Hlavní obsah

Kurýři jako kritická infrastruktura Česka. Kdo jsou další vítězové roku?

Foto: Iva Špačková, SZ Byznys

Kterým firmám se letos dařilo covidu navzdory? Nebo právě díky lockdownům?

Reklama

23. 12. 2021 18:23

Komu se dařilo v letošním roce? Čtyři obory si v Česku letos sáhnou na pěkné zisky. Podívejte se, jak hodnotí druhý rok pandemie.

Článek

Článek si můžete pustit také v audioverzi.

Když se hospodští, hoteliéři a barmani ohlížejí za letošním rokem, vidí ho pořád spíše černě. Jsou ale obory, které budou na rok 2021 vzpomínat radostně. Protože letošek opět formoval covid, bodovaly všichni, kteří na něj dokázali vyzrát: e-shopy, kurýři a sklady i prodejci zdravotních doplňků. Ale také banky.

Nejdynamičtější. Nezapomenutelný. Houpačka a pak úspěch. Tak mohou popsat „vítězové“ končící rok. Na druhou stranu se do prodejů a obchodních výsledků propsal akutní nedostatek všeho. Chybějící čipy zbrzdily nákup elektroniky, ale nedostávaly se i další komponenty a suroviny.

1) E-commerce

Kdo nemá e-shop, je mrtev

E-shopy mohly jet zase na rekordy, kdyby ovšem nepřišly problémy s dodávkami z Asie. „Po obrovských nárůstech v první polovině roku, kdy jsme věnovali veškerou energii to ustát, přišlo oslabení poptávky a problémy s dodávkami zboží. Sezónnost fungovala jinak, toky zboží fungovaly jinak, vše se složitěji plánuje, jak uvedl pro SZ Byznys šéf internetového prodejce nábytku Bonami, Pavel Vopařil.“ I tak roste Bonami proti loňsku o 25 % a prodává na čtyřech nových trzích. „Houpačka, učení se a úspěch,“ shrnuje letošek Vopařil.

Nedostatek čipů a zabržděná a drahá doprava z Asie zkomplikovala rok i e-shopu s elektronikou CZC.cz. „Ačkoliv jsme tyto problémy očekávali a do hlavní sezóny se předzásobili, i u nás měli zákazníci v některých kategoriích omezený výběr. Loňský mimořádný rok nepřekonáme,“ tvrdí šéfka CZC.cz Jitka Dvořáková, jejíž firma letos v rámci Mallgroup změnila majitele na polské Allegro.

Počet objednávek zůstal firmě stejný jako loni. Vzrostla ale průměrná hodnota objednávky, a tržby se tak proti loňsku zvýšily o pět procent. Zatímco první rok pandemie lidé na e-shopech doplňovali zejména chybějící notebooky, letos pořizovali chytré hlasové asistenty, zásuvky, žárovky, čističky vzduchu nebo chytré vysavače, prostě chytrou elektroniku: „Ta meziročně roste v tržbách o více než polovinu. Stálicí na CZC je celá herní kategorie,“ popisuje Dvořáková.

Rohlík.cz hodnotí letošek, kdy oslavil sedmé narozeniny, jako „nezapomenutelný“. Český Rohlík vyrostl za kalendářní rok skoro o 50 %. Obrat za letošní rok tedy očekáváme přes deset miliard korun. Do stáje e-shopu s potravinami přibylo 250 aut a 500 kurýrů.

„Co se týče zákaznického zájmu, výrazně jsme překonali ‚covidovou hranici‘ i přesto, že aktuálně není plošný lockdown nebo jiná plošná omezení,“ vypočítává šéf Rohlíku Olin Novák. V Evropě Rohlík expandoval do Německa, v Česku mimo jiné na Hodonínsko, Břeclavsko, Znojemsko a do Karlových Varů.

V Praze a Brně zrychlil expresní doručení na hodinu a půl. Firma Tomáše Čupra se ale zaměřila i na ceny: „Dokázali jsme prolevnit sortiment. Nabízíme produkty s kvalitou na úrovni A-brandů, ale za výrazně nižší ceny na úrovni diskontů,“ tvrdí Novák.

2) Logistika

Kurýři a sklady se připravili. Ani to nestačilo

Na vlně boomu e-shopů se vezou i dopravci a logistika. Kurýrní služba DoDo podřídila celý rok růstu a expanzi. Ze startupu se stala mezinárodní skupina, která rozváží v Maďarsku, Německu a Rakousku.  Díky pandemii. „Pandemie jednoznačně ukázala, že se kurýři postupně stali součástí kritické infrastruktury státu. Jen díky nim mohly statisíce lidí nakupovat základní potřeby a potraviny z pohodlí a bezpečí domova i v tom nejhlubším lockdownu,“ říká šéf DoDo Michal Menšík.

„Obchodníci si definitivně uvědomili, že on-line do mixu svých prodejních kanálu zkrátka musí zařadit, jinak přežijí jen těžko,“ míní Menšík. Na internet pomohla DoDo třeba řetězci Penny, který spustil vlastní e-shop. „Letos se nám těsně podaří pokořit plánovaný miliardový obrat a opět tedy meziročně vyrůst zhruba na dvojnásobek,“ říká ředitel kurýrní služby.

Společnost Skladon, která poskytuje kompletní logistické služby pro e-commerce, vytušila i v letošním roce příležitost, už od ledna se tak na frmol připravovala.

Letošní rok byl pro nás možná ten vůbec nejdynamičtější. Vysoké tempo růstu našich stávajících i nových klientů a nejistota spojená s pandemií znamenaly, že jsme se již od začátku roku připravovali jak kapacitně, tak personálně na rekordní sezónu, což se také potvrdilo,“ říká spoluzakladatel Skladonu Patrik Babinec.

Skladon nakonec letos vyskočí meziročně zhruba o 180 % na obrat okolo 120 milionů Kč. A po novém roce rozšíří distribuční centrum v Mošnově o 6 000 m2.

3) Zdraví

Paniku vystřídala ochrana

Prodeje lékárenského sortimentu jsou nahoře už druhým rokem. „Když vystřelí nákazová křivka nebo mimořádná opatření, vystřelují i související prodeje. Co jsme ještě loni považovali za ‚vysoké nákupy‘, to se letos už jeví jako každodenní výbava do života s nákazou,“ uvádí za Lékárnu.cz, jejíž prodeje meziročně vyskočily o pětinu, mluvčí Romana Žatecká.

A co tedy lidé v lékárnách pořizují nejčastěji? Jednoznačným skokanem v sortimentu jsou ochranné prostředky dýchacích cest a antigenní testy. V lékárnách Dr. Max tvoří přes šest procent veškerého prodaného zboží. „Tady obrat kompenzuje prakticky nulovou chřipkovou sezónu 2020/2021,“ uvedl pro SZ Byznys mluvčí sítě lékáren Dr. Max Michal Petrov.

Lidé se během pandemie začali víc starat o to, co hází do sebe, než na sebe. Zájem o péči o tělo klesá, zdravé potraviny a produkty podporující imunitu naopak letí. Prodává se hlíva, imunoglukany nebo vitamíny. U doplňků stravy jsou stálicí probiotika a kloubní přípravky, z minerálů vede hořčík, mezi vitamíny dominuje céčko.

„Vloni hodně trpěly tradiční kamenné lékárny v důsledku snahy pacientů omezit osobní kontakty a uzavřených obchodních center, zatímco výjimečně rychle rostl podíl e-commerce. Letos už pozorujeme návrat pacientů do lékáren,“ říká Petrov. Obrat e-shopu Dr. Max v roce 2020 byl 1,3 miliardy, letos to bude asi 1,7 až 1,8 miliardy korun.

Rekordní zájem o doplňky stravy registruje i společnost Naturamed. Ta s nástupem covidu rozjela akci roční balení vitamínu D zdarma. „Počet objednávek předčil i ty nejoptimističtější scénáře. Od začátku akce jsme odeslali přes 800 tisíc ročních balení vitamínu D3 zdarma. Na druhém místě – co se týče prodejů – je segment omega-3 mastných kyselin, letos jsme doručili 120 tisíc ročních balení. A na třetím kloubní výživa,“ vypočítává šéf firmy Martin Kozelský.

4) Banky

Lidé ukládali, investovali i půjčovali si

Kompletní výsledky za letošek ještě banky v rukách nemají. Po třech čtvrtletích je ale jisté, že pesimistické scénáře se nenaplnily. A tak mohly banky rozpustit část svých opravných položek k úvěrům, což jejich výsledky příznivě ovlivnilo. Hlad po hypotékách přes vyšší sazby totiž neustává.

V ČSOB výsledky za devět měsíců roku táhly nejen hypotéky, ale kvůli zvyšující se inflaci i investice a podílové fondy: „Co se týče zisku, dařilo se nám lépe než v roce předchozím. Pozitivní vliv měly také dobré obchodní výsledky, kde krom zmiňovaného růstu úvěrů taženého hypotékami můžeme zmínit také velký růst investic, a to zejména podílových fondů a našeho největšího fondu ČSOB Bohatství, nicméně rostly nám i klientské vklady,“ uvádí za ČSOB mluvčí Patrik Madle.

Raiffeisenbank pocítila na výsledcích i ožívání firem. „Ve třetím i čtvrtém čtvrtletí roku se potvrdilo oživení poptávky po firemních úvěrech, což lze demonstrovat nejen na nově uzavřených obchodních transakcích, mezi které patří například spolufinancování Letiště Praha nebo zajištění úvěru a vystavení záruk společnosti Vítkovice Cylinders,“ komentuje pro SZ Byznys Igor Vida, předseda představenstva a generální ředitel Raiffeisenbank.

Úvěry, které „Raiffka“ za tři čvrtě roku klientům poskytla, meziročně vyskočily o 1,5 %, vklady dokonce o 29 %. Čistý zisk banky dosáhl 2,89 miliardy, což je skoro o 79 % víc než loni. V příštím roce se Raiffeisenbank chce soustředit na nadcházející spojování s Equa bank.

Také Komerční banka bude za letošek v zisku, odhaduje mluvčí Michal Teubner: „Za devět měsíců zvýšila Skupina KB čistý zisk meziročně o 41 %, přičemž hlavním důvodem tohoto zlepšení bylo snížení nákladů rizika, neboli tvorby opravných položek na ztráty z úvěrů. Výnosy rostly pouze nepatrně (o jedno procento) a náklady se o podobné jedno procento meziročně snížily. Tedy za celý rok 2021 očekáváme meziroční zvýšení zisku.“

Sdílejte článek

Reklama

Doporučované