Hlavní obsah

V předvečer valné hromady: Promet odmítne plán investic Tatry

Foto: Tatra Trucks

Ilustrační foto.

aktualizováno •

Den před valnou hromadou Tatra Trucks oznámila Promet Group, že odmítne investiční plán, který navrhlo vedení automobily.

Článek

Strojírenská skupina Promet Group, jež prostřednictvím dceřiné společnosti Promet Tools spoluvlastní kopřivnickou Tatru Trucks, odmítne na páteční valné hromadě investiční plán, který navrhlo vedení automobilky. Ztratila totiž důvěru v nejvyšší vedení Tatry. Druhému klíčovému akcionáři, skupině Czechoslovak Group (CSG), Promet navrhne společnou diskuzi o dalším rozvoji firmy i konkrétní kroky. Promet Group to ve čtvrtek sdělila ČTK v tiskové zprávě.

CSG ve vyjádření pro ČTK uvedla, že se důrazně ohrazuje proti „lživým tvrzením a destabilizačním krokům“ skupiny Promet Group, která jako minoritní akcionář veřejně zpochybňuje legitimní rozhodnutí představenstva. Proti tvrzením Prometu se ohradila i Tatra Trucks, podle níž je vedení firmy stabilní, plně kompetentní a stojí za kroky, které vedly k zásadnímu růstu výroby i ekonomické výkonnosti.

CSG a Promet Group jsou akcionáři Tatry Trucks od roku 2013, kdy ji získaly v dražbě, a vytáhly ji z krize. Průmyslově-technologickému holdingu CSG Michala Strnada, který skupinu převzal od svého otce Jaroslava Strnada, patří 65 procent akcií. Promet Group rodiny Materových má podíl 35 procent.

Spory v Tatře se rozhořely loni, když generální ředitelku Promet Group Denisu Materovou valná hromada na přání majoritního akcionáře odvolala z čela dozorčí rady. Před čtvrt rokem Promet Group sdělila, že se dohodla na prodeji části svých akcií skupině STV Invest.

Před měsícem Tatra oznámila, že chystá investice za více než 7,3 miliardy korun. Cílem je zvýšit výrobní kapacitu až na 3000 vozidel ročně, posílit konkurenceschopnost na globálních trzích a proměnit továrnu v moderní a udržitelný průmyslový komplex. Investiční program chce vedení firmy financovat bankovními úvěry a interními zdroji, dotacemi a také navýšením základního kapitálu.

„Podle nedávno zveřejněného dokumentu představenstvo Tatry Trucks zásadním způsobem překročilo své pravomoci, když bez schválení dozorčí rady a valné hromady rozhodlo o změně dodavatelského řetězce vojenských vozů Tatra začleněním prostředníka - společnosti Tatra Defence Systems, která není součástí skupiny Tatra,“ uvedla Promet Group. Vedení automobilky se podle ní bude muset vyjádřit i k tomu, zda tím finančně nepoškodilo firmu nebo koncového zákazníka.

Podle vedení Promet Group poskytuje vedení Tatry akcionářům i veřejnosti zavádějící informace o stavu firmy. „Jako majitelé, kteří mají ke společnosti velmi blízko a pravidelně navštěvují areál Tatry, vidíme řadu přetrvávajících výrobně logistických problémů. Neustále se opakující problémy s plánováním výroby, chybějící díly pro montáž způsobují prostoje a neefektivitu. To má samozřejmě dopad na výslednou produkci i finanční výsledky. Tatra je přitom zakázkově dlouhodobě naplněna a plánování výroby by tak nemělo být takový problém,“ uvedla Materová.

Prometu také vadí, že rekordní investiční záměr management Tatry medializoval bez předchozího představení, diskuze a schválení s majiteli firmy. „Je to nevídaný krok v situaci, kdy management v čele s generálním ředitelem Kristijanem Fiketem po majitelích žádá 2,7 miliardy korun na navýšení základního kapitálu,“ uvedla Materová. Dodané podklady podle ní navíc neobsahují ucelené informace, které je pro schválení tak významné investice potřeba znát.

Strnadovi chce Materová navrhnout společný postup v jednání o budoucnosti a investicích Tatry. „Situace je alarmující pro všechny a v zájmu obou stran je sednout si ke společnému stolu a najít shodu na dalších krocích ohledně provozních záležitostí i budoucích investic do rozvoje Tatry. Na jednání jsme připraveni přijít s konstruktivním návrhem dalších kroků. Rodiny Materů a Strnadů mají se společným úspěšným řízením Tatry dlouhodobě dobrou zkušenost a je na nás v ní nyní pokračovat,“ uvedla Materová.

CSG v reakci uvedla, že Promet Group roky benefitovala z dodávek Tatře, přičemž jí nepřinesla jedinou zakázku. „A nyní, když má Tatra reálnou šanci vyrůst na prakticky dvojnásobnou velikost, nabrat stovky zaměstnanců a přinést do města a kraje významné investice, staví se k návrhu rozvoje zády,“ uvedla CSG.

Podle místopředsedy představenstva a výkonného ředitele CSG Davida Choura navrhovala CSG společné jednání už před několika týdny, ale výzvy zůstaly bez reakce. „CSG bude nadále pomáhat Tatře v získávání zakázek z celého světa, jako tomu bylo doposud. Bude podporovat efektivní investice, které pomohou zdvojnásobit výrobu vozů, a bude hledat cestu, jak realizovat navržený investiční plán i bez pomoci minoritního akcionáře,“ uvedl Chour.

Generální ředitel Tatry uvedl, že odmítá tvrzení o ztrátě důvěry. „Zaráží nás, že Promet Tools - jakožto minoritní akcionář - opakovaně zpochybňuje strategická rozhodnutí, která vedla k růstu společnosti, a činí tak bez jakékoliv věcné opory,“ uvedl Fiket.

Rozhodnutí představenstva se podle něj pohybovalo plně v mantinelech zákonných pravomocí vyplývajících ze zákona. „Jedná se o záležitost zcela zřejmě spadající do tzv. obchodního vedení společnosti. Zákon o obchodních korporacích svěřuje obchodní vedení právě a jenom představenstvu. Nikdo, ani valná hromada, není oprávněn udělovat představenstvu pokyny týkající se obchodního vedení,“ uvedl Fiket. Vedení Tatry rovněž odmítá, že by poskytovalo zavádějící informace.

Tatra Trucks vyrábí sériové nákladní vozy i speciální automobily na míru. Loni prodala 1548 vozů, o 97 více než v roce 2023. Produkuje vozy a podvozky pro civilní sektor i pro využití v armádě či v záchranných složkách. Tatra loni zvýšila tržby o 1,31 miliardy na 9,67 miliardy korun a po předloňské ztrátě 45,9 milionu opět dosáhla čistého zisku, který činil 19,3 milionu korun. Tatra Trucks má přes 1800 zaměstnanců, dalších 500 lidí pracuje v dceřiné firmě Tatra Metalurgie.

Doporučované