 2024 se stal brand manažerem roku. Hned nato, na vrcholu kariérní slávy, ale práskl do bot a šel.

Kitl vyrostl na sirupech a dnes vrací na trh Vratislavickou kyselku. Video: Filip Horáček, Seznam Zprávy
„Byla to obrovská sláva, všichni mi předpovídali velkou budoucnost v korporaci a já jsem podal výpověď. Korporát byl pro mě zlatá klec. Nenaplňovalo mě to. Chtěl jsem vždy tvořit, budovat. Jako podnikatel si dneska něco usmyslíte a zítra to uděláte,“ vysvětluje, jakou radost mu dělá, že zítra může vyrábět hřebíky.
V potravinářství zůstal. Prvním nápojem pod značkou, která si propůjčila jméno slavného ranhojiče Kittela z 18. století, přezdívaného také „Faust Jizerských hor“, byl bylinný alkoholický nápoj Kitl Šláftruňk.
Mnohem většího úspěchu firma dosáhla se sirupy, které dodnes táhnou prodeje. „Celý koncept domácích limonád jsme v ČR vymysleli a přinesli na trh. Začalo to asi před 15 lety. Dnes nabízí domácí limonádu každá druhá restaurace,“ vzpomíná Vokurka.
Na začátku přišel jeho kolega s tím, že by byl dobrý nápad začít vyrábět bezovou limonádu. „Nesmysl,“ odbyl ho majitel Kitlu. O rok později už neoblomného kolegu poslechl a dobře udělal. „Ve spoustě restaurací nás nejdřív odmítli. První, kde jsme se dohodli, byla restaurace ve Starých Splavech. Tak jsme začínali. Dnes je úspěch nepochybný,“ líčí.
Od úplného začátku rodinná firma Kitl roste. V roce 2024 v obratu vyrostla o 21 procent na 140 milionů korun. Letos za půl roku roste tempem o 27 procent a cílí na celoroční tržby 160 milionů. Z původní výroby v Jablonci nad Nisou se přesunula do Vratislavic nad Nisou, dnes už liberecké čtvrti, a tam začala psát novou kapitolu.

Nejlépe se prodává Syrob, který na trhu patří mezi prémiové sirupy.
Po čtyřech letech jednání v roce 2018 Kitl koupil opuštěný areál, kde se dlouhá léta stáčela minerální voda Vratislavická kyselka. Staré výrobní prostory už výrobci sirupů kapacitou nestačily. Ve zchátralém areálu vyrostla nová výrobní hala, nakoupily se nové technologie, nedávno se otevřel nový sklad. Proinvestovalo se přes sto milionů korun.
Hlavně však Kitl navázal na historii dlouhou 165 let. Před rokem 1865 totiž na stejném místě stála bělírna prádla. Když její majitel kopal studnu, narazil na vodu, která chutnala zvláštně. Její chuť si nejdříve vysvětloval střelným prachem, jímž hloubil studnu, později špatnými trubkami. Až o tři roky později jeho maminku napadlo odnést vodu do lékárny v Jablonci nad Nisou. Místní lékárník ji poučil, jaké mají štěstí, že objevili minerálku.
V době rozkvětu lázeňství v českých zemích na konci 19. století na tomto místě ve Vratislavicích nad Nisou vznikly lázně Bad Maffersdorf s promenádou i lázeňským domem v podobě zámečku. Během první světové války lázně zkrachovaly. Od té doby se zde vyráběla minerálka.

V roce 2018 koupil Kitl zchátralý areál bývalých lázní.
Jan Vokurka se snaží vzkřísit zašlou slávu minerální vody, kterou na zdi areálu připomíná nápis z dob socialismu. Obnovil vrty, vystavěl stáčírnu, instaloval „rentgen“, filtrační zařízení, myčku skleněných lahví. Provoz zatím dotuje z ostatního nápojářského byznysu.
„Místní minerální voda má vynikající kvalitu,“ říká jablonecký podnikatel, který je zároveň jediným českým certifikovaným vodním someliérem organizace Water Sommelier Union. Certifikát získal v Mnichově a už při studiu se rozhodl, že minerální vodu z Jizerských hor bude plnit do vratného skla.
S řetězci spolupracovat musíme
„Z hlediska kvality je sklo daleko nejlepší. PET, ač to nevypadá, je prostupný materiál,“ říká a zmiňuje i riziko mikroplastů. Vybral si ale prý tu nejtěžší cestu, protože každá lahev se musí vymýt, zkontrolovat a převážet, což je logisticky náročné. Také proto se s Vratislavickou kyselkou zaměřuje na distribuci jen v okolních regionech, v severních Čechách, ve středních Čechách a v Praze.
Prodat vodu je zároveň podle něj obtížnější než prodat sirup. „Voda je oproti sirupům vysoká škola. Je to extrémně náročný obor na investice a máte zároveň relativně tenké marže,“ říká. Konkurenty jsou velké nápojařské skupiny jako je Mattoni 1873 a Kofola.
O přízeň zákazníků s konkurenty bojuje v restauracích, ale i v regálech nadnárodních obchodních řetězců, přestože tradičně výrobky Kitl vyrostly na dodávkách prodejnám se zdravou výživou. Dnes je ale firma s obratem 140 milionů podle Vokurky tak velká, že nemůže velké obchodníky ignorovat.
„Spolupracujeme, jsem za to rád. Tlak z jejich strany občas je, a někdy je tak nesnesitelný, že musíte umět odejít od stolu a z řetězce,“ uvádí, že je v pozici, kdy si to může stále dovolit. Loni se výrobce sirupů nedohodl s jedním řetězcem a letos s dalším. Výrobky vyřadily z nabídky. Přesto firma roste o desítky procent.