Hlavní obsah

Konec spalovacích motorů. Unie se shodla na omezení prodeje od roku 2035

Foto: Shutterstock.com

Ilustrační foto.

Reklama

aktualizováno •

V zemích Evropské unie má být prakticky nemožné si od roku 2035 pořídit nový automobil na benzin či naftu.

Článek

Státy EU vedené českým předsednictvím ve čtvrtek dohodly s Evropským parlamentem podrobnosti nových pravidel, která od zmíněného roku výrazně prodraží jakékoli emise z nových vozů.

Do roku 2030 se mají emise omezit o 55 procent proti loňským hodnotám. Ojetých automobilů vyrobených před rokem 2035 se požadavky týkat nebudou. Dohodu ještě musí schválit europarlament i Rada EU zastupující státy.

Evropský blok se v současnosti snaží dohodnout podobu bezprecedentního klimatického balíčku známého jako Fit for 55, který má zajistit zpřísnění emisních cílů Unie k roku 2030. Mezi více než desítkou norem je i zásadní omezení emisí z automobilové dopravy, která by měla v příštím desetiletí začít daleko výrazněji k pohonu využívat elektřinu, vodík či jiné bezemisní prostředky.

Čtvrteční dohoda zásadně prodraží jakékoli množství oxidu uhličitého, které budou nové vozy vypouštět do ovzduší.

„Cesta k modernímu průmyslu“

Cílem normy, kvůli které již přizpůsobila své budoucí plány většina automobilek, je zvýhodnit pořízení aut poháněných ekologickými palivy.

„Tato dohoda vytyčí cestu k modernímu a konkurenceschopnému automobilovému průmyslu v EU. Svět se mění a my musíme být i nadále na čele inovací,“ komentoval konečnou shodu na nových emisních pravidlech český ministr průmyslu Jozef Síkela (za STAN).

Nizozemský europoslanec a hlavní vyjednavač EP Jan Huitema uvedl, že norma zlevní nákupy a provoz nízkoemisních aut a automobilkám pomůže orientovat jejich další výrobu.

Některé státy původně usilovaly o odklad zpoplatnění emisí, neboť se obávaly hospodářských dopadů tohoto kroku. Unijní instituce se shodly na tom, že Evropská komise v roce 2026 zhodnotí, zda je v silách EU tohoto cíle opravdu dosáhnout či zda jej například odloží. Možností bude také využívat ve spalovacích motorech syntetická paliva.

Nařízení počítá také s pobídkami pro automobilky, které rychle začnou vyrábět ekologické vozy. Pokud bude nějaká firma prodávat alespoň čtvrtinu nízkoemisních či bezemisních aut a 17 procent dodávek, budou pro ni do roku 2030 platit mírnější limity týkající se CO2.

Omezení prodeje spalovacích motorů je první z řady vyjednávaných částí klimatického balíku, kterou se českému předsednictví a europoslancům podařilo uzavřít. Podle diplomatů je šance na brzkou shodu také u normy stanovující národní emisní cíle nebo u pravidel týkajících se pohlcování emisí lesy. Naopak rozdílnější jsou postoje států a EP v otázce reformy trhu s emisními povolenkami a jejího rozšíření na silniční dopravu a provoz budov.

Fit for 55

Legislativní balíček, který konkretizuje cestu k dosažení uhlíkové neutrality v Evropě v roce 2050

Obsahuje tyto návrhy:

  • revize systému obchodování s emisními povolenkami (rozšíření systému na lodní dopravu, zpřísnění pro leteckou dopravu, zavedení povolenek pro silniční dopravu a budovy),
  • nařízení o stahování emisních povolenek z trhu do tzv. systému tržní stability do roku 2030,
  • revizi nařízení o snižování emisí v odvětvích mimo systém emisních povolenek,
  • revizi nařízení o emisích skleníkových plynů v zemědělství a lesnictví,
  • revizi směrnice o podpoře obnovitelných zdrojů energie,
  • přepracování směrnice o energetické účinnosti,
  • revizi směrnice o zavádění infrastruktury pro alternativní paliva,
  • zpřísnění emisních norem pro osobní automobily a dodávky,
  • revizi směrnice o zdanění energie,
  • zavedení uhlíkového cla pro dovoz zboží,
  • iniciativu týkající se udržitelných leteckých paliv,
  • iniciativu týkající se zeleného evropského námořního prostoru,
  • sociální fond pro klimatická opatření.

Reklama

Doporučované